• Dynomate

Tror ni "icke-svartsjuka" kommer med mognaden i takt med ålder?

Det blir bättre desto större man blir givetvis. Och ju mer självständig och trygg man tillåts vara.

Själv har jag vart så fattig socialt så det har bidragit till mina svårigheter att förstå, tex varför tjejen vill ut och dansa i åtsittande kläder framför massa män.

• Dynomate
    Anders 386 skrev 2019-08-07 09:56:50 följande:

För min del har åldern betytt väldigt mycket. Jag var väldigt svartsjuk när jag var ung - men jag upplevde det inte som jag hade nåt kontrollbehov, mest bara en inre jobbig känsla som jag brottades med på egen hand. 

Jag tror det bottnade i att även fast jag var i ett förhållande var jag alltid ständigt kåt på andra kvinnor. Och då drog jag förstås den logiska slutsatsen att även alla andra män var kåta på min partner på samma sätt. Den insikten hade jag svårt att ta. 

Men med stigande ålder har svartsjukan lagt sig. Idag fantiserar jag om och skulle vilja se en annan man ha sex med min fru - det är extremt motsatt läge mot när jag var ung.

Så för min del har jag gått från ena ytterläget till det andra, och det är ganska linjär utveckling från 20-års åldern. 

Men det kan hända att svartsjukan slår till nån gång ibland, speciellt när jag upplever att min partner beundrar en annan man för någon egenskap som jag själv inte har. Men då kanske det handlar mer om avundsjuka än svartsjuka??

Du verkar utgå från, som man känner sig själv känner man andra. Så kan till visste jag göra. Förstår att vissa går längre i tankar och aktioner.

Man ser även mycket i film och övrigt omkring. Fantasin kan vara stor bov.
  • Dynomate
    Anders 386 skrev 2019-08-07 10:37:53 följande:

Ja, fantasierna ställer till det. Redan som ung kunde jag väl inte riktigt stoppa fantasin att se min fru med andra män. Det var eggande att fantisera, och fantasierna födde svartsjuka. Blev lite ond cirkel. 

Gick du igång, på att tänka dig din fru med andra män först för att sen bli svartsjuk, om jag förstår saken rätt?

När du säger eggande.

Det kan jag inte relatera med.

Men var och en till sitt.
Svar på tråden Tror ni "icke-svartsjuka" kommer med mognaden i takt med ålder?