Behålla eller inte? Är tom..
Hej!
Jag är en mamma på 29 år.
Jag har tre barn på 13, 9 och 5 år.
Jag bor i ett stort hus med rum som räcker gott och väl till alla. Vi skaffade precis en liten dvärg pudel, och jag är gravid i vecka 5.
Jag har olika psykiska diagnoser (paniksyndrom, återkommande depression, schizotyp störning) som jag kämpar med varje dag. Jag har lärt mig att leva med dem och livet fungerar ganska så bra trotts allt, med medicin, Paroxetine 20mg/dag. Men jag vet inte hur jag ska klara av ett barn till... Har varit inlagd på tvångsvård 2 gånger tidigare och frivilligt 2 gånger. Tänk om sjukdomen blir värre och jag inte klarar av att ta hand om några barn alls... Jag är sjukskriven och går på aktivitetsersättning fram tills april-20, och tänker söka sjukersättning i början på nästa år.
Min oro är alltså om jag har kapacitet att ta han om ytligare ett barn till med min psykiska ohälsa och klara av det ekonomiska.
Kan ju bli problem att söka sjukersättning när man sen ska vara föräldraledig, de ser ju det som att man har jobb kapacitet, vilket jag inte har.
Min sambo är pappa till min yngsta, han är tveksam till att det ska gå att ha ett till barn.
Snälla hjälp mig få klarhet i vad som är det bästa valet.