• Anonym (TrHr)

får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist

Anonym (Pia) skrev 2019-08-15 17:11:05 följande:
    För en oinvigd, hur var bilden?
    Domen från Svea Hovrätt är på 12 sidor och underliggande dom i Gotlands Tingsrätt är på 13 sidor, det är lämpligt att själv läsa dessa för att bilda sig en egen uppfattning.

Hovrätten har resonerat runt barnens rätt till umgänge med den förälder de inte bor med och ansvaret för att detta umgänge kommer till stånd.

Vidare så har rätten resonerat runt risken för att barnen utsätts för våld eller kränkande behandling och rätten har kommit fram till att den risken är mycket begränsad

Rätten för ett långt resonemang rörande hur mamman exkluderat pappan från barnens liv.

Rätten för även ett resonemang rörande att Pappan bevisligen tagit till våld mot
    barnen, vilket är allvarligt.
    Rätten säger att det står dock klart att mamman genom sitt agerande aktivt och på ett för barnen skadligt sätt motarbetar deras rätt och möjlighet till en god relation med sin pappa. Detta är, oaktat vad som tidigare må ha förevarit i familjen, mycket allvarligt.
    Hovrätten beslutar att Pappan ska ha vårdnaden över barnen och att det inte för närvarande kan beslutas om något umgänge för mamman
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (socialsekreterare) skrev 2019-08-15 19:57:29 följande:

Kan även tillägga att du borde anmäla honom för egenmäktighet med barn han ska omgående. Gör det INNAN du stämmer honom.

Kontakta familjerätten och be dem bjuda in honom till samarbetssamtal. Vill han inte är det till nackdel för honom vid en eventuell tvist. Vill du vara lite våghalsig kan du stämma honom på vårdnaden också. Döms han för egenmäktighet med barn är chansen stor att du även får vårdnaden då det han utövar är umgängessabotage. Döms han inte finns dock risken att rätten anser att era samarbetssvårigheter är så pass stora att de dömer ut enskild vårdnad och den kan även gå till honom om de anser att han agerat korrekt som hållit barnen ifrån honom.

Får han enskild vårdnad har du fortfarande umgängesrätt. Rätten kan döma ut ett bestämt umgänge och bryter han mot det kan han bli skyldig att betala vite (dock en lång process som också går via rätten).

I det fall det är gemensam vårdnad kommer åklagaren med största sannolikhet att lägga ner en sådan förundersökning och i stället hänvisa till att detta får drivas civilrättsligt.

I det fall en dom inte efterföljs så kan man välja att stämma om verkställighet vilket kan vara förknippat med vite och i det yttersta polishämtning. Förutsättningarna är att det inte finns hinder för verkställigheten.
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-08-16 13:20:47 följande:
    Det var det jag tänkte på så då är jag med.

Kommer att yrka på ett interimistiskt beslut om jag får välja eftersom jag i nuläget inte får träffa barnen.
    Vid interimistiska yrkanden kommer rätten att inhämta ett snabbutlåtande vanligtvis görs det från familjerätten, detta ska vara rätten tillhanda innan den muntliga förberedelsen.

Samtliga parter kan ha yrkanden som är interimistiska eller slutgiltiga eller både och, man kan även ha flera olika alternativt beroende på vilken linje som rätten väljer att gå på.    
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-08-16 14:37:45 följande:
    Visst, men det som blir så dubbelt för mig är att innan jag gick min behandling så visste han att jag drack, han tom ringde mig en kväll när han hade barnen och ville att jag skulle ta dom fast han visste att jag hade druckit, när jag sa nej så tom erbjöd han mig pengar. Så så mycket ville han "skydda dom då..

