• Anonym (D)

får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist

Hur går det för dig TS?

• Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-12 08:25:23 följande:
    Usch det får inte hände så ska absolut yrka på snabb beslut. Har som sagt muntlig förberedelse i början på okt. Vet du hur långt tid det tar innan man får svar på det interimistiska beslutet?
    Har du och din advokat pratat igenom alla alternativ. En förälder ska väl inte bara kunna undanhålla barnen från den andre förälder i 4 månader, det är 1/3 år! Det är jättelång tid för barn!
  • Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-13 11:14:47 följande:
    Han gör verkligen allt för att hålla oss ifrån varandra. Hela veckan har jag velat träffa dom men han skyller på diverse saker hela tiden. imorgon ska deras kusin döpas och jag vill såklart att dom ska följa med men han påstår att dom inte är hemma fast barnen säger något annat, att dom ska vara hemma och få besök.
    Jag hoppas verkligen att det han håller på med kommer straffa sig i längden. Det här är verkligen det värsta jag varit med om, jag saknar mina barn så mycket!
    Spara alla såna här meddelanden. Spela in alla samtal. Det finns enkla appar att ladda hem till mobilen och som spelar in direkt, sedan kan du välja att ta bort om du vill. Men all kontakt med dina barn och barnens far ska du spara. Du är i din fulla rätt att spela in alla dina samtal och du behöver inte berätta att du gör det.

KRAM till dig! {#emotions_dlg.flower}
    Det kommer troligen fixa sig. Stå på dig!
  • Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-13 14:07:30 följande:
    Har aldrig hämtat eller lämnat mina barn påverkad så skulle dom hört något så skulle det komma från pappan isf. Men vi har gemensam vårdnad så jag har all rätt att hämta dom egentligen.
    Ring igen och meddela att när det är din tur så hämtar du barnen på skolan. Spela in samtalet.

Behöver du hjälp med att hitta bra appar? Testa också appen innan du ringer. Ring din mamma eller någon affär eller vad som helst och testa så du vet att den spelar in.

Hotar han dig igen, så skulle jag om jag vore du ändå hämta barnen och sedan får man se vad hans hot var värt. Det kommer också ligga honom väldigt i fatet...

Kämpa på TS!
    KRAM
  • Anonym (D)
    Anonym (åh) skrev 2019-09-14 00:31:01 följande:
    Att chansa? Är det inte bättre att polisanmäla?
    Menar du att hon inte ska försöka hämta sina barn?
    Bara polis-anmäla och finna sig i att hon inte får vara med sina barn på 4 månader?

Ja, jag kan inte såna här processer och kanske är det den bästa vägen? Om TS blir rädd för hotet och det gör att hon inte vågar hämta sina barn så är det rätt som du säger, men då är det också något som ska fram till ytan såklart. Det ska registreras någonstans att TS är rädd pga hotet.

Jag utgår från mig själv, jag hade hämtat mina barn. Jag hade inte låtit det gå 4 månader, men jag antar att TS är i en ganska sårbar sits, nykter alkoholist med ett återfall under sommaren... Kanske en känslig och sårbar person från början, kanske därför TS är nykter alkoholist...

Därför jag försökt ingjuta lite "tro på dig själv" i TS. Hon är stark som äter antabus och kör på med alla prover som visar att hon är nykter. Det är viktigt och j-igt starkt.

Men TS om du på riktigt känner dig rädd av hotet din f.d. kommer med så följ rådet ovan och hämta inte barnen, polisanmäl det bara. Bifoga din inspelning, så ring ändå på nytt och säg att du kommer hämta dem. Och var tydlig i polisanmälan med att du inte vågar hämta dina barn trots att det är allt du vill.
  • Anonym (D)
    Smillefix skrev 2019-09-14 03:24:01 följande:
    Se till att få dokumenterat att du vill träffa barnen och att han motsätter sig det så du får helst skriftliga bevis på hans umgängessabotage. Skriv t.ex. att du vill träffa barnen, föreslå ett antal dagar och tider. Säger han att det inte går då, var medgörlig och föreslå andra tider. Och få även dokumenterat att barnen vill träffa dig och att de vill bo hos dig, deras vilja kommer att väga tungt vid bedömningen.

Har du inte skaffat en app för att spela in samtal redan kan jag rekommendera appen Acr.
    Bra råd
  • Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-14 08:31:55 följande:
    Tack för tipsen. Har sparat alla sms där han säger att det inte funkar att jag träffar barnen osv. Har även laddat ner en app som spelar in samtal
    Bra TS, kör på!

