• Anonym (Alkoholist)

Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug

Vestämde mig för 1,5 vecka sedan att bli nykter. Jag har druckit sex öl varje kväll sen juldagen-2017. Första dagarna va ett helvete men jag kämpade mig igenom. Varje dag är en kamp men lyckas sysselsätta mig. Har ingen utomstående tilll hjälp. Försöker själv. Men nu börjar motgångarna hopas. Jag har varit en fungerande alkoholist som gått till jobbet varje dag och har inte haft en sjukdag. Men när jag kommer hem har ölen åkt fram. Nu börjar allt rasa kring mig. Det är nedskärningar på jobbet och jag är orolig att jag får gå då jag är en av dom sista in. Min man ska börja ett annat jobb i en annan stad och kommer då hem på fredagar för att åka iväg på söndag igen. Så nu börjar suget efter min trogne vän komma tillbaka. Alkoholen. Stod emot idag men den sista kvarten innan bolaget stängde va svår.. men jag åkte inte och handla, jag tvättade istället. Snälla ge mig tips på hur jag ska värja mig imorgon? I övermorgon och dagen efter det.. försöker så hårt men kännns så svårt..

• Svar på tråden Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (K) skrev 2019-08-19 20:19:32 följande:

Du är superduktigt! Heja dig! 

Ett förslag: ladda hem en tränings-app (jag har en som heter freele*ics). Så imorgon kör du ett 20-30 min träningspass när suget slår in. Gör gott för kroppen! Sedan ett långt skönt bad.

Tack för tips men pga ätstörningar (anorexi och bulimi) som bröt ut pga träning så hånler jag mig ifrån träning och tar promenader istället. Är rädd att bli sjuk igen när jag håller mig nykter. Men ska försöka hitta en träningskompis så jag har ?övervak? om det börjar gå för långt för jag tycker att träning är kul. Men så rädd för sjukdomarna igen. Bytte piller mot träning och träning mot ätstörning och ätstörning mot alkoholism så jag vet att jag måste se upp. Annars är det ett toppenförslag som garanterat hjälper många :)
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (K) skrev 2019-08-19 20:29:14 följande:

*=t

Plöj någon TV-serie kanske kan vara något?

Ja hellre det :) har snöat in på orange is the new black som jag glor på på kvällarna. Så skönt att komma ihåg avsnitten dagen efter :)
  • Anonym (K)
    Anonym (Alkoholist) skrev 2019-08-19 20:36:22 följande:
    Ja hellre det :) har snöat in på orange is the new black som jag glor på på kvällarna. Så skönt att komma ihåg avsnitten dagen efter :)
    När det blir som svårast, kom då ihåg att du är sjukt duktig! Gå in och läs den här tråden kanske?

Tips på underhållande serie:
    The Americans
    www.netflix.com/se-en/title/70269397
  • lammet

Så fort suget och ångesten slår till så måste du distrahera hjärnan. Börja Sticka, tugga tuggummi, måla i en målarbok, plantera om blommor, stryk kläder, lyssna på ljudbok, podcast. Ångesten kommer att lägga sig efter en stund och för varje dag kommer du få lite lite lättare att häva suget. Efter några veckor komme du känna dig tryggare med att du kan häva suget och ångesten och det kommer ge dig kraft att fortsätta vara nykter en dag till.

• lammet

Sen ska du inte tänka så långt framåt som imorgon el dagen efter det utan du ska tänka max 10 min framåt.

• Anonym (Tjej28)

Här är också en som kämpar :( har i snitt druckit sjukt mycket per vecka och skäms väldigt mycket för det. Inser att jag måste sluta nu. Drack senast i lördags. Idag när jag åkte hem från jobbet så smög sig tanken på att jag kanske skulle gå förbi systemet. Det är konstigt för det är inte direkt ett sug och jag får ångest av tanken men ändå vill jag göra det? Har sån ångest ibland och alkoholen dövar så har självmedicinerat. Lever ett välordnat liv annars men mår så jävla dåligt av att missbruka alkohol i smyg. Ingen vet :(

Skulle verkligen behöva någon att chatta med, typ på kik där det är smidigare? Någon som vill?

