Inlägg från: Anonym (Tandvårdsrädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tandvårdsrädd)

Ung med tandprotes, någon mer

Hej! 
    Jag är 36.. varit livrädd för tandvård i hela mitt liv. Försökt att genomgå behandling men blivit fasthållen, illa bemött m.m så har alltid slutat med att jag lämnat. Förra året hittade jag en klinik där jag känner mig trygg men tyvärr alldeles för sent. Så nu pratar vi om att fixa löständer för mig. Jag har aggressiv tandlossning (alla tänder kvar än) och benet är så skadat att det inte finns något annat alternativ än att få ickepermanenta löständer (vad det nu heter) 

Jag har svår ångest inför detta och känner mig väldigt deprimerad. 

Hur har det gått för dig? Vad har du fått lägga i kostnad hittills? 

• Anonym (Tandvårdsrädd)
    Anonym (jag) skrev 2024-09-28 15:45:28 följande:

Är i startgroparna för att dra ut de jag har kvar och få protes och har sån enorm ångest. När ni drog ut dem, hur lång tid tog det tills ni fick protesen? Vad har ni betalat? Går det bra att äta.

Jag är på exakt samma ställe och känner mig också både rädd och ledsen. Önskar verkligen att komma i kontakt med personer i min ålder som har lös protes. Hur lång process det var, hur läkandet gått, vilket material man valde osv. Det är så himla stort och läskigt och hur när man acceptans över det liksom.
  • Anonym (Tandvårdsrädd)
    Anonym (H) skrev 2024-09-30 09:41:50 följande:

Tror inte det är så vanligt. Man måste ha rejäl otur för att det ska gå så illa

Jag är 32 och inte ens haft ett enda hål

Jag har inte heller haft något hål, mina tänder i sig är bra och starka. Jag har ärftlig tandlossning. Min mamma fick löständer vid 47. Benet som tänderna fäster i går alltså sönder. 

Att man inte får hål i tänderna beror mycket på vilken typ av saliv man har bland annat. Finns ju vissa som knappt borstar sina tänder och aldrig har besvär liksom.
Svar på tråden Ung med tandprotes, någon mer