• funderarmamman

Välja samma namn som sysslingen?

Är det fel att döpa sitt barn till samma namn som sin syssling? Jag och min kusin har inte umgåtts sedan vi var små men nu ses vi ungefär 1-2 gånger per år på kalas eller liknande sedan vi fick våra första barn och redan då när vi valde namn så hade vi även med detta namn som förslag, alltså innan min kusin fick sitt barn några månader senare.

Det känns verkligen som om detta barn ska ha detta namn. Det är nästan det enda namnet jag och sambon är överens om. Men man vill ju inte få sura och klagande släktingar.

• Svar på tråden Välja samma namn som sysslingen?
  • sextiotalist
    Vildbi skrev 2019-08-09 09:32:19 följande:
    Senaste tio åren? Haha, nej, verkligen inte! I Sverige har det länge varit märkligt att välja samma tilltalsnamn som en ännu levande släkting.
    Har det, inget jag känner igen, men ack, jag är snart 60 och vet ingenting. Skulle nog säga att jag har inte upplevt och inte sett några konstigheter om detta förrän de senaste 10-15 åren.
    Det var inte alls ovanligt att barn fick "ta över" en släktings namn, speciellt i bondesamhället, i högre klasser var det närmare kutym att man gjorde det.
  • Vildbi
    sextiotalist skrev 2019-08-09 10:25:00 följande:

Har det, inget jag känner igen, men ack, jag är snart 60 och vet ingenting. Skulle nog säga att jag har inte upplevt och inte sett några konstigheter om detta förrän de senaste 10-15 åren.

Det var inte alls ovanligt att barn fick "ta över" en släktings namn, speciellt i bondesamhället, i högre klasser var det närmare kutym att man gjorde det.

Äldre AVLIDEN släkting, ja.

Annat för kungafamiljer med nummerordning.
  • sextiotalist
    Vildbi skrev 2019-08-09 10:26:09 följande:

Äldre AVLIDEN släkting, ja.

Annat för kungafamiljer med nummerordning.

Nej, även levande
  • Vildbi

Det hör till ovanligheterna i Sverige.

sextiotalist skrev 2019-08-09 11:12:26 följande:

Nej, även levande

• sextiotalist
    Vildbi skrev 2019-08-09 11:13:27 följande:

Det hör till ovanligheterna i Sverige.

Gör det?
  • Fjäril kär

Som släktforskare ser jag att det är mycket vanligt att namn ärvs inom släkt/familj i olika generationer. Bara läs gamla kyrkböcker, husförhörslängder och passagerarlistor till amerikabåtarna. Vi pratar om tid inte alls långt bort. Bondesamhället i Sverige vimlade av samma namn i familjerna.

Också väldigt vanligt i nutid att barnen får namn efter föräldrar och mor/far-förälder, både i tilltalsnamn och andranamn.

Min bror heter som morfar, jag fick ena namnet av farmor, mina tre söner har alla namn efter sina pappor +eget tilltalsnamn. Min ena kusin på pappas sida heter samma som min mamma i förnamn. Etc etc...

• sextiotalist
    Fjäril kär skrev 2019-08-09 13:02:21 följande:

Som släktforskare ser jag att det är mycket vanligt att namn ärvs inom släkt/familj i olika generationer. Bara läs gamla kyrkböcker, husförhörslängder och passagerarlistor till amerikabåtarna. Vi pratar om tid inte alls långt bort. Bondesamhället i Sverige vimlade av samma namn i familjerna.

Också väldigt vanligt i nutid att barnen får namn efter föräldrar och mor/far-förälder, både i tilltalsnamn och andranamn.

Min bror heter som morfar, jag fick ena namnet av farmor, mina tre söner har alla namn efter sina pappor +eget tilltalsnamn. Min ena kusin på pappas sida heter samma som min mamma i förnamn. Etc etc...

Äh, vi har fel, det har jag förstått. Detta är också något som vi har sett i släktforskningen på vår sida. Väldigt många självägande bönder bakåt i tiden. Jag är rätt säker på att det är rätt nytt fenomen som dykt upp.
    Jag tvivlar på att man för  30-40 år sedan kollade upp alla släktingar, ringde runt (eller skrev) för att säkerställa att man inte tog "fel" namn.
  • Vildbi

Att få samma namn som mor och farföräldrar är inget konstigt. Men man tar inte kompisens namn, kusinens namn, osv.

Förstå skillnaden.

• sextiotalist
    Vildbi skrev 2019-08-09 13:34:40 följande:

Att få samma namn som mor och farföräldrar är inget konstigt. Men man tar inte kompisens namn, kusinens namn, osv.

Förstå skillnaden.

Nej, för mig är det ingen skillnad, som jag skrev innan, man skrev inte runt eller ringde runt för att verifiera. Jag har sett, i min generation, även bland mina vänners barn, att vissa namn förekommer rätt ofta, bland kusiner, bland kompisars vänner.
    Det finns t.ex ett namn, min brors namn, som är jättevanligt bland mina föräldrars vänners barn (då pratar vi om vänner sedan barnsben).
    Att du i din släkt och bland dina vänner håller era namn för er själva är en sak. Men du skrev att det är och varit ovanligt, där har du helt fel. Det är inte alls ovanligt, men kan absolut blivit vanligare idag, då det verkar vuxit fram en "tävlan" om att bära ett så unikt namn som möjligt.

• sextiotalist
    Vildbi skrev 2019-08-09 13:35:29 följande:

Sextiotalist har du inger arbete att vara på? Ser dig i alla trådar alltid. Borde inte du lämna fl? Du har ingen barnfamilj. Vad gör du här? Skaffa ett liv!

Semester och ja, jag har barn, fast han har passerat 20 nu
Svar på tråden Välja samma namn som sysslingen?