Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Campinglivet

Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 10:17:00 följande:
    Fick de ben och gick ut själva på exekutiv aktion eller vem var det som utförde det?
    Kronofogdomyndigheterna är den enda myndigheten som har rätt att göra utmätning. De är dom som även fördelar inkomsterna.
    Vilken borgenär som helst har rätt att be om utmätning av tillgångar. Det vanligaste är av inkomst, sedan bankmedel och andra tillgångar. Att utmäta en bostad är det sista de gör.
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 10:21:41 följande:

Via vem kom de nya ägarna?

Eller kom de och knackade på dörren direkt?

Vem vilka var inblandade i proccesen om ägarbytet?

Kronofogden även där
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 10:21:41 följande:

Via vem kom de nya ägarna?

Eller kom de och knackade på dörren direkt?

Vem vilka var inblandade i proccesen om ägarbytet?

Och om de nya ägarna behövde ta banklån så var det deras bank som hanterade lånet.
    Du verkar ha väldigt bestämda åsikter om hur det är utan att veta om hur det är
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 10:23:43 följande:
    Vem gav order till kronofogden då att göra utmätning för bostäderna?
    Det kan vara banken, det kan vara andra som vill ha tillbaka sina pengar. Så en person kan ha skött sina lån till banken perfekt och ändå få fastigheten utmätt. Fastigheten kan vara helt obelånad och ändå bli utmätt.
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 10:23:43 följande:
    Vem gav order till kronofogden då att göra utmätning för bostäderna?
    Och de ger inte order, de ställer en fråga/önskemål och det är kronofogden som tar beslutet vilka tillgångar som ska utmätas, det finns reglerat i lag och i direktiv.
    Kronofogden kan även ta beslutet att fastigheten inte ska utmätas, om de gör bedömningen att det inte kommer bli något netto.

• sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 10:28:50 följande:
    Ok vet du hur ofta det är banken?
    Det har jag ingen aning om, det finns säkert statistik på detta någonstans. Jag förklarade processen för dig, eftersom du har fått för dig att det är som i USA, där man kan lämna fastigheten och ge den till banken. Så fungerar det inte i Sverige.
    Så banken äger inte fastigheten. Det banken som har pantbrev, dessa pantbrev är det första som regleras om en fastighet säljs på exekutiv auktion, detta oavsett om banken är den som drivit frågan. Sedan kan pantbrevet regleras genom att någon annan tar över pantbreven (den nya ägaren) eller att det löses in av intäkterna från försäljningen.
    Har en kollega som haft ett helskotta efter sin pappas död. Pappan fick ett cancerbesked, belånade fastigheten över nock, tog en massa kreditlån och när han väl dog, så var dödsboets netto väldigt mycket minus. Däremot var det inte så mycket pantbrev, så banken fick inte in mer än 2/3 av skulden.
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 10:32:00 följande:
    Vem är långivaren för ditt bostad?
    Vi har en hyresrätt, just för att vi har gjort den dunderförlust vid en försäljning av fastigheten. (Ej ute på exekutiv auktion ska väl tillägga eftersom vi hela tiden betalade på lånen), så vi har betalt av skulden och efter det så har vi legat lågt med att köpa. Vi kommer göra det, men inte just nu.
    Vår sommarfastighet är helt obelånad
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 10:49:33 följande:
    Valde ni själva att sälja?
    Självklart gjorde vi det
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 10:48:38 följande:
    Det du pratar om är extremiteter.

Det vanliga är att man har banklöfte!
    Äh, det var mest att berätta att jag fått ta del av detta.
    Nej, det är inte extremfall. Det är inte vanligt, men inte superovanligt att ett dödsbo har mer skulder än tillgångar. 
    Lånelöfte är något som brukar söka när man ska köpa en fastighet eller bostadsrätt, något som mäklaren brukar vilja se för att veta att man kan gå vidare med ett köp.
    När man väl sedan har en fastighet/bostadsrätt, så förhandlar man med banken om man vill utöka lånet.
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 11:01:59 följande:
    Det som inte är vanligt är ovanligt.

Var söker man lånelöfte?
    Det söker man hos banken eller andra låneinstitut.

Vanligt är ett relativt begrepp, precis om ovanligt är det
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 11:34:57 följande:
    Det är bara banker allihop ju!

Kan inte du säga några låneinstitut här?
    Och, banker är ju låneinstitut också.
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 11:46:31 följande:
    Hur menar du här?

Du skriver banken och andra låneinstitut.

Menar du banken och andra banker då? ????
    Ibland undrar om du har någon funktionsnedsättning eller bara tråkigt. Jag tänkte inte på att alla låneinstitut har bankstatus i Sverige
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-30 13:02:59 följande:
    Du skriver "jag tänkte inte"...

Ja jag tänker det samma om du tänker överhuvudtaget?!

TS handlade om camping och alla ggr du skrivit har jag tänkt

exakt som du själv säger ju... Du tänker inte, du agerar som dina föräldrar

har lärt dig att agera. I ett inlägg skrev du att du inte ser

utsatta människor på campingen. Jag svarade då att du har valt att blunda.

Förstår du nu hyr du blundar och gör massa fel?

Som med BANKERNA!
    Suck.
    Tja, du verkar ha dina egna definitioner, medelinkomsttagare fattiga, du trodde att bankerna ägde fastigheterna.
    Jag är väl lite konservativ, men när jag tänker bank, så ser jag mer en traditionell bank.
Svar på tråden Campinglivet