Metod för att sluta amma på natten?
Hej,
Skulle gärna höra era åsikter om en metod för att sluta amma nattetid som några bekanta praktiserar. Jag blev själv mamma för 5 månader sedan till en pojke som jag liggammar nattetid alltefter hans behov/hunger. Tycker det fungerar fint och har inga planer på att sluta förrän han och jag är redo.
Till saken, några bekanta har en son på nys blivna 7 månader som de nu beslutat ska sluta amma/äta mellan 23-06 (ingen annan mat heller för den delen under dessa 7 timmar). Sagt och gjort, efter amningen kl 23 placeras pojken i spällsängen inne på eget rum. Farmor tar första ?nattvakten?. Fram till kl 04 har pojken hunnit stå upp i sin säng och skrika inte mindre än 5 gånger. Då är farmor så trött att pappan får ta över de sista 2 timmarna (mellan 04-06) innan pojken får amma kl 06. Han är då enl uppgift ?jättehungrig?.
I mina öron låter detta som en synnerligen barsk/hård ?metod?. Pojken måste ju varit jättehungrig och kan ju vid så ung ålder omöjligen dra slutsatsen ?jag borde ätit mer gröt innan läggdags?.
Jag har läst att barn över 6 månader ?inte behöver äta nattetid?, men tänker att behovet måste vara olika för olika barn, individuellt helt enkelt. Några är redo för det vid 6 mån (tom tidigare har jag hört), andra inte/långt senare.
Vad tänker ni om ovan ?metod??