Anonym (förstörd) skrev 2019-09-18 17:20:15 följande:
Fick hem kopia på orosänmälan från soc idag som pappan har gjort. Han har sagt att det är barnen själva som har sagt till honom att dom vill träffa mig nån timme bara och att han ska vara med, vilket jag inte tror ett dugg på att dom ska ha sagt. Det är alltså inte soc som har sagt åt honom att dom tycker att han ska vara med när jag träffar barnen.
Imorgon ska jag till familjerätten på samtal, en så kallad snabbupplysning. Jag känner mig lite nervös, någon som har varit på en sådant samtal? Hur går ett sådant till och vad ska jag tänka på?
Din advokat ska inte vara med på det här samtalet, det här är för att de ska få höra din version. Familjerätten är dina bästa vänner just nu, deras enda uppgift är att hitta den bästa lösningen för dina barn och det är att få ha båda sina föräldrar och att få bo hos dig om det är det de vill. De är vana vid föräldrar som ljuger och baktalar varandra så var inte orolig, de ser igenom sånt. Var bara öppen och ärlig, och visa att du är den mogna föräldern som bryr sig om barnen och vill samarbeta.
Snabbupplysning är att Familjerätten har fått i uppdrag att ta fram underlag till rätten så de kan fatta ett interimistiskt beslut om vårdnad och umgänge. De ska kartlägga er gemensamma historia och ta reda på vad bråket egentligen bottnar i och vad föräldrarna vill, och hur djup konflikten är. Går det att få er att samarbeta eller bör en av er ha enskild vårdnad? Under rättegången går det snabbt, då finns ingen tid att förklara och prata, därför får familjerätten göra sin utredning då de träffar dig, pappan och barnen var för sig. Rätten fäster stor vikt vid den här utredningen så det är ett viktigt samtal men var inte orolig, de är på dina barns sida och vill bara komma fram till vad som är bäst för dem.
Du kommer att få sitta ner och prata med en eller två handläggare och du får berätta om allt, de vill höra din version. De kommer att fråga ganska detaljerat om hur du och pappan träffades, er gemensamma historia och om när ni fick barnen och hur ni levde när de var små. Hur ni var som föräldrar, om ni bråkade och om det förekom våld och missbruk. Varför ni separerade och hur separationen gick till. Och hur ert samarbete har fungerat efter separationen och vad som har hänt nu, varför är ni där ni är idag.
Du ska bara vara ärlig med allt. Var öppen med din alkoholism men att du är nykter och att det inte drabbade barnen när du drack. Pappan kommer säkert att överdriva ditt missbruk under sitt samtal så du kan ge dem en mer nyanserad och ärlig bild. Berätta varför och hur länge pappan har hållit barnen hos sig, att du inte fått träffa dem ens för korta stunder, berätta om alla undanflykter han gett när du bett att få träffa barnen, hoten, att han ljuger om vad barnen vill.
Säg att du vill att de pratar direkt med barnen och fråga om de har planerat in ett enskilt samtal med barnen. Be annars att de pratar med barnen för du vet att pappan ljuger när han säger att barnen inte vill träffa dig. Och berätta om dina misstankar att han planerar att flytta till sin tjej i en annan stad och att det är orsaken till att han vill ha enskild vårdnad.