KRAM till dig!  {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (D)
    Smillefix skrev 2019-09-14 08:55:17 följande:
    Jättebra. Mitt barns pappa begärde också enskild vårdnad och vägrade gå på samarbetssamtal. Han hänvisade till samarbetssvårigheter och kom också med diffusa anklagelser om drogmissbruk och allmän olämplighet. Jag yrkade på gemensam vårdnad i första hand, i andra hand att jag skulle få enskild vårdnad och då poängterade jag att jag skulle måna om att vi skulle fortsatt samarbeta kring barnet och umgänge mm (jag hade ingen advokat så jag drev mitt mål själv) Det var en lätt komisk upplevelse i rätten då mitt ex blev mer eller mindre utskälld av domaren som frågade varför vi inte löser våra problem själva utan tar upp rättens tid, beordrade oss att gå och prata i familjerätten och dömde till fortsatt gemensam vårdnad. Hade jag inte yrkat på gemensam vårdnad är jag säker på att jag hade tilldömts vårdnaden eftersom jag var den som var samarbetsvillig och månade om barnets bästa och tillgång till båda sina föräldrar.

Förresten, ring Familjerätten och fråga om du kan boka in tid för samtal för dina barns räkning så de får komma och prata om hur de vill ha det och var de vill bo. Mitt barn gick på sådant samtal och sade då att hon ville bo hos mig. Det hade också vägt tungt vid ett avgörande. Vägrar pappan låta barnen gå på sådant samtal väger det ännu tyngre till hans nackdel...

PM:a mig gärna om du vill
    Ännu ett bra förslag.

TS skulle ju vara super om dina barn kan komma till familjerätten och säga vad de vill och tycker om hela situationen.
  • Anonym (D)
    Kjell2 skrev 2019-09-14 11:52:46 följande:
    Allt sånt här, inspelning, hämta barnen, kontakt med familjerätten, yrkanden mm bör du diskutera med din advokat.
    Ja, det är såklart en bra ide. Men jag hade börjat spela in samtalen och sedan bara meddelat advokaten om det. Man är i sin fulla rätt att spela in sina egna samtal.

TS vad tror du skulle hända om du hämtade barnen på skolan? Är ditt ex en våldsam person?

TS, kom ihåg att alla har sina fel och brister, ingen är prefekt. Jag misstänker att din fd försöker få det till att du är en urusel förälder och försöker manipulera dig till att du också ska tro det. Jag tycker det låter som om du är en skör person, men att du verkligen tar ansvar för dina barn, eventuellt att du lyssnat lite för mycket på ditt ex när han helt på eget bevåg bestämt att du inte får träffa dina barn ensam. Låter ju helt sjukt. Jag hade aldrig köpt det, men jag är inte i din sits.

Tro på dig själv TS! Dina barn saknar ju uppenbarligen dig!
    KRAM {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-15 16:06:03 följande:
    Jag föreslår hela tiden att jag och barnen. ska ses, att vi ska hitta på olika saker men antingen svarar han inte eller så skriver han att det inte går av olika anledningar.
    Alla sms är sparade.
    Jag frågade honom en gång när jag och barnen inte fick gå och köpa glass ensamma vad han tror kan hända, han svarade ingenting. Jag tror helt ärligt att han inte är ett dugg orolig utan att det är något annat han håller på med. Så jäkla hemskt att han använder barnen.
    Hur färgar detta dina barn? Tror de att det är något fel på dig?

Jag förstår dig till viss del, men jag hade inte funnit mig i det.
    I 4 månader har dina barn bara fått träffa dig några timmar tillsammans med honom. Det är ju vansinne.

Vad har din advokat gett dig för råd?
    Bra att du har alla SMS sparade.

KRAM {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-19 19:43:06 följande:
    Försatt gemensam vårdnad och varannan vecka.
    Jag håller båda tummarna och hoppas det går bra för dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (D)

Imorgon är det första oktober. Snart dags för den muntliga förberedelsen, eller?

Har din advokat förberett dig på något vis?

Jag hoppas det går bra för dig! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (D)

TS jag hoppas det har gått bra för dig! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-10-24 16:16:09 följande:
    Tack för omtanken. Det har gått ok, fick 2 dagar umgänge med upptrappning och fortfarande gemensam vårdnad.
    Förhoppningsvis så blir umgänget mer och mer att det till slut blir varannan vecka.
    Vad bra för det är ju bättre än nu.

Men konstigt att det inte bara återgick till varannan vecka. Så var det väl innan din f.d. man på eget bevåg inte lät dig ha barnen?

Skönt att det går i rätt riktning i alla fall!
    Fortsätt ta hand om dig och visa att du är nykter. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2020-02-21 23:25:13 följande:
    Tänkte jag skulle uppdatera lite???? fick beslut idag efter våran 3 dje muntliga förberedelse att vi ska börja med övernattningar nu, jag är sååå glad????
    Ska dina barnen få övernatta hemma hos dig?

Grattis!
  • Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2020-05-17 19:23:51 följande:
    Åhh jag är så glad, det blev ingen huvudförhandling och tvisten är avslutad! Dom senaste 12 månader av ångest ångest och åter ångest avslutades på ett bra sätt, lyckligare än jag kan man nog inte bli:))
    Grattis!

Hjärta
Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist