• Anonym (Mom)

Tror min son är gay/bi

Vill börja med att förtydliga att jag inte har något som helst emot hbtq-personer, att jag tycker man ska ha rätt att älska vem man vill och så vidare. Så att det inte blir missförstånd.

Jag har en son på 17 år. Vi har alltid kunnat vara öppna mot varandra och prata om det mesta, både om kroppen och kärleken.

Både jag och pappan har misstänkt ett tag att han inte är så intresserad av tjejer. Han har en del tjejkompisar, men aldrig något mer än vänner.

Häromdagen hade han en killkompis över. De är gamla barndomsvänner, men har börjat umgås mycket mer på sistone. Jag skulle knacka på min sons dörr och säga att det var mat då jag hindrades av ljud. Det kan väl närmast beskrivas som sugljud, stön och en röst som sa något i stil med "ååh fortsätt". Det kändes väldigt pinsamt och jag gick därifrån direkt. Efter en stund kom sonen ut för att hämta något, då ropade jag att det var mat, man märkte att han blev röd i ansiktet när han svarade "Ok, kommer".

Jag undrar lite hur jag ska hantera detta, jag vill ju inte trycka på honom att komma ut, om det nu ens är så att han inte bara var nyfiken, det får givetvis ske på hans villkor, samtidigt är jag orolig att han inte ska våga, att han är rädd att vi ska bli arga eller något. Vi vill ju kunna stötta honom på bästa sätt, och är det så att han funnit kärleken så är det givetvis jättekul.

Finns det någon som varit i en liknande situation? på vilken som av sidorna. Ska jag bara låta det vara?

• Svar på tråden Tror min son är gay/bi
  • Klotjohan
    Perjonsson skrev 2019-08-24 03:19:18 följande:

Skjut han....bara skoja.

Låt det gå en tid o sen fråga grabben.

Men jag vet att killar som inte lyckats få till det med tjej kan stilla sina lustar med killar.

Låt har få experimentera sig fram och en ev period med killsex kan blåsaöver?

Ja det är inget ovanligt bland hormonstinna tonåringar. 

Egentligen gillar jag inte riktigt "komma ut" konceptet. Det är så enkelt för heterosexuella, de behöver aldrig göra något officiellt uttalande att nu har jag efter långt övervägande kommit fem till att jag är straight! 
    Det är kanske inte så lätt för en 17-åring att veta om han är bi, gay, eller något annat i hbtqia-spektrat. Låt det komma från honom och fråga inte skulle jag säga. Blir ju bara en press på honom om han måste definiera sig. 
  • Anonym (Nyfiken)

Hur har det gått?

• Tukt
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-03-06 16:56:40 följande:

Hur har det gått?

Du menar efter "sugljudet"? Jo det gick nog! ;)
  • Anonym (Nyfiken)
    Tukt skrev 2021-03-06 23:14:41 följande:

Du menar efter "sugljudet"? Jo det gick nog! ;)

Jag trodde den här sidan var till för vuxna men tydligen inte.
  • Anonym (lesbisk 16)

Hellu. Under den tiden jag inte hade kommit ut så hade iaf inte JAG velat att någon frågade.

Jag tror verkligen det bästa är att bara vänta. Jag menar man tar ju inget snack med barnen om att de är hetero och hur man ska stötta i situationen på bästa sätt. (inte för att jag vet lol, har varit öppet gay sen jag va 12... Men har iaf ALDRIG hört om det)

Men vill du på nåt sätt underlätta och visa lite diskreta vibbar om att man i er familj absolut får älska och vara precis vem man vill och det är lungt för er, kanske kommentera om du ser något i tidningen, sociala medier eller tv:n om nåt positivt gällande hbtq-personer, våra rättigheter, något om någon pride-parad eller någon känd person (eller nära för den delen) som kommit ut att "det den här personen gör är så fint/coolt/bra", "Så skönt att detta hänt", "Ska vi kanske gå med i en parad någon gång?". Men lite casual, bara så han vet att ert hus är ett safe space. (vilket ni redan gör, men ifall att ni inte skulle ha tänkt på det)

Men ja, det finaste mot honom är nog ändå bara att vänta. Sålänge ni inte är rädda att han ska få könssjukdomar då. ;) sånt kan man ju absolyt ta upp. För man lär sig oftast inte så mycket annat än hetero-sydd och hetero-preventinmedel i skolan.

Jag hoppas allt blir superbra! <3

• Hejsanhejda

Skjut han....bara skoja.

Men jag vet att killar som inte lyckats få till det med tjej kan stilla sina lustar med killar.

Kan kanske också vara en ursäkt från en person som är bi eller liknande men som inte vågar komma ut i ett macho- och hetero-normativt sammhälle. Jag som lesbisk tycker att det är svår i vissa situationer. Men jag måste ersänna att som gay/bög är det värre. Så mycket värre än att vara öppet lesbisk. Och förmodlugen vågar de inte heller ersänna det för varandra. För den andra kanske bara är kåt och egentligen är hetero liksom. Om du fattar vad jag menar.
  • Hejsanhejda

Skjut han....bara skoja.

