Tom Araya skrev 2019-07-30 23:57:34 följande:
Jag uppfattar det som att det här är en gammal tradition bland muslimer, stämmer det, åtminstone i det land du kommer ifrån?
Jag har hört talas om att sedvänjan är vanlig bland muslimer, men har aldrig läst något som stödjer att det skulle vara ett religiöst påbud.
Men enligt dig så är det alltså så?
Gör även yngre flickor och äldre kvinnor detta?
Jag vet inte hur gammal traditionen är men den borde iallafall gå tillbaka till Profet Muhammeds (saws) då det är sunnah
Sahih Al-Bukhari Hadith 7.779 Narrated by Abu Huraira
I heard the Prophet (saws) saying. "Five practices are characteristics of the Fitra (nature): circumcision, removing the pubic hair, cutting the moustaches short, clipping the nails, and depilating the hair of the armpits.
Hittade denna hadith som visar att i islam rekommenderas det att ta bort könshåret och håret under armarna både för män och kvinnor
Hadrat Anas ibn Maalik (r.a.) who served the Messenger of Allah (saws) for ten years, said: "The time period for us to trim the moustache, cut the nails, pluck out the underarm hairs and cut the pubic hairs was forty nights."
Related by Ahmad and Abu Dawud.
Det bör heller inte gå mer än 40 nätter mellan gångerna.
Jag vågar inte säga att det är ett påbud (obligatoriskt ,fard) det tror jag inte men starkt rekommenderat (mustahabb)
Jag vet inte från vilken ålder det bör göras men borde rimligen vara från man börjar praktisera islam aktivt dvs när man kommer upp i tonåren. För mig va det vid 13 som min mamma berättade om det och hon visade mig hur vaxet som hon gjorde skulle användas.