funderarmamman skrev 2019-08-09 07:58:37 följande:
Är det fel att döpa sitt barn till samma namn som sin syssling? Jag och min kusin har inte umgåtts sedan vi var små men nu ses vi ungefär 1-2 gånger per år på kalas eller liknande sedan vi fick våra första barn och redan då när vi valde namn så hade vi även med detta namn som förslag, alltså innan min kusin fick sitt barn några månader senare.
Det känns verkligen som om detta barn ska ha detta namn. Det är nästan det enda namnet jag och sambon är överens om. Men man vill ju inte få sura och klagande släktingar.
Det är inte "fel", men eftersom du själv verkar mer undrande än säker så kan vi ställa upp det såhär:
I Sverige (och resten av norden) var det vanligt med släktnamn, äldste sonen ärvde vanligen pappans namn tex. Så ingen av de äldre släktingarna lär nog rynka på näsan egentligen.
Din kusin däremot lär finna det lite snopet att du använder samma namn, så jag skulle se på följande, är det ett vanligt namn? Då finns det mindre risk att kusinen säger något om det. Är det däremot ett extremt ovanligt namn så kan det uppstå lite frågor.
I slutändan är det bara du och sambon som bestämmer.
Sedan kan väl även efternamn väga in, om ni har samma efternamn och det därmed finns två barn med exakt samma namn i samma ålder så skulle jag nog personligen välja bort det. Bara för enkelhetens skull.