Och sen att jag knappt får träffa dom, jag kan gå med på att ha dom tex dagtid en period, komma och hämta dom och lämna dom ( då ser han ju att jag är nykter) men det vill han inte.
    Vilken typ av umgänge medger pappan?
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-08-16 15:45:44 följande:
    Att jag ska få träffa dom med umgängesstöd.
    Det kommer att kräva inblandning av socialtjänsten eller en dom i tingsrätten, så vida han inte tänker på någon typ av inblandning enskild part så som släkt, vänner etc.

Jag förstår att det kan kännas kränkande att inte kunna träffa sina barn på ett normalt sätt, det är inte omöjligt att domstolen skulle besluta om umgängesstöd under en tid för att senare utöka till ett mer normalt umgänge.
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (socialsekreterare) skrev 2019-08-16 16:10:17 följande:

Varför svarar du inte på mitt inlägg?

Jag är hittills den ENDA i tråden som faktiskt jobbar med det du efterfrågar. Alla andra verkar vara lekmän.

Umgängesstödet kan de komma överens om UTAN socialtjänstens inblandning. Det kan vara pappan om mamman känner sig trygg med det. Det kan vara en person de båda litar på. Det är inte tvunget vara en främling.

Däremot. Om Förvaltningsrätten beslutar om umgängesstöd så är det familjerätten inom socialförvaltningen som genomför den domen genom att utse ett umgängesstöd.

Om det TS skriver är sant. Att hon varit nykter två år och tagit ett återfall när barnen inte var närvarande skulle jag se det som otroligt om tingsrätten skulle döma ut umgängesstöd. Umgängesstödet finns till för föräldrar som har STORA samarbetssvårigheter och där det finns risk att umgängesföräldern utövar påtryckningar på olika sätt på barnen, har STORA problem att passa tider eller det finns risk att föräldern inte återlämnar barnen. Umgängesstöd kan även finnas om föräldern är aktiv i missbruk men lämnar prover inför varje umgänge men mellan umgängena är aktiv i missbruk. Då finns personen där för att se till att föräldern är nykter och redig och kan ta ansvar för barnen. Umgängesstöd kan även finnas om det gått lång tid sedan barnen träffade föräldern t ex ett år. Då finns umgängesstödet som ett stöd för barnen när de ska "lära känna" sin förälder på nytt. I TS fall verkar detta inte föreligga alls. Om någon ska ha umgängesstöd så är det pappan där det finns risk att han håller barnen.

Att han begår ett brott och håller barnen borta från TS kan stå honom dyrt och vårdnaden kan i en tvist tillfalla TS med anledning av detta.
    På vilket sätt skulle Förvaltningsrätten bli inkopplad i detta ärende?, jag tror att du blandat ihop korten lite
  • Anonym (TrHr)
    DVQ skrev 2019-08-18 13:53:14 följande:
    Det är väl FV som beslutar om umgängesstöd? Men med tanke på att soc lagt ned utredningen mot Ts lär det inte bli något av det.
    Det är en fråga för Tingsrätten
  • Anonym (TrHr)
    DVQ skrev 2019-08-18 13:53:14 följande:
    Det är väl FV som beslutar om umgängesstöd? Men med tanke på att soc lagt ned utredningen mot Ts lär det inte bli något av det.
    Det är en fråga för tingsrätten vid ett mål gällande umgänge vilket kan vara en del i ett mål som även omfattar vårdnad och boende.

Socialnämndens beslut fastställs av förvaltningsrätten och överklagas till kammarrätten och vidare till högsta förvaltningsdomstolen.
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (socialsekreterare) skrev 2019-08-19 10:40:40 följande:
    Sorry! Skrev av farten och det blev Förvaltningsrätten då de är dem jag har mest att göra med då de beslutar avseende LVU. Tingsrätten ska det vara såklart!
    Så kan det bli ...
  • Anonym (TrHr)
    Kjell2 skrev 2019-08-21 16:22:18 följande:
    Be din advokat dubbelkolla med soc.
    Ett bra råd, som enskild person blir du lätt bort bollad av socialtjänsten
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-03 19:13:50 följande:

Sitter och läser igenom stämningen och kollar på vad han yrkar. I första hand yrkar han på ensam vårdnad och i andra hand yrkar han på att barnen ska stadigvarande bo hos honom.

