Inlägg från: The sea refuses no river |Visa alla inlägg
  • The sea refuses no river

Tror ni "icke-svartsjuka" kommer med mognaden i takt med ålder?

Tror det beror mycket på vad svartsjukan grundar sig i - samt hur stor självinsikt man har. Det är nog svårt för en kontrollerande människa att ändra sitt beteende, då det ligger i beteendets natur att projicera - man ser inte känslan hos sig själv utan "hoten" utanför (och försöker hantera dessa hot med hjälp av krav på sin partner).

Din teori stämmer nog emellertid på folk med lågintensiv svartsjuka. Det kommer helt enkelt en punkt i livet där det inte känns lika angeläget att bry sig om vem som skrivit till ens partner när mobiltelefonen plingar till, och för den delen kanske man inte heller tycker att det vore världens största katastrof om ens partner tog ett snedsteg.

I mitt eget fall är jag fortfarande ganska ung (27 år gammal), och har kommit över en ganska betydande svartsjuka från mina år omkring 20. Jag hade lyckan att ha självinsikt nog att kunna säga "nu känner jag mig svartsjuk" till min partner, istället för "vill du knulla den där typen eller?!". Och lyckan att ha en förstående partner som inte ändrade sitt beteende efter mina känslor, men som ändå lyssnade och hjälpte mig att känna mig trygg. Att prata om svartsjukan hjälpte nog mest, iaf i mitt fall.

Svar på tråden Tror ni "icke-svartsjuka" kommer med mognaden i takt med ålder?