Inlägg från: Maskros123 |Visa alla inlägg
  • Maskros123

Metod för att sluta amma på natten?

Hej,

Skulle gärna höra era åsikter om en metod för att sluta amma nattetid som några bekanta praktiserar. Jag blev själv mamma för 5 månader sedan till en pojke som jag liggammar nattetid alltefter hans behov/hunger. Tycker det fungerar fint och har inga planer på att sluta förrän han och jag är redo.

Till saken, några bekanta har en son på nys blivna 7 månader som de nu beslutat ska sluta amma/äta mellan 23-06 (ingen annan mat heller för den delen under dessa 7 timmar). Sagt och gjort, efter amningen kl 23 placeras pojken i spällsängen inne på eget rum. Farmor tar första ?nattvakten?. Fram till kl 04 har pojken hunnit stå upp i sin säng och skrika inte mindre än 5 gånger. Då är farmor så trött att pappan får ta över de sista 2 timmarna (mellan 04-06) innan pojken får amma kl 06. Han är då enl uppgift ?jättehungrig?.

I mina öron låter detta som en synnerligen barsk/hård ?metod?. Pojken måste ju varit jättehungrig och kan ju vid så ung ålder omöjligen dra slutsatsen ?jag borde ätit mer gröt innan läggdags?.

Jag har läst att barn över 6 månader ?inte behöver äta nattetid?, men tänker att behovet måste vara olika för olika barn, individuellt helt enkelt. Några är redo för det vid 6 mån (tom tidigare har jag hört), andra inte/långt senare.

Vad tänker ni om ovan ?metod??

• Svar på tråden Metod för att sluta amma på natten?
Svar på tråden Metod för att sluta amma på natten?