• Melonen18

en pappa som inte bryr sig, vill ändå ha rättigeheter

jag och min sons pappa gjorde slut nyligen. sonen bor hos mig, pappan vill ha honom varannan helg. jag tvärnekar. pappan accepterar det inte, men vi kom "överens" tillslut att han ska ha sonen dagtid tillsvidare.

nu till grejen, min sons pappa är en fara för barnet, han sover genom ALLT, han sover stort sett dygnet runt, glömmer byta blöja, glömmer ge mat, leker inte, sitter bara med mobilen. att gå utomhus finns inte om inte hans mamma kommer och går ut med sonen och exet. han reagerar inte om sonen tex sträcker sig efter kokande vatten på spisen. och ja detta är anledningen till att förhållandet tog slut då han tar noll ansvar. 
    trots detta vill han ha tid med sonen över nätter, pappan tycker att 6 är förtidigt att gå upp och då tycker han att sonen snällt ska vänta i sin säng till pappan är redo att gå upp.
    jag tog upp detta med soc, och dem sa att det är min skyldighet att se till att sonen och pappan ej är ensama tillsammans. men vi har gemensam vårdnad, så det kan jag väl inte ? sonen är 14 månder och pappan bor i sin egen lägenhet.
    familjerätten tar tid på sig så vad gör man ?

• Svar på tråden en pappa som inte bryr sig, vill ändå ha rättigeheter
  • Anna60

Hade jag varit du så hade jag erbjudit honom att umgås med sonen hos dig, alternativt att du är med sonen hos honom. Dagtid. Under tiden ser du till att få till ett samtal med familjerätten. Han är farlig för sin son. Ett barn i den åldern får aldrig lämnas ensam. Han har uppenbarligen noll koll. Och du har rätt att, så länge det inte finns något avtal, att ställa krav på umgänget när barnet är så pass litet. 

Så tjata på familjerätten - du behöver helt klart råd hur du skall förfara.

Om du gör som jag föreslog så nekar du honom inte umgänge, utan ser bara till att det är tryggt för sonen, och det är din skyldighet att göra så - anser i alla fall jag. Gemensam vårdnad har inget med umgänge att göra. Gemensam vårdnad är en juridisk rätt. Dvs skriva på papper tillsammans när det gäller barnet. Skaffa pass ihop. Komma överens om förskola och sånt. Umgänget har inte med det att göra. Om du exvis skulle få enskild vårdnad, så innebär det att du har all juridisk rätt själv. Men umgänget har inte heller med det att göra. Du får inte dra in umgänget, eller bestämma själv över umgänget trots enskild vårdnad. 

• BurningDiamond

TS, till att börja med så måste du lära dig skilja på vårdnad, umgänge och boende.

Sedan ska du, som Anna60 skriver, kontakta familjerätten och få till samarbetssamtal där ni upprättar umgänge. Ett så litet barn behöver täta umgängen med sin icke-boendeförälder, helst någon timme var/varannan dag.

Har du papper från soc där de uttrycker att pappan inte ska vara ensam med barnet? Ta med det och kräv övervakat umgänge/umgängesstöd. Du kan yrka på det utan, men som alltid är det bra att ha dokumentation på vad kunniga inom området har sagt.

Om pappan vägrar samarbetssamtal eller strular med umgänget så går du till tingsrätten och tar det därifrån.

• Melonen18
    Anna60 skrev 2019-08-21 12:35:51 följande:

Hade jag varit du så hade jag erbjudit honom att umgås med sonen hos dig, alternativt att du är med sonen hos honom. Dagtid. Under tiden ser du till att få till ett samtal med familjerätten. Han är farlig för sin son. Ett barn i den åldern får aldrig lämnas ensam. Han har uppenbarligen noll koll. Och du har rätt att, så länge det inte finns något avtal, att ställa krav på umgänget när barnet är så pass litet. 

Så tjata på familjerätten - du behöver helt klart råd hur du skall förfara.

Om du gör som jag föreslog så nekar du honom inte umgänge, utan ser bara till att det är tryggt för sonen, och det är din skyldighet att göra så - anser i alla fall jag. Gemensam vårdnad har inget med umgänge att göra. Gemensam vårdnad är en juridisk rätt. Dvs skriva på papper tillsammans när det gäller barnet. Skaffa pass ihop. Komma överens om förskola och sånt. Umgänget har inte med det att göra. Om du exvis skulle få enskild vårdnad, så innebär det att du har all juridisk rätt själv. Men umgänget har inte heller med det att göra. Du får inte dra in umgänget, eller bestämma själv över umgänget trots enskild vårdnad. 

jag har sagt att han är mer än välkommen att komma hem till oss, eller följa med till lekparken när han kan och vill, så jag har aldrig nekat honom. men han skiter i vilket, för honom är den en princip. och han vänder på det och säger ja men då kan jag ta honom så kan han bo hos mig, vem är du att välja att han ska bo hos dig... så jag vet inte
Svar på tråden en pappa som inte bryr sig, vill ändå ha rättigeheter