Tror ni "icke-svartsjuka" kommer med mognaden i takt med ålder?
Funderingar liksom. Jag är 40+, 2 långa förhållanden bakom mig med 4 barn o även 2 skilsmässor. Nu särbo. Då jag läser dessa trådar om vad "partnern får o inte får göra" blir jag lite konfunderad. O orolig över vilket grepp man håller sin kärlek i i vissa förhållanden. Man blir liksom limmade ihop då man sällskapar o man får tydligen inte göra nånting med nån av samma kön, inte ha vänner av samma kön osv. Snart krävs det väl att alla på partners arbetsplats är av samma kön som han/henne. Har själv aldrig varit svartsjuk. Men undrar om det är så att när man blir äldre orkar man inte sätta energi på dylika diskussioner, yngre är mera osäkra i sig själva o därför blir kärleken lite...hm...vad ska man säga....som en stor seg boll med 100 kontroll. Kärleken skall ju vara nåt fint o framförallt frivilligt i ett förhållande. Man har valt den andra. Då VILL man inte vara ex otrogen. Men ändå kan man ha ett liv utanför förhållandet, o umgås ibland med motsatt kön. Stängs förhållandet av en massa regler blir det dåligt till slut. Tro mig. Dessa svartsjuka "monster", existerar dom ex även över 50år el håller min teori?