• funderarmamman

Välja samma namn som sysslingen?

Är det fel att döpa sitt barn till samma namn som sin syssling? Jag och min kusin har inte umgåtts sedan vi var små men nu ses vi ungefär 1-2 gånger per år på kalas eller liknande sedan vi fick våra första barn och redan då när vi valde namn så hade vi även med detta namn som förslag, alltså innan min kusin fick sitt barn några månader senare.

Det känns verkligen som om detta barn ska ha detta namn. Det är nästan det enda namnet jag och sambon är överens om. Men man vill ju inte få sura och klagande släktingar.

• Svar på tråden Välja samma namn som sysslingen?
  • Kusinen

Sannolikheten för att det ska bli nån märkbar osämja på grund av detta, med en person som du träffar ett par gånger om året är ju ytterst liten. Men om det är viktigt för dig att det inte uppstår npn irritation, kolla med kusinen i fråga och ev andra släktingar. Det är ju de som är viktiga i sammanhanget så de är ju de enda som du kan fråga egentligen.

• Vildbi

Jag hade inte valt ett namn som jag redan på förhand kände till tillhörde någon annan som jag träffar då och då.

Även om det bara är en gång om året.

Mycket pga att _jag_ inte vill att mitt barns namn ska bäras av någon annan som jag träffar och umgås med (även om den var först med namnet - då är det jag som väljer bort namnet, pga den anledningen).

Min kusin träffar jag i snitt en gång vart tredje år, men vi har ju varandra på fb och delar mor/farföräldrar och fastrar/mostrar/farbröder/morbröder så det skulle bli jättefel om vi hade samma namn på våra barn.

Jag skulle inte gilla det, oavsett vem av oss som var först med namnet. Skulle hon vänta barn nu och sedan ta mitt barns namn till hennes framtida barn, så skulle jag verkligen höja på ögonbrynen.

Men du gör ju som du vill. Ingen har ensamrätt på ett namn. Men du får ju räkna med att folk kommer att anse att det är lite märkligt...

Jag skulle inte ens ta en kompis barns namn.

• Vildbi

Samtidigt finns det kulturer som ger den förstfödde sonen samma namn som pappan bär.

Men att ta syskons och kusiners namn känns lite...nja... särskilt när vi i Sverige har så väldigt många namn att välja på. Vi har inte enbart inhemska namn - vi kan välja på hela världens alla namn utan att det blir märkligt (även om en del gråstenar fortfarande anser det märkligt att ta ett namn från en annan kultur).

Så välj ngt annat namn. Ni kan ju ta det tilltänkta namnet som ett andranamn.

• sextiotalist
    funderarmamman skrev 2019-08-09 07:58:37 följande:

Är det fel att döpa sitt barn till samma namn som sin syssling? Jag och min kusin har inte umgåtts sedan vi var små men nu ses vi ungefär 1-2 gånger per år på kalas eller liknande sedan vi fick våra första barn och redan då när vi valde namn så hade vi även med detta namn som förslag, alltså innan min kusin fick sitt barn några månader senare.

Det känns verkligen som om detta barn ska ha detta namn. Det är nästan det enda namnet jag och sambon är överens om. Men man vill ju inte få sura och klagande släktingar.

Alltså, vad är detta för något. Ett av mina syskonbarn har samma namn som sambons äldsta barn (och då hade sambon och hans barn varit i vårt liv länge). Min son heter detsamma som min syssling, min kusin, mammas kusin, mammas morbror och några sysslingar.
    Min systerdotter och jag har snarlika namn.
    Välj det namn som ni vill ha, oavsett om halva släkten eller bekantskapskretsen heter detsamma.

• sextiotalist
    Vildbi skrev 2019-08-09 09:01:21 följande:

Samtidigt finns det kulturer som ger den förstfödde sonen samma namn som pappan bär.

Men att ta syskons och kusiners namn känns lite...nja... särskilt när vi i Sverige har så väldigt många namn att välja på. Vi har inte enbart inhemska namn - vi kan välja på hela världens alla namn utan att det blir märkligt (även om en del gråstenar fortfarande anser det märkligt att ta ett namn från en annan kultur).

Så välj ngt annat namn. Ni kan ju ta det tilltänkta namnet som ett andranamn.

Varför då?
    Man kan inte paxa ett namn
  • Vildbi
    sextiotalist skrev 2019-08-09 09:09:55 följande:

Varför då?

Man kan inte paxa ett namn

Som jag skrev; man kan givetvis inte ha ensamrätt på ett namn. Men det tar fortfarande inte bort det faktum att det ÄR märkligt att välja samma namn som en släkting eller vän.
  • sextiotalist
    Vildbi skrev 2019-08-09 09:21:17 följande:
    Som jag skrev; man kan givetvis inte ha ensamrätt på ett namn. Men det tar fortfarande inte bort det faktum att det ÄR märkligt att välja samma namn som en släkting eller vän.
    Och för mig är det inte det minsta märkligt, jag tycker det är märkligt med detta tabu som verkar uppkommit de senaste 10 åren.
    Vi har flera namn som går igen i vår släkt (helsvensk och svenska namn).
  • Limeblad

När man träffas så sällan trycker jag inte att det är något problem. Tycker det skulle vara fånigt att bli sur över en sån sak. Tror ni kommer ångra er om ni tar ett annat namn när det här känns rätt.

• Vildbi
    sextiotalist skrev 2019-08-09 09:27:42 följande:

Och för mig är det inte det minsta märkligt, jag tycker det är märkligt med detta tabu som verkar uppkommit de senaste 10 åren.

Vi har flera namn som går igen i vår släkt (helsvensk och svenska namn).

Senaste tio åren? Haha, nej, verkligen inte! I Sverige har det länge varit märkligt att välja samma tilltalsnamn som en ännu levande släkting.
  • ninaflower

Ha ha. Så är det i vår släkt. Flera har samma namn, om inte i tilltalsnamnet så finns de med. Ibland har personer samma förnam och efternamn. Efternamnet är rätt ovanligt.

Svar på tråden Välja samma namn som sysslingen?