• Anonym (Alkoholist)
    Anonym (Tjej28) skrev 2019-08-19 21:01:30 följande:

Här är också en som kämpar :( har i snitt druckit sjukt mycket per vecka och skäms väldigt mycket för det. Inser att jag måste sluta nu. Drack senast i lördags. Idag när jag åkte hem från jobbet så smög sig tanken på att jag kanske skulle gå förbi systemet. Det är konstigt för det är inte direkt ett sug och jag får ångest av tanken men ändå vill jag göra det? Har sån ångest ibland och alkoholen dövar så har självmedicinerat. Lever ett välordnat liv annars men mår så jävla dåligt av att missbruka alkohol i smyg. Ingen vet :(

Skulle verkligen behöva någon att chatta med, typ på kik där det är smidigare? Någon som vill?

Himla duktigt av dig att våga berätta här ändå! Jag självmedicinerar också. Lever med ångest och post traumatiskt stress syndrom och alkoholen har blivit min bästa vän. Du har ingen partner att prata med? Hade gärna pratat men då måste jag outa mitt nick och det går inte för jag är rätt ?känd? här på fl..
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (K) skrev 2019-08-19 20:42:25 följande:

När det blir som svårast, kom då ihåg att du är sjukt duktig! Gå in och läs den här tråden kanske?

Tips på underhållande serie:

The Americans

www.netflix.com/se-en/title/70269397

Tack <3
  • Anonym (Alkoholist)
    lammet skrev 2019-08-19 20:58:23 följande:

Så fort suget och ångesten slår till så måste du distrahera hjärnan. Börja Sticka, tugga tuggummi, måla i en målarbok, plantera om blommor, stryk kläder, lyssna på ljudbok, podcast. Ångesten kommer att lägga sig efter en stund och för varje dag kommer du få lite lite lättare att häva suget. Efter några veckor komme du känna dig tryggare med att du kan häva suget och ångesten och det kommer ge dig kraft att fortsätta vara nykter en dag till.

Jag distraherar ihjäl mig! Haha!

Jag är expert på att distrahera mig pga min fd ätstörning. Ångesten och suget efter mat är liknande det jag går igenom nu och det kunde jag distrahera bort. Då borde jag kunna fixa detta också. Jag kollar mycket youtube, då går tiden och ofta får jag skratta och leva mig in i andras liv :)
  • Anonym (Endorfin)

Hej!

Nu har jag inte läst allt i tråden så du kanske redan fått det tipset. Men jag skulle rekommendera träning. Det släpper ut endorfiner och dopamin , samma som alkohol gör. Det är många som bytt ut alkoholen mot träning, tex min kille som vart nykter i 1,5 år. Han drack ungefär som du i några år innan vi träffades. Han har en app som räknar nyktra dagar som han kollar på ibland, man ställer in hur mycket man brukade dricka och sen räknar den ut hur mycket pengar man sparat, kalorier och dagar. Han tog även som mål att göra en svensk klassiker och har tränat och fokuserat på det. Vi gick även på AA möten å han fick sponsor men kände att det gick bra själv, så det vart lite kontakt i början iaf. Han håller sig ifrån ställen där han kan bli sugen, nu är det lätt men i början var det jobbigt. Han lyssnar även på en amerikansk pod som programledaren är nykter alkoholist och pratar mycket om fördelarna med det. Han har accepterat att han inte kan dricka och jag tror det är viktigt. Sök hjälp att få en första kontakt med AA och ta det därifrån. Sen även konditionsträning eller styrketräning, lägg pengar på att stärka din kropp istället för att bryta ner. Försöker skicka lite pepp här!! Du kan göra detta!! :)

Kram

Svar på tråden Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug