• Anonym (förstörd)

får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist

Jag behöver all hjälp, stöttning och råd som jag kan få. Jag och mitt ex kommer att hamna i vårdnadstvist då han kontaktade advokat för ca 3 månader sen.

Vi separerade för 8 år sen och har 2 barn tillsammans, vi har haft växelvis boende sen vi separerade fram tills för 3 månader sen då han beslutade att behålla barnen hos honom.

Jag gick en behandling för alkohol för 2 år sen och tog tyvärr ett återfall för 3 månader sen. Efter det lämnar jag på eget initiativ prover för att visa att jag inte dricker men han vill inte lämna tillbaka barnen till mig. Har fått träffa dom kortare stunder 4 gg med han som någon slags övervakare. Sist jag träffade barnen bröt min yngsta ihop för att han vill komma hem till mig igen.

Pappan pratar knappt med mig och han vägrar att gå till familjerätten utan han vill ta det här i domstol.

Han vill ha ensam vårdnad och att jag ska träffa barnen med umgängesstöd vilket för mig låter helt stört då jag har haft dom varannan vecka och till och med mer i 8 år.

Kommer han att vinna i rätten?

Jag är helt knäckt, känns som jag håller på att drabbas av en depression och vet inte hur jag ska klara det här

• Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist
  • Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-13 11:14:47 följande:
    Han gör verkligen allt för att hålla oss ifrån varandra. Hela veckan har jag velat träffa dom men han skyller på diverse saker hela tiden. imorgon ska deras kusin döpas och jag vill såklart att dom ska följa med men han påstår att dom inte är hemma fast barnen säger något annat, att dom ska vara hemma och få besök.
    Jag hoppas verkligen att det han håller på med kommer straffa sig i längden. Det här är verkligen det värsta jag varit med om, jag saknar mina barn så mycket!
    Spara alla såna här meddelanden. Spela in alla samtal. Det finns enkla appar att ladda hem till mobilen och som spelar in direkt, sedan kan du välja att ta bort om du vill. Men all kontakt med dina barn och barnens far ska du spara. Du är i din fulla rätt att spela in alla dina samtal och du behöver inte berätta att du gör det.

KRAM till dig! {#emotions_dlg.flower}
    Det kommer troligen fixa sig. Stå på dig!
  • Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-13 14:07:30 följande:
    Har aldrig hämtat eller lämnat mina barn påverkad så skulle dom hört något så skulle det komma från pappan isf. Men vi har gemensam vårdnad så jag har all rätt att hämta dom egentligen.
    Ring igen och meddela att när det är din tur så hämtar du barnen på skolan. Spela in samtalet.

Behöver du hjälp med att hitta bra appar? Testa också appen innan du ringer. Ring din mamma eller någon affär eller vad som helst och testa så du vet att den spelar in.

Hotar han dig igen, så skulle jag om jag vore du ändå hämta barnen och sedan får man se vad hans hot var värt. Det kommer också ligga honom väldigt i fatet...

Kämpa på TS!
    KRAM
  • Anonym (A)
    Anonym (D) skrev 2019-09-13 18:45:00 följande:
    Ring igen och meddela att när det är din tur så hämtar du barnen på skolan. Spela in samtalet.

Behöver du hjälp med att hitta bra appar? Testa också appen innan du ringer. Ring din mamma eller någon affär eller vad som helst och testa så du vet att den spelar in.

Hotar han dig igen, så skulle jag om jag vore du ändå hämta barnen och sedan får man se vad hans hot var värt. Det kommer också ligga honom väldigt i fatet...

Kämpa på TS!
    KRAM
    Håller med
  • Anonym (åh)
    Anonym (D) skrev 2019-09-13 18:45:00 följande:

Kämpa på TS!

KRAM

Att chansa? Är det inte bättre att polisanmäla?
  • Smillefix

Du ska begära gemensam vårdnad med delat boende varannan vecka (som ni har nu) i första hand, i andra hand ska du yrka på att du får enskild vårdnad om ni inte kan komma överens. Rätten dömer alltid till gemensam vårdnad om den ena av föräldrarna yrkar på det och inget talar starkt emot det eller man anses ha så grava samarbetssvårigheter att gemensam vårdnad är omöjligt. Om gemensam vårdnad inte anses möjligt pga samarbetsproblem dömer de gärna vårdnaden till den förälder som man anser har bäst förutsättningar för att se till att barnen får tillgång till båda sina föräldrar dvs den som vill dela på vårdnaden och som vill samarbeta. Pappans umgängessabotage och hans vägran att gå på samarbetssamtal osv kommer vara till nackdel för honom och kan vara avgörande för vem av er som får vårdnaden om det står mellan honom och dig.