Kan kanske också vara en ursäkt från en person som är bi eller liknande men som inte vågar komma ut i ett macho- och hetero-normativt sammhälle. Jag som lesbisk tycker att det är svår i vissa situationer. Men jag måste ersänna att som gay/bög är det värre. Så mycket värre än att vara öppet lesbisk. Och förmodlugen vågar de inte heller ersänna det för varandra. För den andra kanske bara är kåt och egentligen är hetero liksom. Om du fattar vad jag menar.
  • Glinda från Oz
    Anonym (lesbisk 16) skrev 2021-03-08 20:39:27 följande:

Hellu. Under den tiden jag inte hade kommit ut så hade iaf inte JAG velat att någon frågade.

Jag tror verkligen det bästa är att bara vänta. Jag menar man tar ju inget snack med barnen om att de är hetero och hur man ska stötta i situationen på bästa sätt. (inte för att jag vet lol, har varit öppet gay sen jag va 12... Men har iaf ALDRIG hört om det)

Men vill du på nåt sätt underlätta och visa lite diskreta vibbar om att man i er familj absolut får älska och vara precis vem man vill och det är lungt för er, kanske kommentera om du ser något i tidningen, sociala medier eller tv:n om nåt positivt gällande hbtq-personer, våra rättigheter, något om någon pride-parad eller någon känd person (eller nära för den delen) som kommit ut att "det den här personen gör är så fint/coolt/bra", "Så skönt att detta hänt", "Ska vi kanske gå med i en parad någon gång?". Men lite casual, bara så han vet att ert hus är ett safe space. (vilket ni redan gör, men ifall att ni inte skulle ha tänkt på det)

Men ja, det finaste mot honom är nog ändå bara att vänta. Sålänge ni inte är rädda att han ska få könssjukdomar då. ;) sånt kan man ju absolyt ta upp. För man lär sig oftast inte så mycket annat än hetero-sydd och hetero-preventinmedel i skolan.

Jag hoppas allt blir superbra! <3

Måste man ta ?ett snack?? Kan man inte bara fråga enkelt om sonen och kompisen är tillsammans? Så gör man med heterosexuella hela tiden. Inget konstigt med det. 
  • Anonym (Mikko)
    Anonym (Kimo) skrev 2019-08-10 22:17:53 följande:

Fast det är ju faktiskt skillnad. En person som är hetero behöver ju inte komma ut som hetero

Exaktemente. Vi som är hetero måste inte tåga genom staden i en Pride-festival. Vår sexualitet är vår ensak, hör till privatlivet. 
  • Anonym (Mikko)
    Glinda från Oz skrev 2021-03-09 07:59:27 följande:
    Måste man ta ?ett snack?? Kan man inte bara fråga enkelt om sonen och kompisen är tillsammans? Så gör man med heterosexuella hela tiden. Inget konstigt med det. 
    Fast en utfrågning är väl på sin plats kan man tänka? Homosexuella och bisexuella har inget emot att få visa upp sin sexualitet, trycka upp den i ansiktet på folk.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Mikko) skrev 2021-03-09 08:52:53 följande:
    Fast en utfrågning är väl på sin plats kan man tänka? Homosexuella och bisexuella har inget emot att få visa upp sin sexualitet, trycka upp den i ansiktet på folk.
    Hur menar du nu? 
  • Anonym (Mikko)
    Glinda från Oz skrev 2021-03-09 12:05:31 följande:
    Hur menar du nu? 
    Homosexuella och bisexuella är mer intressanta och speciella än hetero, därför är många nyfikna och frågar gärna ut dom. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Mikko) skrev 2021-03-09 12:19:22 följande:

Homosexuella och bisexuella är mer intressanta och speciella än hetero, därför är många nyfikna och frågar gärna ut dom. 

Varför skulle de vara mer intressanta? Du sa också att de gärna tycker upp sin sexuella läggning i ansiktet på folk, vad menar du med det? På film, tv- serier mm beter de sig som vilken heterosexuell person som helst. De pratar om sina förhållanden, är med sin partner mm Så tycker jag det är i verkligheten också.
  • Anonym (Öppenhet)

Tycker du och din respektive skall tala med er son. Mest för att få reda på hur landet faktiskt ligger. Han är ju ändå er son, oavsett läggning, och jag förutsätter att ni älskar honom. 
    Ta upp frågan, ställ den mer som att den "vän" han hade över, verkar vara en trevlig och rar kille. Gå mjukt fram och hör efter om han har några speciella känslor för denna vän eller liknande. 

Känner han att han kan öppna sig för er, så kommer han göra det. Men tror mer ni måste fiska lite, och absolut under inga omständigheter tycka att det är något konstigt eller annorlunda. 

Om han känner att han är trygg så kommer han berätta inom kort. Men det är viktigt att ni talar med honom, så att han inte skadar sig genom oansvariga kontakter med sådana som kan utnyttja hans situation, att han inte är helt öppen. 

Har flertalet manliga vänner som är homosexuella och några av dem vittnar om att de blivit mer eller mindre utnyttjade sexuellt av äldre homosexuella män, som helt enkelt utnyttjat deras situation då de inte är öppna med sin läggning för familj eller vänner.

Svar på tråden Tror min son är gay/bi