• Brumma

Hjälp ang folkbokföring

Mackan87 skrev 2019-08-27 17:35:07 följande:

För det första ska folkbokföringsadressen vara den adress där en person vistas mest, så visst spelar det roll hur många dagar som fördelas mellan föräldrarna. men ja, i nuläget kommer barnet bo lika mycket hos oss båda. Problemet uppstår om mitt barn inte mår bra av den fördelningen (jag är rädd att den blir för "hattig") och vi då behöver avgöra vart barnet ska ha sin fasta punkt, där barnet ska bo allra mest.

Det är dessvärre mannen som bor ynka 2 km närmare förskolan än jag. Jag har 1 mil dit, han har 8 km.

Frågeställningen utgick ifrån att jag var mest lämpad, då jag anser att jag är det.

Rätt enkelt svar.

Om barnet bor lika mkt hos båda föräldrarna (och föräldrarna inte är överens) tas vissa faktorer med i beräkningen gällande var barnet ska vara skrivet.

1. Den förälder som bor kvar i ursprungsbostaden får ha kvar barnet skrivet hoa sig.

2. Om ingen av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostaden skall barnet vara skrivet hos den som fågelvägen bor närmast skolan.

3. Om ngn av förälsrarna bor kvar i samma område som ursprungsboataden räknas även det in.

I de fleata fall där det hamnat i rätten har närhet till förskola/skila ansetts viktigast om ingen av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostaden.
Svar på tråden Hjälp ang folkbokföring