• Anonym (förstörd)

får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist

Jag behöver all hjälp, stöttning och råd som jag kan få. Jag och mitt ex kommer att hamna i vårdnadstvist då han kontaktade advokat för ca 3 månader sen.

Vi separerade för 8 år sen och har 2 barn tillsammans, vi har haft växelvis boende sen vi separerade fram tills för 3 månader sen då han beslutade att behålla barnen hos honom.

Jag gick en behandling för alkohol för 2 år sen och tog tyvärr ett återfall för 3 månader sen. Efter det lämnar jag på eget initiativ prover för att visa att jag inte dricker men han vill inte lämna tillbaka barnen till mig. Har fått träffa dom kortare stunder 4 gg med han som någon slags övervakare. Sist jag träffade barnen bröt min yngsta ihop för att han vill komma hem till mig igen.

Pappan pratar knappt med mig och han vägrar att gå till familjerätten utan han vill ta det här i domstol.

Han vill ha ensam vårdnad och att jag ska träffa barnen med umgängesstöd vilket för mig låter helt stört då jag har haft dom varannan vecka och till och med mer i 8 år.

Kommer han att vinna i rätten?

Jag är helt knäckt, känns som jag håller på att drabbas av en depression och vet inte hur jag ska klara det här

• Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist
  • Anonym (A)
    Anonym (D) skrev 2019-08-15 18:03:30 följande:
    Det viktiga nu är att du fortsätter vara nykter och lämnar prover som bevis.

Vilka myndigheter har du varit i kontakt med? Vilka kan hjälpa dig? Har du kontaktat familjerätten? Det han gör är ju umgänges-sabotage. Han kan ju inte bara kidnappa barnen åka utomlands utan att meddela barnens mor samt flytta iväg med barnen för att han träffat någon ny!

Låt det gå till domstol du! Försök skynda på processen! Det han gör är ju inte alls OK!
    Håller med
  • Anonym (socialsekreterare)

Du ska ABSOLUT INTE skriva över vårdnaden på honom.

Hur länge pågick ditt missbruk?

Som jag förstått har ni haft varannan vecka i 8 år, men du fick behandling för 2 år sedan. Hur såg ditt missbruk ut då? Drack du när du hade barnen då?

Du tog återfall när barnen inte var där (dvs du försatte inte barnen i någon risk) och ni lämnar du prover för att visa din nykterhet. Hans chans för någon enskild vårdnad är i princip obefintlig om det du skriver är sant. Däremot kan du anmäla honom för egenmäktighet med barnen. Han har ingen rätt att förhindra dig att träffa dem så länge du lämnar prover som visar din nykterhet. Du har rätt att träffa dina barn. Att han inte väljer att ta del av proven är hans problem. Han har inte heller rätt att utse sig själv till något umgängesstöd för att övervaka dig. Du har haft barnen. Det räcker med att han ser att du är nykter när barnen lämnad. Ett umgängesstöd finns till när den ena förälder t ex inte passar tiderna (Det finns risk att barnen inte kommer återlämnas) eller om föräldern varit borta ek lång tid och barnen behöver bygga en ny relation eller om föräldern tidigare försummat barnen t ex inte gett dem mat, det har förekommit våld etc.

Jag tycker DU ska stämma honom. Anmäla honom för egenmäktighet med barnen och stämma honom på umgänge för att få det fastslaget i rätten. Du behöver endast stämma honom på umgänge och inte vårdnad. Står barnen skrivna hos honom? Gör dem det kan du även stämma honom på boendet om du vill. Har du hemförsäkring kan du få rättasskydd med 80% av kostnaderna. Täcker inte hemförsäkringen kan du ansöka om rättsskydd vilket då är inkomstbaserat. Har du ingen inkomst eller väldigt låg inkomst kan du få mer procent i stöd än från hemförsäkringen. Advokaten hjälper dig med ansökan.

Han har INGA skäl att hålla barnen ifrån dig. Han har ett föräldraansvar att skydda barnen om han misstänker att de får illa t ex att du är aktiv i missbruk. Men så länge du lämnar prover kan han inte hävda att det är för att skydda barnen.

• Anonym (socialsekreterare)

Kan även tillägga att du borde anmäla honom för egenmäktighet med barn han ska omgående. Gör det INNAN du stämmer honom.

Kontakta familjerätten och be dem bjuda in honom till samarbetssamtal. Vill han inte är det till nackdel för honom vid en eventuell tvist. Vill du vara lite våghalsig kan du stämma honom på vårdnaden också. Döms han för egenmäktighet med barn är chansen stor att du även får vårdnaden då det han utövar är umgängessabotage. Döms han inte finns dock risken att rätten anser att era samarbetssvårigheter är så pass stora att de dömer ut enskild vårdnad och den kan även gå till honom om de anser att han agerat korrekt som hållit barnen ifrån honom.

Får han enskild vårdnad har du fortfarande umgängesrätt. Rätten kan döma ut ett bestämt umgänge och bryter han mot det kan han bli skyldig att betala vite (dock en lång process som också går via rätten).

• frokenannorlunda
    Anonym (Nej) skrev 2019-08-15 08:10:25 följande:
    Är du medveten om vilket trauma det är för ett barn att förlora en förälder? Att ts drack alkohol vid ett tillfälle på två år, när barnen inte ens var hos henne, är inte något som skadat barnen. Att förbjuda barnen att träffa sin förälder är däremot något som skapar stor oro hos dom.
    Jag har inte sagt någonstans att dom inte ska träffa henne. Däremot låter det klokt att dom bor hos pappan på heltid.
    Vet du vilket trauma det är för barn att leva med en människa som är missbrukare?
    Det jag säger är att jag förstår pappan. Hade jag varit i samma sits hade jag gjort precis som han. Skyddat dom med alla medel från det jag trodde var dåligt för dom.
    Jag tror knappast att han gör detta för att skada sina barn.
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (Pia) skrev 2019-08-15 17:11:05 följande:
    För en oinvigd, hur var bilden?
    Domen från Svea Hovrätt är på 12 sidor och underliggande dom i Gotlands Tingsrätt är på 13 sidor, det är lämpligt att själv läsa dessa för att bilda sig en egen uppfattning.

Hovrätten har resonerat runt barnens rätt till umgänge med den förälder de inte bor med och ansvaret för att detta umgänge kommer till stånd.

Vidare så har rätten resonerat runt risken för att barnen utsätts för våld eller kränkande behandling och rätten har kommit fram till att den risken är mycket begränsad

Rätten för ett långt resonemang rörande hur mamman exkluderat pappan från barnens liv.

Rätten för även ett resonemang rörande att Pappan bevisligen tagit till våld mot
    barnen, vilket är allvarligt.
    Rätten säger att det står dock klart att mamman genom sitt agerande aktivt och på ett för barnen skadligt sätt motarbetar deras rätt och möjlighet till en god relation med sin pappa. Detta är, oaktat vad som tidigare må ha förevarit i familjen, mycket allvarligt.
    Hovrätten beslutar att Pappan ska ha vårdnaden över barnen och att det inte för närvarande kan beslutas om något umgänge för mamman
  • Anonym (TrHr)
    Anonym (socialsekreterare) skrev 2019-08-15 19:57:29 följande:

Kan även tillägga att du borde anmäla honom för egenmäktighet med barn han ska omgående. Gör det INNAN du stämmer honom.

Kontakta familjerätten och be dem bjuda in honom till samarbetssamtal. Vill han inte är det till nackdel för honom vid en eventuell tvist. Vill du vara lite våghalsig kan du stämma honom på vårdnaden också. Döms han för egenmäktighet med barn är chansen stor att du även får vårdnaden då det han utövar är umgängessabotage. Döms han inte finns dock risken att rätten anser att era samarbetssvårigheter är så pass stora att de dömer ut enskild vårdnad och den kan även gå till honom om de anser att han agerat korrekt som hållit barnen ifrån honom.

Får han enskild vårdnad har du fortfarande umgängesrätt. Rätten kan döma ut ett bestämt umgänge och bryter han mot det kan han bli skyldig att betala vite (dock en lång process som också går via rätten).

I det fall det är gemensam vårdnad kommer åklagaren med största sannolikhet att lägga ner en sådan förundersökning och i stället hänvisa till att detta får drivas civilrättsligt.

I det fall en dom inte efterföljs så kan man välja att stämma om verkställighet vilket kan vara förknippat med vite och i det yttersta polishämtning. Förutsättningarna är att det inte finns hinder för verkställigheten.
  • Anonym (förstörd)

Kan det han gör vara en nackdel i en vårdnadstvist? Även fast det är jag som har tagit ett återfall men visar upp nykterhet med behandling och prover

• Kjell2
    Anonym (förstörd) skrev 2019-08-16 10:47:03 följande:

Kan det han gör vara en nackdel i en vårdnadstvist? Även fast det är jag som har tagit ett återfall men visar upp nykterhet med behandling och prover

Ja, kanske. Ta detta med din advokat som har mer koll.

• Anonym (åh)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-08-16 10:47:03 följande:

Ett återfall som inte drabbat barnen direkt är inget giltigt barn för egenmäktigt ställa in umgänget helt.

Hur länge sedan var det återfallet skedde? Hur länge hade du varit nykter då? Har du en historia med många återfall?

Varför vill barnen enligt honom inte umgås med dig?
  • Anonym (förstörd)
    Anonym (åh) skrev 2019-08-16 11:26:48 följande:

Ett återfall som inte drabbat barnen direkt är inget giltigt barn för egenmäktigt ställa in umgänget helt.

Hur länge sedan var det återfallet skedde? Hur länge hade du varit nykter då? Har du en historia med många återfall?

Varför vill barnen enligt honom inte umgås med dig?

1 återfall på 2 år som skedde för 3 månader sen.

Jag vet inte varför, han ger mig ingen svar på det bara att barnen inte vill vara själva med mig.
Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist