• Anonym (Alkoholist)

Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug

Vestämde mig för 1,5 vecka sedan att bli nykter. Jag har druckit sex öl varje kväll sen juldagen-2017. Första dagarna va ett helvete men jag kämpade mig igenom. Varje dag är en kamp men lyckas sysselsätta mig. Har ingen utomstående tilll hjälp. Försöker själv. Men nu börjar motgångarna hopas. Jag har varit en fungerande alkoholist som gått till jobbet varje dag och har inte haft en sjukdag. Men när jag kommer hem har ölen åkt fram. Nu börjar allt rasa kring mig. Det är nedskärningar på jobbet och jag är orolig att jag får gå då jag är en av dom sista in. Min man ska börja ett annat jobb i en annan stad och kommer då hem på fredagar för att åka iväg på söndag igen. Så nu börjar suget efter min trogne vän komma tillbaka. Alkoholen. Stod emot idag men den sista kvarten innan bolaget stängde va svår.. men jag åkte inte och handla, jag tvättade istället. Snälla ge mig tips på hur jag ska värja mig imorgon? I övermorgon och dagen efter det.. försöker så hårt men kännns så svårt..

• Svar på tråden Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug
  • Anonym (Tjej28)
    Anonym (Alkoholist) skrev 2019-08-19 21:08:35 följande:

Himla duktigt av dig att våga berätta här ändå! Jag självmedicinerar också. Lever med ångest och post traumatiskt stress syndrom och alkoholen har blivit min bästa vän. Du har ingen partner att prata med? Hade gärna pratat men då måste jag outa mitt nick och det går inte för jag är rätt ?känd? här på fl..

Tack detsamma! Det var så skönt att läsa din tråd och känna att man inte är ensam även om jag såklart inte vill att du ska ha samma svårigheter :( medicinerar du för din ångest och ptsd? Har samma diagnoser.

Nej är singel. Har dejtat men alltid dragit mig undan till slut för att det blir svårare att dölja missbruket och att jag inte minns grejer dejter har berättat för att jag varit full när vi smsat. Blir så pinsamt :(
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (Tjej28) skrev 2019-08-19 22:10:49 följande:

Tack detsamma! Det var så skönt att läsa din tråd och känna att man inte är ensam även om jag såklart inte vill att du ska ha samma svårigheter :( medicinerar du för din ångest och ptsd? Har samma diagnoser.

Nej är singel. Har dejtat men alltid dragit mig undan till slut för att det blir svårare att dölja missbruket och att jag inte minns grejer dejter har berättat för att jag varit full när vi smsat. Blir så pinsamt :(

Känner så igen det där med att glömma vad man sagt eller gjort. Många gånger har jag skämts när jag berättat samma historia flera gånger för maken. Eller när jag messat med vänner. Men brukar skylla på att jag är glömsk. Eller att jag hade ångest och tappat lite av minnet. Det är vanligt vid ptsd också..

jag har medicinerat med catapresan mot ptsd men slutade när det slutade verka. Nu äter jag bara lergigan och theralen vid behov samt sömn. Tror det är vanligt att självmedicinerar vid dessa diagnoser samt många andra..
  • Anonym (Periodare)

Här är en till som gärna hakar på i tråden. Har spontant inga tips att ge utöver de du har fått, men gillar att skriva oh läsa med/om andra i liknande sits. Själv är jag frånskild förälder och har som regel att aldrig dricka om jag är ensam eller ensam med barnen (har barnen runt 35% gissar jag). Reser ofta (ca 1-1,5 vecka/månad) med jobbet och dricker långt mer än jag ?tål? varje kväll då. Känns pinsamt och oerhört oproffessionellt, men hellre det än att jag gör det när jag har barnen. Hoppas dock kunna få styr på det hela snart, vill inte ha det så här. Bestämde mig för 4 veckor helt utan alkohol nu i augusti när jag bara varit hemma, är inne på sista av de 4 nu, så varit nykter i drygt 3 veckor. Hoppas sen att jag inte klappar ihop helt efter det, men jag vet själv att jag inte kommer sluta helt och hållet för alltid, så får ta delmål för att få kontrollen.

• Phalaenopsis
    Anonym (Alkoholist) skrev 2019-08-19 20:34:49 följande:
    Tack för tips men pga ätstörningar (anorexi och bulimi) som bröt ut pga träning så hånler jag mig ifrån träning och tar promenader istället. Är rädd att bli sjuk igen när jag håller mig nykter. Men ska försöka hitta en träningskompis så jag har ?övervak? om det börjar gå för långt för jag tycker att träning är kul. Men så rädd för sjukdomarna igen. Bytte piller mot träning och träning mot ätstörning och ätstörning mot alkoholism så jag vet att jag måste se upp. Annars är det ett toppenförslag som garanterat hjälper många :)
    Försökt med de här tipsen också?
    fitnessfeministen.sporthalsa.se/2018/07/31/5-tips-for-att-trana-utan-utseendefixering/
  • Phalaenopsis
    Anonym (Alkoholist) skrev 2019-08-19 22:26:56 följande:
    Känner så igen det där med att glömma vad man sagt eller gjort. Många gånger har jag skämts när jag berättat samma historia flera gånger för maken. Eller när jag messat med vänner. Men brukar skylla på att jag är glömsk. Eller att jag hade ångest och tappat lite av minnet. Det är vanligt vid ptsd också..

jag har medicinerat med catapresan mot ptsd men slutade när det slutade verka. Nu äter jag bara lergigan och theralen vid behov samt sömn. Tror det är vanligt att självmedicinerar vid dessa diagnoser samt många andra..
    Det finns ingen annan "blodtrycksmedicin" som kan hjälpa då? Har du kollat med din läkare?
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (Periodare) skrev 2019-08-20 14:45:59 följande:

Här är en till som gärna hakar på i tråden. Har spontant inga tips att ge utöver de du har fått, men gillar att skriva oh läsa med/om andra i liknande sits. Själv är jag frånskild förälder och har som regel att aldrig dricka om jag är ensam eller ensam med barnen (har barnen runt 35% gissar jag). Reser ofta (ca 1-1,5 vecka/månad) med jobbet och dricker långt mer än jag ?tål? varje kväll då. Känns pinsamt och oerhört oproffessionellt, men hellre det än att jag gör det när jag har barnen. Hoppas dock kunna få styr på det hela snart, vill inte ha det så här. Bestämde mig för 4 veckor helt utan alkohol nu i augusti när jag bara varit hemma, är inne på sista av de 4 nu, så varit nykter i drygt 3 veckor. Hoppas sen att jag inte klappar ihop helt efter det, men jag vet själv att jag inte kommer sluta helt och hållet för alltid, så får ta delmål för att få kontrollen.

Åh så duktig du är! 4 veckor, wow.. hoppas jag också tar mig dit! Siktar på en vecka i taget. Eller iaf en dag som det känns just nu. Sen kanske man vågar ta en vecka i taget.

Jag fick medicin då jag sa att jag hade svårt att kontrollera mängden (vågade inte säga att jag drack varje dag så skyllde på för mycket rätt sällan) och jag fick medicinen campral. Tänkte att den kanske skulle hjälpa mig ändå.. men nej.. men läst om många andra som blivit hjälpta av den! Den ska ta bort själva suget så man känner sig nöjd med ett glas ungefär. Så slipper man bli kalas varje gång. Det är ett tips jag kan ge dig - om du vågar ta kontakt med sjukvården så fråga om den medicinen. Kram på dig och kämpa på! Och skriv jättegärna hur mycket du vill här :)
  • Anonym (Alkoholist)
    Phalaenopsis skrev 2019-08-20 15:17:35 följande:

Det finns ingen annan "blodtrycksmedicin" som kan hjälpa då? Har du kollat med din läkare?

Hade 38 olika mediciner för ett år sedan. Min läkare är väldigt givmild. Skriver ut oxynorm och adhdmedicin fast jag inte har ont och heller inte har adhd. Jag är någon form av försökskanin för honom tror jag.

Slutade på psyket för mig då.. blev helt knäpp av alla mediciner..
  • Phalaenopsis

Oseriös läkare. ???? Men någon släkting till catapresan borde du inte få alltför knepiga biverkningar av. Utom lågt blodtryck då.

• lammet

[quote=79843053][quote-nick]Anonym (Alkoholist) skrev 2019-08-19 21:10:44 följande:[/quote-nick]Jag distraherar ihjäl mig! Haha!

Jag är expert på att distrahera mig pga min fd ätstörning. Ångesten och suget efter mat är liknande det jag går igenom nu och det kunde jag distrahera bort. Då borde jag kunna fixa detta också. Jag kollar mycket youtube, då går tiden och ofta får jag skratta och leva mig in i andras liv :)[/

Haha, egentligen inte alls roligt men jag har också haft anorexia och därav tipsen att distrahera sig med annat:)

• Anonym (Kvinna)

Den första tiden är svårast.
    Har du verkligen bestämt dig? Är du redo för att sluta helt? Bra!
    Kontakta din vårdcentral, boka tid hos kuratorn. Prata om detta! Du behöver stöd. Googla runt, se vart du kan gå på AA möten nära dig. Gå dit, prata med dom!
    Har du pratat med din partner om att du vill ha en förändring? Den kommer ni behöva göra tillsammans.
    Till en början handlar det om att bryta vanor. När brukar du bli sugen? På väg hem från jobbet? Då är det dags att komma på en aktivitet. Gör något annat efter jobbet som gör att du inte hinner tänka på supandet. Som en annan skrev är träning bra.
    Och vad gör dig lycklig? Vad tycker du om att göra? Vad njuter du av lite extra mycket?
    Gör just det när det känns extra svårt!

Jag kom ur ett missbruk med morfin tabletter, så ja det går. Och man blir faktiskt lycklig :)

• Anonym (Periodare)
    Anonym (Alkoholist) skrev 2019-08-20 16:32:17 följande:

Åh så duktig du är! 4 veckor, wow.. hoppas jag också tar mig dit! Siktar på en vecka i taget. Eller iaf en dag som det känns just nu. Sen kanske man vågar ta en vecka i taget.

Jag fick medicin då jag sa att jag hade svårt att kontrollera mängden (vågade inte säga att jag drack varje dag så skyllde på för mycket rätt sällan) och jag fick medicinen campral. Tänkte att den kanske skulle hjälpa mig ändå.. men nej.. men läst om många andra som blivit hjälpta av den! Den ska ta bort själva suget så man känner sig nöjd med ett glas ungefär. Så slipper man bli kalas varje gång. Det är ett tips jag kan ge dig - om du vågar ta kontakt med sjukvården så fråga om den medicinen. Kram på dig och kämpa på! Och skriv jättegärna hur mycket du vill här :)

• Anonym (Periodare)

Oj, råkade skicka innan jag svarat.

Tack för tipset, ska kolla upp det!

Att klara 4 veckor för mig är ju kanske lite lättare då jag är van vid att gå perioder utan alkohol, även om det brukar vara kanske 1 vecka per gång och inte 4. Är ju svårare att bryta en vana/ett missbruk som man vanligtvis ägnar sig åt varje dag. Men nu kryper det lite i mig, är uttråkad och en massa känslor jag vill fly från och det är då jag blir sugen på att dricka.

• Anonym (H)

Du kan inte börja gymma, springa eller utföra någon annan sorts träning? Tänker att det kan hjälpa mot alkoholsuget.. Tränar man så börjar man rätt automatiskt tänka på vad man äter och stoppar i sig.. Man vill bli nyttigare helt enkelt! Och alkohol är ju allt annat än nyttigt..

• Anonym (H)

Åh, läste inte hela tråden och såg nu att du inte kan pga ätstörningar.. :/ Men ja, sa långa dagliga promenader! Börja yoga? Slappna av och vara ute i naturen.

• Maac

Hej ts,

Jag undrar hur du mår, har tänkt på dig. Om du fallit tillbaka så tänk på att du kan komma på rätt väg igen. Bara att erkänna och börja om.

Kram

• Anonym (Alkoholist)

Jag höll mig nykter i en månad. Sen sket det sig. Jag försökte men det gick inte.. mamma hamnade på intensiven med cancer i levern så jag tog ett återfall.. jag blir aldrig nykter vad det verkar..

• Zwilma
    Anonym (Alkoholist) skrev 2019-09-24 00:17:35 följande:

Jag höll mig nykter i en månad. Sen sket det sig. Jag försökte men det gick inte.. mamma hamnade på intensiven med cancer i levern så jag tog ett återfall.. jag blir aldrig nykter vad det verkar..

Ge inte upp??????
  • Anonym (A)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-08-20 23:52:16 följande:

Den första tiden är svårast.
    Har du verkligen bestämt dig? Är du redo för att sluta helt? Bra!
    Kontakta din vårdcentral, boka tid hos kuratorn. Prata om detta! Du behöver stöd. Googla runt, se vart du kan gå på AA möten nära dig. Gå dit, prata med dom!
    Har du pratat med din partner om att du vill ha en förändring? Den kommer ni behöva göra tillsammans.
    Till en början handlar det om att bryta vanor. När brukar du bli sugen? På väg hem från jobbet? Då är det dags att komma på en aktivitet. Gör något annat efter jobbet som gör att du inte hinner tänka på supandet. Som en annan skrev är träning bra.
    Och vad gör dig lycklig? Vad tycker du om att göra? Vad njuter du av lite extra mycket?
    Gör just det när det känns extra svårt!

Jag kom ur ett missbruk med morfin tabletter, så ja det går. Och man blir faktiskt lycklig :)

+1
  • Zwilma
    Anonym (A) skrev 2019-09-24 19:36:31 följande:

+1

Såg nu att det blev frågetecken i stället för utropstecken.
Svar på tråden Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug