• Melonen18

inför förskolan

i sptember börjar mitt barn förskolan. kan ni föräldrar som har barn på förskolan inte ge tips på vad som behlvs köpas inför det, tex kläder, skor, inneksor osv?

jag har noll koll så kom med alla tips ni har :D

min son är 14 månader om det spelar någon roll

• Svar på tråden inför förskolan
  • Anonym (FH)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-17 09:37:17 följande:

Låter på tok för tidigt att börja när man är lite över året. För barnet upplever han det som att du överger honom. I så låg ålder kan barn inte uppfatta att det är tillfälligt. Usch stackars barn. Dessutom är barngrupperna numera så stora att det blir än svårare för barnen att knyta an till förskolelärarna.

Jaja... jag antar att jag talar för döva öron.. De flesta verkar anse att förskolan är exceptionell för alla barn.

Det går utmärkt att börja i den åldern. Vi har många 1-åringar hos oss. De utvecklas och har det roligt och lärorikt på förskolan. Det är inga problem att knyta an till dem. Vi har 18 barn på 4 pedagoger. De älskar att komma till förskolan. Det låter som att du har fördomar och dåliga erfarenheter. Synd.
  • Marie7

Hej!

Jag har arbetat på förskola i ja närmare 25 år. Herre vad länge! Många här har gett bra tips redan såsom extra uppsättning ytterkläder. Ett hemma ett på förskolan. Många väljer att löpa fodrade galonkläder, men jag tycker ofodrade är bäst. Torkar snabbare. Med ett bra fleeceställ under är det mkt bättre. Fodrade och ofodrade gummistövlar. Fodrade gummivantar som man kan dra ut fodret ur så de torkar bra. Skalkläder till hösten. Bra overall till vintern. Som kan torkas i torkskåp. Många köper Reima tec som är väldigt bra, men dyr och kan inte torkas i torkskåp. Köp inte dyra kläder. Köp praktiska kläder. På en så liten är mössa med fäste under hakan bra så ögonen inte hamnar utanför på vintern. Inte alla pedagoger som bryr sig att stoppa in öronen under mössan när den åker upp. Prova vantarna du köper på barnet. Många barn har för stora vantar för de köper efter ålder och inte efter hur barnets hand är. Mkt extra kläder som byxor o tröjor, strumpor. Hellre för mkt än för lite. Om han har napp lämna många nappar! Kan bli katastrof utan napp på vilan haha. MÄRK ALLT! Och fråga personalen! De vet!

• Anonym (skor)

Köp praktiska skor med kardborre,inga knytskor och tofflor som sitter kvar på fötterna.Inga foppatofflor.

• Alexi
    Anonym (Lista) skrev 2019-08-17 09:56:05 följande:
    Nä fy fan vad du är elak mitt barn har en barngrupp på 8 barn och tre pedagoger, han älskar förskolan, springer in varje morgon! Han har utvecklats i nåde lek och tal något enormt sedan han började. Du lever kvar i 1800-talet för kvinnan ska stå vid spisen och ta hand om barnen. Håll du dina elaka kommentarer för dig själv!
    Alltså inte för att jag håller med den som skrev, men herregud vad lever du i för århundrade? Numera så har faktiskt många barn pappor som vill vara med sina barn också och alltså har inte förskolestarten med kvinnans roll eller inte att göra. Just vid 12-15 månader är nog många pappor som tar över föräldraledigheten och är hemma ett antal månader.
  • Anonym (Lista)
    Alexi skrev 2019-08-17 13:01:41 följande:

Alltså inte för att jag håller med den som skrev, men herregud vad lever du i för århundrade? Numera så har faktiskt många barn pappor som vill vara med sina barn också och alltså har inte förskolestarten med kvinnans roll eller inte att göra. Just vid 12-15 månader är nog många pappor som tar över föräldraledigheten och är hemma ett antal månader.

Och om man har valt att dela 50/50 och ändå låta barnet börja FS vid året? Ska msn automatiskt bli skammad av andra mammor här i detta anonyma forum??? Nej det ska man fasiken inte!
  • Alexi
    Anonym (Lista) skrev 2019-08-17 16:32:00 följande:

Och om man har valt att dela 50/50 och ändå låta barnet börja FS vid året? Ska msn automatiskt bli skammad av andra mammor här i detta anonyma forum??? Nej det ska man fasiken inte!

