Hjälp ang folkbokföring
Ligger i skilsmässa och är överens med mannen att vi ska ha vårt barn på snart 2 år 2-2-3 dagar i veckan. Inga problem så långt med andra ord. MEN, jag vill att barnet ska folkbokföras hos mig, medan mannen vill att barnet ska folkbokföras hos honom. Mannen kommer ha ett par km längre till förskolan än mig, åtminstone den första tiden.
Problemet kan i sig delas upp i två punkter:
1) Jag vet att själva folkbokföringen inte är en big deal. Det enda jag befarar är att mannen, som är totalt korkad och inte har koll på någonting, kommer slarva med information som kommer postledes. Under vårt äktenskap har jag skött allt, även det administrativa. Känner inte att detta är ett tillräckligt starkt argument i frågan om vart barnet ska ha sin folkbokföringsadress. Mannen hävdar "att allt blir mycket enklare" om barnet är skrivet närmare förskolan.
2) Om vårt upplägg med 2-2-3 inte funkar (vi har svurit på att det är vårt barns bästa som ska styra) så får vi ändra. Jag anser då att vårt barn, enligt de rekommendationer som finns att läsa om, ska bo stadigvarande hos en av oss medan den andre föräldern självklart måste ha mycket umgängestid fram till dess att barnet är tillräckligt gammalt för varannan veckas-boende. Jag vill då att barnet ska bo hos mig, lika mycket som mannen vill att barnet ska bo hos honom. Mannen är en bra pappa, inget snack om saken, men jag vet också att han inte skulle klara av att ha barnet på heltid för han är själv för klen och lat. Han jobbar dessutom 7-16 varje dag medan jag är mer flexibel som egen företagare och kan anpassa min arbetstid till mitt barn. Summa summarum här är att OM mannen redan från början får barnet skrivet hos sig så är ju inte det till fördel för mig vid en eventuell kommande tvist om vart barnet ska bo.
Mannen har sagt att han ska kontakta jurist ang folkbokföringsadressen. Jag tänker att det kan vara bättre att först kontakta kommunen för samarbetssamtal med familjerättssekreterare som de erbjuder, men kommer självklart kontakta jurist även jag om mannen väljer att göra det.
Jag vill mer höra om det finns fler än jag som sitter/har suttit i samma sits och har lite råd att ge? Som sagt är mitt barns välbefinnande det enda som betyder något i denna situation, men jag anser på riktigt att jag är bättre lämpad vid en eventuell "tvist" om vart barnet ska bo stadigvarande.