• Smillefix

Se till att få dokumenterat att du vill träffa barnen och att han motsätter sig det så du får helst skriftliga bevis på hans umgängessabotage. Skriv t.ex. att du vill träffa barnen, föreslå ett antal dagar och tider. Säger han att det inte går då, var medgörlig och föreslå andra tider. Och få även dokumenterat att barnen vill träffa dig och att de vill bo hos dig, deras vilja kommer att väga tungt vid bedömningen.

Har du inte skaffat en app för att spela in samtal redan kan jag rekommendera appen Acr.

• Anonym (förstörd)
    Smillefix skrev 2019-09-14 03:24:01 följande:

Se till att få dokumenterat att du vill träffa barnen och att han motsätter sig det så du får helst skriftliga bevis på hans umgängessabotage. Skriv t.ex. att du vill träffa barnen, föreslå ett antal dagar och tider. Säger han att det inte går då, var medgörlig och föreslå andra tider. Och få även dokumenterat att barnen vill träffa dig och att de vill bo hos dig, deras vilja kommer att väga tungt vid bedömningen.

Har du inte skaffat en app för att spela in samtal redan kan jag rekommendera appen Acr.

Tack för tipsen. Har sparat alla sms där han säger att det inte funkar att jag träffar barnen osv. Har även laddat ner en app som spelar in samtal
  • Smillefix
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-14 08:31:55 följande:

Tack för tipsen. Har sparat alla sms där han säger att det inte funkar att jag träffar barnen osv. Har även laddat ner en app som spelar in samtal

Jättebra. Mitt barns pappa begärde också enskild vårdnad och vägrade gå på samarbetssamtal. Han hänvisade till samarbetssvårigheter och kom också med diffusa anklagelser om drogmissbruk och allmän olämplighet. Jag yrkade på gemensam vårdnad i första hand, i andra hand att jag skulle få enskild vårdnad och då poängterade jag att jag skulle måna om att vi skulle fortsatt samarbeta kring barnet och umgänge mm (jag hade ingen advokat så jag drev mitt mål själv) Det var en lätt komisk upplevelse i rätten då mitt ex blev mer eller mindre utskälld av domaren som frågade varför vi inte löser våra problem själva utan tar upp rättens tid, beordrade oss att gå och prata i familjerätten och dömde till fortsatt gemensam vårdnad. Hade jag inte yrkat på gemensam vårdnad är jag säker på att jag hade tilldömts vårdnaden eftersom jag var den som var samarbetsvillig och månade om barnets bästa och tillgång till båda sina föräldrar.

Förresten, ring Familjerätten och fråga om du kan boka in tid för samtal för dina barns räkning så de får komma och prata om hur de vill ha det och var de vill bo. Mitt barn gick på sådant samtal och sade då att hon ville bo hos mig. Det hade också vägt tungt vid ett avgörande. Vägrar pappan låta barnen gå på sådant samtal väger det ännu tyngre till hans nackdel...

PM:a mig gärna om du vill
  • Anonym (D)
    Anonym (åh) skrev 2019-09-14 00:31:01 följande:
    Att chansa? Är det inte bättre att polisanmäla?
    Menar du att hon inte ska försöka hämta sina barn?
    Bara polis-anmäla och finna sig i att hon inte får vara med sina barn på 4 månader?

Ja, jag kan inte såna här processer och kanske är det den bästa vägen? Om TS blir rädd för hotet och det gör att hon inte vågar hämta sina barn så är det rätt som du säger, men då är det också något som ska fram till ytan såklart. Det ska registreras någonstans att TS är rädd pga hotet.

Jag utgår från mig själv, jag hade hämtat mina barn. Jag hade inte låtit det gå 4 månader, men jag antar att TS är i en ganska sårbar sits, nykter alkoholist med ett återfall under sommaren... Kanske en känslig och sårbar person från början, kanske därför TS är nykter alkoholist...

Därför jag försökt ingjuta lite "tro på dig själv" i TS. Hon är stark som äter antabus och kör på med alla prover som visar att hon är nykter. Det är viktigt och j-igt starkt.

Men TS om du på riktigt känner dig rädd av hotet din f.d. kommer med så följ rådet ovan och hämta inte barnen, polisanmäl det bara. Bifoga din inspelning, så ring ändå på nytt och säg att du kommer hämta dem. Och var tydlig i polisanmälan med att du inte vågar hämta dina barn trots att det är allt du vill.
  • Anonym (D)
    Smillefix skrev 2019-09-14 03:24:01 följande:

Bra råd
Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist