• funderarmamman

Välja samma namn som sysslingen?

Är det fel att döpa sitt barn till samma namn som sin syssling? Jag och min kusin har inte umgåtts sedan vi var små men nu ses vi ungefär 1-2 gånger per år på kalas eller liknande sedan vi fick våra första barn och redan då när vi valde namn så hade vi även med detta namn som förslag, alltså innan min kusin fick sitt barn några månader senare.

Det känns verkligen som om detta barn ska ha detta namn. Det är nästan det enda namnet jag och sambon är överens om. Men man vill ju inte få sura och klagande släktingar.

• Svar på tråden Välja samma namn som sysslingen?
  • Vildbi

Är hemma med gravidkomplikationer.

sextiotalist skrev 2019-08-09 13:50:55 följande:

Det gör jag inte alls, men däremot så har jag ofta appen öppen på telefonen och är det ett tråkigt möte, eller jag väntar på något, så läser jag. Vad gör du själv eftersom du tycks ha stenkoll på mig. På nätterna sover jag

• MallaL

Håller fullständigt med sextiotalist. Jag har släktforskat och många namn kan finnas i samtliga generationer. Även när jag var barn var det vanligt att barn döptes efter mor- och farföräldrar även om de var i livet. Så sysslingar och kusiner kunde ha samma namn. Det var Stor-Pelle och Lill-Pelle och Pärsan t ex, alla tre var nära släkt och döpta till Per.

Det var färre namn i omlopp förr och man brydde sig inte då mycket om namnen blev samma. Nuförtiden ska alla vara unika och det har tydligen blivit känsligt det där med att dela namn.

• fluu

Fram tills för typ tre sekunder sedan var släktnamn standard. Och hur jobbigt är det att möta någon med samma namn 1-2 gånger om året? Heter barnet ett någorlunda vanligt namn lär denne ha klasskompisar/skolkompisar med samma namn och dessa träffar ju barnet mer eller mindre dagligen. Kör på det namnet du gillar!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ninaflower

Vi har namnen Nils, Johan, Per, Gustaf, Harald, Fredrik, Martin, Philip, Sven, Henrik, Adam

Maria, Carin, Eva, Elisabeth, Ingrid, Christina, Katarina, Hedvig, Anna, Margareta.

Ibland har namnen förändrats om någon varit präst, eller någon kom ifrån Frankrike, Tyskland ,GB eller Valloner

• MinaBernt

Det kan du absolut! Är det ett namn som du och fin sambo tycker om så tycker jag inte att ni ska låta er hindras av att det finns ytterligare en person i släkten med namnet.

• Dilara93

Gillar ni namnet så välj det! Tänk inte på andra. Gör inte mitt misstag, valde bort ett namn pga min kusin har ett barn som har det namnet. Ångrar mig väldigt mycket att jag inte gav det namnet till mitt barn.

Hade jag fått barn idag så hade jag inte lyssnat på alla som klagade.

• trollhona
    funderarmamman skrev 2019-08-09 07:58:37 följande:

Är det fel att döpa sitt barn till samma namn som sin syssling? Jag och min kusin har inte umgåtts sedan vi var små men nu ses vi ungefär 1-2 gånger per år på kalas eller liknande sedan vi fick våra första barn och redan då när vi valde namn så hade vi även med detta namn som förslag, alltså innan min kusin fick sitt barn några månader senare.

Det känns verkligen som om detta barn ska ha detta namn. Det är nästan det enda namnet jag och sambon är överens om. Men man vill ju inte få sura och klagande släktingar.

Det är inte "fel", men eftersom du själv verkar mer undrande än säker så kan vi ställa upp det såhär:
    I Sverige (och resten av norden) var det vanligt med släktnamn, äldste sonen ärvde vanligen pappans namn tex. Så ingen av de äldre släktingarna lär nog rynka på näsan egentligen.
    Din kusin däremot lär finna det lite snopet att du använder samma namn, så jag skulle se på följande, är det ett vanligt namn? Då finns det mindre risk att kusinen säger något om det. Är det däremot ett extremt ovanligt namn så kan det uppstå lite frågor.

I slutändan är det bara du och sambon som bestämmer.

Sedan kan väl även efternamn väga in, om ni har samma efternamn och det därmed finns två barn med exakt samma namn i samma ålder så skulle jag nog personligen välja bort det. Bara för enkelhetens skull.
  • Xenia
    MallaL skrev 2019-08-09 14:50:09 följande:

Håller fullständigt med sextiotalist. Jag har släktforskat och många namn kan finnas i samtliga generationer. Även när jag var barn var det vanligt att barn döptes efter mor- och farföräldrar även om de var i livet. Så sysslingar och kusiner kunde ha samma namn. Det var Stor-Pelle och Lill-Pelle och Pärsan t ex, alla tre var nära släkt och döpta till Per.

Det var färre namn i omlopp förr och man brydde sig inte då mycket om namnen blev samma. Nuförtiden ska alla vara unika och det har tydligen blivit känsligt det där med att dela namn.

Just det. Jag har också släktforskat. Inget ovanligt att kusiner fick samma namn, eftersom man gav barn namn efter farfar, far, morfar, mor m m. Alltså var det inte ovanligt med samma namn på kusiner trots att de bodde i samma by. Det var väldigt viktigt att hedra sina förfäder. Det syntes på att tre söner kunde heta Johan och tre döttrar Maria. Dvs barn dog ofta i späd ålder och då fick nästa barn samma namn.

Även i nuvarande generationer kan sysslingar ha samma namn. Då behöver det inte vara släktnamn utan snarare populära namn. Men så lär sysslingarna knappast träffas och umgås heller utan bor på olika orter.
  • Ceciliaab

Mitt barn har samma namn som min sysslings barn. Men min syssling är mycket äldre än mig (hennes barn är nästan i min ålder) och vi träffas typ aldrig. Våra föräldrar är dock nära vänner.

• Duckan
    Tycker inte att det är några konstigheter. På min pappas sida har två av mina kusinbarn fått samma namn.Det skiljer ganska mycket i ålder förvisso men likväl är de sysslingar.
    Ingen som har kommenterat det åt något håll som negativt.
Svar på tråden Välja samma namn som sysslingen?