Jag förstår inte riktigt, inget yrkande om umgänge?

Nån som förstår bättre än mig och kan förklara.

Har möte med min advokat på torsdag men skulle gärna vilja veta nu.

Han är ganska säker på att antingen få ensam vårdnad eller åtminstone bli boendeförälder då behövs inget yrkande om umgänge för hans del.
  • Anonym (TrHr)
    Kjell2 skrev 2019-09-03 21:29:56 följande:
    Med vårdnad och boende på annan ort blir det han som i praktiken styr umgänget om inget fastställt schema.

Du bör yrka på schema.
    Jag instämmer, för att inte hamna i ett läge där det inte blir ett beslut i umgängesfrågan så bör TS även göra ett yrkande om umgänge.

(exempel)
    Det skulle kunna se ut så här:

yrkas att "barnets namn" ska ha rätt till umgänge med "förälderns namn" enligt följande.
    a) Vartannat veckoslut, jämna veckor, från torsdag till måndag.
    b) Varannan påskhelg, jämna år med början 2020, från skärtorsdagen till första
    vardagen efter påsk,
    c) Vartannat skolornas sportlov, jämna år med början 2020, ojämna år hos Sophie
    Mårtensson,
    d) Varje sommar veckorna 26, 27 och 30, 31, byte på måndagar.
    e) Varannan julhelg, jämna år med början 2020 från den 22 december till den 27
    december.
    f) Varannan nyårshelg, ojämna år med början årsskiftet 2019/2020 från den 27
    december till den 2 januari.
    g) Vecka 44 vartannat år med början 2020.

• Anonym (TrHr)
    Kjell2 skrev 2019-09-12 08:49:00 följande:
    Förhoppningsvis inom några dagar. Men yrka i god tid så rätten är förbered.
    Ett interimistiskt beslut i samband med muf kan komma direkt eller vanligtvis inom en eller möjligtvis två veckor men det finns även fall där det tagit över en månad så det är omöjligt att säga hur lång tid det kommer att ta.
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-18 17:20:15 följande:

Fick hem kopia på orosänmälan från soc idag som pappan har gjort. Han har sagt att det är barnen själva som har sagt till honom att dom vill träffa mig nån timme bara och att han ska vara med, vilket jag inte tror ett dugg på att dom ska ha sagt. Det är alltså inte soc som har sagt åt honom att dom tycker att han ska vara med när jag träffar barnen.

Imorgon ska jag till familjerätten på samtal, en så kallad snabbupplysning. Jag känner mig lite nervös, någon som har varit på en sådant samtal? Hur går ett sådant till och vad ska jag tänka på?

Ett snabb utlåtande är en minivariant av en VBU dvs. en utredning om vårdnad boende och umgänge. Du kommer att få godkänna det du har sagt men inte göra några större tillägg, så försök att svara på frågorna på ett sådant sätt att du får med det som du anser vara väsentligt.  Mötestiden kan vara kort om man har mycket att förmedla.
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-18 17:20:15 följande:

Fick hem kopia på orosänmälan från soc idag som pappan har gjort. Han har sagt att det är barnen själva som har sagt till honom att dom vill träffa mig nån timme bara och att han ska vara med, vilket jag inte tror ett dugg på att dom ska ha sagt. Det är alltså inte soc som har sagt åt honom att dom tycker att han ska vara med när jag träffar barnen.

Imorgon ska jag till familjerätten på samtal, en så kallad snabbupplysning. Jag känner mig lite nervös, någon som har varit på en sådant samtal? Hur går ett sådant till och vad ska jag tänka på?

Syftet är att ge domstolen ett underlag för beslut beträffande interimistiska yrkanden i väntan på en huvudförhandling i målet
Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist