Inlägg från: Anonym (Jösses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jösses)

Behålla eller inte? Är tom..

Jag trodde att vi lämnat 50-talet där vi låste in psykiskt sjuka människor och trodde att de va olämpliga medborgare, föräldrar eller partners? Skrämmande att läsa vissa svar här. En människa som är psykiskt sjuk, oavsett sjukdom, påverkas helt olika. Psykiska sjukdomar har heller inget med intelligens att göra.

Jag har precis som TS, schizotyp störning. Jag har också ADHD, paniksyndrom och en hel drös andra psykiska sjukdomar.

Jag har haft högkvalificerade jobb och har likaså småbarn. Idag är jag dock sjukskriven. Och det har INGET att göra med huruvida man är bra förälder eller inte. Vi som lider av många psykiska sjukdomar har en inre kamp som ofta leder till depressioner och ångesttillstånd som gör att vi inte kan prestera på ett förvärvsarbete. Det påverkar öht inte min förmåga till att kunna älska mina barn, visa de kärlek och/eller vara en närvarande och ansvarsfull förälder. Fruktansvärt förlegad syn hos vissa i denna tråden. Det finns bra mediciner idag som hjälper många av oss att kunna ha ett drägligt liv och kunna fungera i vardagen.

Precis som i övriga befolkningen varierar det från person till person om man är en bra förälder eller inte. Det har ingenting med om man är sjuk/frisk att göra.

Vår familj har en underbar relation till varandra och mina barn växer upp med vetskapen om att människor kan vara psykiskt sjuka och ändå vara bra människor, föräldrar och medborgare. Det ser jag som ett mycket bättre föräldraskap än att intala barn att alla som är psykiskt sjuka är onda varelser oförmögna till att ta hand om sig själv och sina barn.

Svar på tråden Behålla eller inte? Är tom..