EvaSvensson88 skrev 2019-09-01 17:18:44 följande:
Det känner jag egentligen också! Det hade inte gjort så mycket att behöva sitta där i 30 min om hon bara låg still och försöker sova! Ligger gärna och håller min dotters hand en liten stund varje natt. Men frågan är ju hur jag kommer dit...
Men då blev inte dina barn ledsna när du började lämna rummet när de var vakna? Hur gamla var de då?
Jag har bara varit rädd att det ska cementeras som ett straff i hennes huvud och att det kommer dröja år och år innan jag kan lämna rummet när hon är vaken...
Nja att lämna rummet när de var vakna gjorde vi typ i sexårsåldern. Då fick de börja läsa bok och släcka sen. Så det är ju en annan sak än en tvååring. Vi hade inte ambitionen med det tidigare.
Men då i yngre ålder så sa jag att jag går ut ur rummet om du inte ligger still och då gick jag ju ut om de fortsatte. Men sen kom jag in igen och gav dem en ny chans att ligga stilla.
En grej kan ju vara att säga att "jag sitter här hos dig men jag läser på min mobil under tiden".
Men sen i ert fall, jag tror att allt kommer bli lättare när hon slutar sova på dagen. De blir såå mycket tröttare på kvällen då. Vi hade oerhört långdragna läggningar med vår dotter innan vi drog ner sovstunden till 30 min just vid två års ålder. Då blev det bättre och sen ännu bättre när hon slutade sova helt.