Inlägg från: Oktobertjej |Visa alla inlägg
  • Oktobertjej

Hjälp ang folkbokföring

Spontant tänker jag på vilken skola ni vill att barnet ska gå på, det kan också spela roll. Många skolor ligger nära varandra, men har olika upptagningsområden. Det kan vara värt att kolla upp vilka skolor som är kopplade till respektive adress.

Inget svar på din fråga, men ville ändå nämna det.

• Oktobertjej
    Mackan87 skrev 2019-08-27 15:59:47 följande:

Vi är överens om att barnet ska gå i skola i det område som mannen kommer bo. Vi bor i en liten kommun där jag kommer bo i staden medan mannen kommer bo i en "förort" till staden. Det är 1 mil mellan, tar 10 min med bil. 

Dessutom har man rätt att välja skola även fast det inte är i upptagningsområdet. Så hans folkbokföring spelar egentligen ingen roll för förskolans och skolans skull, annat än om det skulle bli fullt i skolan. Men det är flera år fram i tiden så man vet ju inte hur det ser ut då.

Jag arbetar på en skola. Vi säger nej till elever varje vecka, från förskola till högstadiet. Skolan går enbart på postnummer och ser inte till andra skäl (bara så ni vet om det, och inte blir förvånade när det är dags för förskola/skola).
Svar på tråden Hjälp ang folkbokföring