Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Campinglivet

Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 15:04:25 följande:
    ett barn som söker tröst och inte får det av de tryggaste personerna den känner till vet du vad det ens innebär?
    Vet du, det är ingen katastrof. Det fixar de flesta barn. Annars hade min generation legat på psyket allihopa eftersom det var rätt vanligt att vi inte hade våra föräldrar med oss överallt och fick klara oss när vi gjorde oss illa.
    Däremot verkar den bomullsomlindande generationen, med föräldrar som fångar upp barnen så fort de möter den minsta motgång, ha problem, med tanke på de senaste siffrorna om dåligt mående hos de som är mellan 25 och 30
  • sextiotalist
    TillFlorida skrev 2019-08-15 15:36:32 följande:

När jag har varit ute och vandrat i nationalparker i USA har jag inte märkt av detta. Till viss del kritiseras till och med nationalparkerna för att vara ett nöje för den vita medelklassen och att fattiga inte tar del av parkerna i stor utsträckning. Kanske det är annorlunda i Sverige.

Det kanske är stor skillnad på de som kampar på ett ställe under semestern och de som bara har sitt tält som "base camp" och sedan är ute och vandrar på dagarna?

Det är rätt dyrt att ligga på campingplats i Sverige, i varje fall om det ska finnas olika faciliteter. Så jag är rätt säker på att TS iakttagelser är väldigt subjektiva (inte att hon inte upplevt det) och dragit slutsatsen att det är så överlag. Min erfarenhet av campingar, som också baseras på egna och vänners erfarenheter, är att det är städat, trevligt och ofta är det städade personer, som är skötsamma som besöker campingplatser.
    Personligen tilltalar mig inte detta alls, men för andra är det en toppenupplevelse.
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 16:04:22 följande:

det fixar sig...en granntjej är död pga sådana tankekretsar! 

förlåt men det är din generation som lärt den nya genarationen att förstöra jorden 

missbruka jordens resurser göra maten vi ätyer idag näringsfattigt social isolation m.m.

Den generation på 25-30 år som du pratar om har inte med bomull att göra utan det har utvecklats nya sätt och nya verktyg  att upptäcka problem som alltid funnits . varför är du så arg?

Inte det minsta arg. Bara konstatera att du är sorglig som sprider osanningar om det campande folket, detta utifrån en enstaka upplevelse.

Skriver att de är socialt utslagna, lever på gränsen till lyxfällan.
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 16:25:25 följande:

Man kan tälta hemma också :)

barn skiter fullständigt om det är hemma på gården eller naturen de vill ju ha som du beskriver närhet myskänsla m.m.

Jag det är kul att tälta i det fria men nu pratar jag om camping på camping:)hehe jag är inte ett dugg avundsjuk :)

det handlar inte om våra släktingar som campar det handlar om campingfolket generellt :)

släktingar var ett exempel på det 

Pasta i stora mängder är skadligt för hälsan :)ok vad bra. jag förstår att du tänker så om mig. Var inte meningen att riva upp gamla sår hos er. förlåt 

Vilka gamla sår?

Jag gillar inte att campa eller sova i tält. Jag är för bekväm av mig helt enkelt. Skulle inte trivas med att trängas på liten yta under min semester.

Men ser campinglivet nästan dagligen när jag är vid vårt sommarhus och har gjort det under hela min uppväxt och delar inte din uppfattning alls.

Skulle nog beskriva den anläggningen som är hos oss som en anläggning som vänder sig till de som har lite mer i plånboken (Och den är inte femstjärnig)
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 17:55:22 följande:

många människor går med skygglappar tyvärr 

Nej, däremot så tror du att ditt enda besök på en campingplats och dina släktingar är det som är sanningen.
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 18:02:32 följande:

nädå jag har sett och hört från många olika 

Jag tycker det säger mer om de du umgås med än de som campar
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 22:16:05 följande:

där klämmer det sig för dig

läs på om det socio ekonomiska tillstålndet på den tiden

Jag VET att jag har rätt! Och jag VET att DU har fel 

Och det är du inte ensam om. Lägg till att mina far/morföräldrar är uppvuxna under samma tid som Kamprad (födda tidigare). Och jag har, i mitt yrkesliv, träffat de som är uppvuxna i samma kretsar som denna man. Han var inte född fattig. Det var en familj med god ekonomi.
  • sextiotalist
    viktorjohan skrev 2019-08-16 07:43:29 följande:

Jag och min fru har tillbringat våren och sommaren på en camping vid havet utanför Stockholm. Säsongsplatsen kostar ca 25 tkr. Vagnen betalade vi 200 tkr för. Div tillbehör 10 tkr. Billigt? Tja, det beror väl på vad man jämför med. Vi har campinggrannar som är allt annat än utsatta. En har en ny husbil för runt 2 milj kr. De har en ny Volvo hybrid. En annan är en tysk man som drivit ett åkeri. Hans elcykel kostar 4500 Euro. Vi själva tjänar ca 55 tkr/mån vardera. Vi campar för vi gillar det livet. Vi gör avbrott ibland och tar vår båt ut till nån skärgårdsö där vi bor bekvämt i båten. Inte vet jag om vi är särskilt utsatta.

Fast du blundar och vet inget, ts, som aldrig campar, vet exakt hur det är. Att hennes släktingar och hennes vänner har vänner och bekanta som uppför sig illa och är utsatta är inget som jag tvivlar på. Men undrar mer hur hennes umgänge ser ut.
    För mina vänner som campar har andra upplevelser (inte för att jag frågat dom, utan för att de själva berättar, och jag är kritisk, då jag inte ens kan förstå nöjet ;) ).
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 09:03:38 följande:
    är det inte gott med pasta?
    Linda5 skrev 2019-08-16 00:09:51 följande:
    Nej det är inte billigare att campa om du räknar med att du skall köpa en vagn/bil. Behöver du sen ta lån på den så blir det ännu dyrare.

Bra hotell sommartid får du för 1000kr/natt, billiga får du för 700kr boka på Hotel.com så är vårt 10e natt gratis dvs 20 dagar betala 18000kr/12600

Campinplats på camping med hög klass 450kr/natt lite sämre 350kr

20 nätter på camping 9000kr/7000kr

Lägg till 1500-5000kr skatt och försäkring.

Extra drivmedel vår bil drar 0,4 mer milen med vagnen 400 mil ca. 2500kr

Värdeminskning 2000kr/år

Hotellet har även gratis frukost som man står sig bra på.

Här man sen även lånat till husvagnen/husbilen så tillkommer det ränta på lånet
    Du vill verkligen tro på att camping är dyrare än hotell?
    Maten har du glömt som är en av de dyraste utgifterna på semestern för en familj med 4 barn! På campingen äter du gröt typ 
    på hotelt får du betala lunch och middag och mellanmålen OM frukost ingår!
    Så det är mkt billgare att campa 
    att räkna inköp av vagn är absurd för den används inte bara 20 dygn per år!
    gör man det är man helt ute och cyklarJag har besökt folk som campar tyvärr och badat på en del stränder som böda och då ser man och hör man mkt när man pratar med campingfolket 
    sextiotalist skrev 2019-08-16 06:22:14 följande:
    Och det är du inte ensam om. Lägg till att mina far/morföräldrar är uppvuxna under samma tid som Kamprad (födda tidigare). Och jag har, i mitt yrkesliv, träffat de som är uppvuxna i samma kretsar som denna man. Han var inte född fattig. Det var en familj med god ekonomi.
    jag har sett dina andra trådar du säger bara emot ju allt 
    Han var fattig den tiden speglade fattigdom 
    ekonomisk recension och depression var igån när han föddes
    stora belopp pengar räckte inte till att köpa mat ens för dagen 
    Läs gärna på Jag har inte sagt att folk inte gillar campa 
    Jag har sagt att det är utsatta människor som campar för det MESTA :)
    sextiotalist skrev 2019-08-16 07:51:47 följande:
    Fast du blundar och vet inget, ts, som aldrig campar, vet exakt hur det är. Att hennes släktingar och hennes vänner har vänner och bekanta som uppför sig illa och är utsatta är inget som jag tvivlar på. Men undrar mer hur hennes umgänge ser ut.
    För mina vänner som campar har andra upplevelser (inte för att jag frågat dom, utan för att de själva berättar, och jag är kritisk, då jag inte ens kan förstå nöjet ;) ).
    Du går med skygglappar 
    jag har sett dina andra trådar
    Många behöver bli medvetna 

Men snälla du, det var förvisso depression i Sverige då, men det innebar inte att alla var drabbade, det var de som arbetade inom industrin som drabbades hårdast. De som ägde mark och klarade sig undan lindrigare.
    Han växte upp på den största gården i Älmhult.
    Alla var inte fattiga under 30-talet (depressionen), många fick det svårt, men absolut långt ifrån alla.
    Ja, jag protesterar när folk skriver rena faktafel och slänger ut nedlåtande kommentarer.
    Hett tips, läs på själv. Självklart påverkade depressionen alla på ett eller annat sätt, men inte lika mycket. Det var de fattigaste, de som var beroende av att ha arbete inom industri och gruvan som blev riktigt fattiga. De som hade egen gård hade det tuffare än innan, men klarade sig absolut bättre.

Och än en gång, jag har också varit på campingar, utan att campa, eftersom det finns en stor camping i närheten av vårt sommarhus. Det är helt olika bilder vi har.

• sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 09:03:38 följande:
    är det inte gott med pasta?
    Linda5 skrev 2019-08-16 00:09:51 följande:
    Nej det är inte billigare att campa om du räknar med att du skall köpa en vagn/bil. Behöver du sen ta lån på den så blir det ännu dyrare.

Bra hotell sommartid får du för 1000kr/natt, billiga får du för 700kr boka på Hotel.com så är vårt 10e natt gratis dvs 20 dagar betala 18000kr/12600

Campinplats på camping med hög klass 450kr/natt lite sämre 350kr

20 nätter på camping 9000kr/7000kr

Lägg till 1500-5000kr skatt och försäkring.

Extra drivmedel vår bil drar 0,4 mer milen med vagnen 400 mil ca. 2500kr

Värdeminskning 2000kr/år

Hotellet har även gratis frukost som man står sig bra på.

Här man sen även lånat till husvagnen/husbilen så tillkommer det ränta på lånet
    Du vill verkligen tro på att camping är dyrare än hotell?
    Maten har du glömt som är en av de dyraste utgifterna på semestern för en familj med 4 barn! På campingen äter du gröt typ 
    på hotelt får du betala lunch och middag och mellanmålen OM frukost ingår!
    Så det är mkt billgare att campa 
    att räkna inköp av vagn är absurd för den används inte bara 20 dygn per år!
    gör man det är man helt ute och cyklarJag har besökt folk som campar tyvärr och badat på en del stränder som böda och då ser man och hör man mkt när man pratar med campingfolket 
    sextiotalist skrev 2019-08-16 06:22:14 följande:
    jag har sett dina andra trådar du säger bara emot ju allt 
    Han var fattig den tiden speglade fattigdom 
    ekonomisk recension och depression var igån när han föddes
    stora belopp pengar räckte inte till att köpa mat ens för dagen 
    Läs gärna på Jag har inte sagt att folk inte gillar campa 
    Jag har sagt att det är utsatta människor som campar för det MESTA :)
    sextiotalist skrev 2019-08-16 07:51:47 följande:
    Du går med skygglappar 
    jag har sett dina andra trådar
    Många behöver bli medvetna 

Äter alla gröt på en camping, hur vet du det?
    Har du tittat in på i alla husvagnar och tält på morgonen?
    Så de äter inte bacon och ägg, inte smörgåsar, inte yoghurt, inte flingor, inte äggröra.
    OK, de äter ingen hotellfrukost, men alla vill inte ha en stor hotellfrukost på morgonen. När man är på hotell så kan man snabbt lista ut personers frukostvanor, för de brukar äta ungefär samma sak som hemma, några undantaget.
    Och än en gång, vilka är dessa utsatta personer. För en sak är säkert, det är inte personerna som bor i de socioekonomiska utsatta områdena i Sverige som du hittar på en campingplats.
    Om du googlar och läser de rapporter som analyserar vilka som campar, så visar det sig att campingen är en typ av semester som medelklassen gör, att det är mer vanligt bland villaägare än bland de som bor i lägenheter.
    Böda Camping är en av flera campingar i Sverige och jag har en känsla av att pga prorgammet så lockar Böda Camping en annan typ av campare än de som väljer att campa på campingar som inte har samma "kändisstatus" (finns flera fina längs västkusten, längs de stora sjöarna i inlandet)
Svar på tråden Campinglivet