• Anna60

en pappa som inte bryr sig, vill ändå ha rättigeheter

Hade jag varit du så hade jag erbjudit honom att umgås med sonen hos dig, alternativt att du är med sonen hos honom. Dagtid. Under tiden ser du till att få till ett samtal med familjerätten. Han är farlig för sin son. Ett barn i den åldern får aldrig lämnas ensam. Han har uppenbarligen noll koll. Och du har rätt att, så länge det inte finns något avtal, att ställa krav på umgänget när barnet är så pass litet. 

Så tjata på familjerätten - du behöver helt klart råd hur du skall förfara.

Om du gör som jag föreslog så nekar du honom inte umgänge, utan ser bara till att det är tryggt för sonen, och det är din skyldighet att göra så - anser i alla fall jag. Gemensam vårdnad har inget med umgänge att göra. Gemensam vårdnad är en juridisk rätt. Dvs skriva på papper tillsammans när det gäller barnet. Skaffa pass ihop. Komma överens om förskola och sånt. Umgänget har inte med det att göra. Om du exvis skulle få enskild vårdnad, så innebär det att du har all juridisk rätt själv. Men umgänget har inte heller med det att göra. Du får inte dra in umgänget, eller bestämma själv över umgänget trots enskild vårdnad. 

Svar på tråden en pappa som inte bryr sig, vill ändå ha rättigeheter