Barn som har utbrott när han vaknar
Hej! Kanske att någon kan hjälpa mig. Jag har tvillingar som är tre år. Vi är lite oroliga för en av pojkarna, som ibland reagerar väldigt konstigt när han vaknar. Han kan få världens utbrott och är jättearg på alla och vill inte prata med någon. Om någon stackars själ försöker prata med honom så är han jättedum tillbaka. Han kan skrika och gråta och det klassiska är att när vi försöker få honom att lugna sig, till exempel ge honom nappen, så skriker han först att han vill ha nappen. Sen när vi ger den till honom så skriker han hysteriskt att han inte vill ha nappen. Ok säger jag och lägger den någonstans, då blir han fly förbannad och skriker igen att han vill ha nappen. Och så kan vi hålla på fram och tillbaka tills jag eller pappan blir arga eller uppgivna och bara låter honom gråta klart istället och lugna sig. Ok att man har dåligt morgonhumör, det har jag också, men det här är inte normalt känner vi. Det händer alltid precis när han har vaknat, eller när han är övertrött och inte har sovit, men när han är övertrött är det mer förståeligt.
I övrigt tycker jag inte att han uppvisar något konstigt beteende, han har en stark vilja och det märks att han är i trotsåldern, och ibland får han utbrott på dagen också över småsaker, men annars är han glad och social och uppvisar inga koncentrationssvårigheter. Det verkar vara just i samband med sömnen som han blir såhär.
Är det någon som vet vad det här kan bero på? Och tips på hur vi ska hantera detta tack? Ibland känner jag att jag daltar med honom för mycket just då men jag blir rätt chockad själv när han håller på sådär. Om jag visste vad det berodde på så skulle det vara lättare för mig att veta hur jag själv ska reagera.
Tacksam för svar