Men det var ju inte det jag reagerade på i ditt inlägg, eller hur?! Jag reagerade på att du tyckte senare förskolestart betyder att mamman måste vara hemma.

De flesta som är två föräldrar och därmed två inkomster brukar väl kunna vara hemma längre än bara precis ett år. Vanligast tid för inskolning är väl runt 1.5 år.
  • Anonym (Lista)
    Alexi skrev 2019-08-17 16:59:20 följande:

Men det var ju inte det jag reagerade på i ditt inlägg, eller hur?! Jag reagerade på att du tyckte senare förskolestart betyder att mamman måste vara hemma.

De flesta som är två föräldrar och därmed två inkomster brukar väl kunna vara hemma längre än bara precis ett år. Vanligast tid för inskolning är väl runt 1.5 år.

Det är väl upp till varje familj att göra precis som de själva vill utan att NÅGON ska komma med pekpinnar och elaka ord?!?! Barn får i Sverige lov att börja på förskola från 12 månader. Och varför ska pappan ta över just När barnet blivit året msn kan ju dela långt tidigare? Men varför ska någon ens ha en åsikt om det som sagt, alla får göra precis hur de vill.
  • Esofe
    Anonym (Save!) skrev 2019-08-16 20:38:51 följande:

Spara pengarna och ha honom hemma istället.

Barn under tre år har inget på förskola att göra.

Vem ska finansiera att stanna hemma med barnet? Hur är det sparande av pengar?
  • Esofe
    Hej!
    Snart färdigutbildad förskollärare här.

Ditt barn är mycket välkommet på förskolan där han kommer att få träffa massor av nya vänner och lära sig massa nytt. Vilken spännande tid han har framför sig!

När det gäller vad du ska tänka på så kan jag ge följande tips:

Väska med:
    * Extra strumpor, extra kalsonger, extra tröjor (långarmade och kortarmade) och extra byxor.
    * Stövlar, fodrade regnkläder, skor som är lätta att röra sig i.
    * Jacka
    * Mössa och vantar efter säsong
    * Napp och/eller snutte om han behöver det vid vilan.
    * Blöjor - håll koll på att dessa är påfyllda!

Lämna helst egna leksaker hemma då förskolan inte tar ansvar ifall dessa försvinner under dagen. 

Ett tips för er som föräldrar är att när ni stiger innanför förskolans grindar, lägg ifrån telefonen. Allt för många föräldrar är för upptagna med telefonen vid lämning och hämtning. Kolla också hur förskolan lämnar ut veckobrev eller andra notiser som är bra för föräldrar att hålla koll på. Och håll koll på 48h regeln vid kräksjukdomar.

Önskar din son - och er föräldrar - all lycka till. Inskolningen kan vara jobbig, men det kommer bli en fin och lärorik tid som kommer.
  • Anonym (Viola)

Låter på tok för tidigt att börja när man är lite över året. För barnet upplever han det som att du överger honom. I så låg ålder kan barn inte uppfatta att det är tillfälligt. Usch stackars barn. Dessutom är barngrupperna numera så stora att det blir än svårare för barnen att knyta an till förskolelärarna.

Jaja... jag antar att jag talar för döva öron.. De flesta verkar anse att förskolan är exceptionell för alla barn.

Så patetiskt! Ni har ju själva valt att sätta era barn i förskola.

Och det är nog det bästa för era barn. Alternativet att gå hemma med självgoda och inskränkta föräldrar är mkt sämre...
  • Anonym (Viola)

Vilka pengar ska sparas??
  • Occam

Starta en egen tråd om du vill diskutera politik! Sluta spamma trådar!

Att komma med små påhopp off topic under tillfälligt nick (anonymt) är dessutom bara fegt. Fegis!
  • Occam

Se mitt förra inlägg. Jag sammanfattar: sluta spamma, din fegis!
  • Anonym (TS)

ska tillägga att jag är ensamstående mamma och fruktar inför förskolan då jag är orolig av mig, allt från olyckor till att han ska känna sig utanför!

men tack för att ni tog er tiden för att ge tips, det va väldigt bra tips! det uppskattas!

till dej som shamear föräldrar för att lämna på förskola, du kan dra åt helvete med dina åsikter.

• Elin P

Köp begagnade extrakläder är mitt bästa tips. Då får man många plagg för pengarna vilket är bra åt en liten. Och det är ingen katastrof om något kommer bort eller blir förstört. Sånt som ibland händer på en förskola.

Svar på tråden inför förskolan