• Tom Araya

Kvinna med utländsk bakgrund - kroppsbehåring?

Du tjej/kvinna med utländsk bakgrund, särskilt från andra världsdelar.

Berätta hur du gör med din kroppsbehåring, såväl armhålor, ben och runt könet?

Du kan svara anonymt.

Låter håret vara, trimmar, tar bort helt eller delvis samt hur?

Är det något du börjat med efter att du kom hit eller gjorde du ungefär lika även i landet du kommer ifrån?

Hur ser kultur och trender ut i detta i andra länder, exempelvis de ni kommer ifrån?
    För kvinnor?
    För män?

Är det något relativt modernt eller är det en mer långvarig tradition?

Vad tycker du allmänt om att låta hår vara eller ta bort, både hos dig själv och andra, såväl kvinnor som män?

Berätta gärna varifrån du kommer och hur gammal du är.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-30 23:09
    Jag undrar också om ni märker eller känner till hur det står till med eventuella trender och traditioner hos era landsmän som boende i Sverige, vad det gäller hur man gör med sin kroppsbhåring?

• Svar på tråden Kvinna med utländsk bakgrund - kroppsbehåring?
  • Miina97

Är muslim och kommer från ett land i Europa. Vaxar ben ,armhåla och bikinilinjen men funderar på att ta bort håret permanent med laser. Islam säger att kroppsbehåringen ska tas bort ev trimmas förutom håret på huvudet eller skägget för män som bör vara kvar. Mina landsmän eller kvinnorna följer detta men är inte gift så vet inte riktigt hur det ser ut för männen annat än det som syns öppet. Tycker det är klart fräschast att ta bort håret helt för kvinnor och trimmat för män. Gillar inte alls att män vaxar sig ,tycker det är feminint.

• Tom Araya
    Miina97 skrev 2019-07-30 23:41:31 följande:

Är muslim och kommer från ett land i Europa. Vaxar ben ,armhåla och bikinilinjen men funderar på att ta bort håret permanent med laser. Islam säger att kroppsbehåringen ska tas bort ev trimmas förutom håret på huvudet eller skägget för män som bör vara kvar. Mina landsmän eller kvinnorna följer detta men är inte gift så vet inte riktigt hur det ser ut för männen annat än det som syns öppet. Tycker det är klart fräschast att ta bort håret helt för kvinnor och trimmat för män. Gillar inte alls att män vaxar sig ,tycker det är feminint.

Jag uppfattar det som att det här är en gammal tradition bland muslimer, stämmer det, åtminstone i det land du kommer ifrån?

Jag har hört talas om att sedvänjan är vanlig bland muslimer, men har aldrig läst något som stödjer att det skulle vara ett religiöst påbud.
    Men enligt dig så är det alltså så?

Gör även yngre flickor och äldre kvinnor detta?
  • Miina97
    Tom Araya skrev 2019-07-30 23:57:34 följande:

Jag uppfattar det som att det här är en gammal tradition bland muslimer, stämmer det, åtminstone i det land du kommer ifrån?

Jag har hört talas om att sedvänjan är vanlig bland muslimer, men har aldrig läst något som stödjer att det skulle vara ett religiöst påbud.

Men enligt dig så är det alltså så?

Gör även yngre flickor och äldre kvinnor detta?

Jag vet inte hur gammal traditionen är men den borde iallafall gå tillbaka till Profet Muhammeds (saws) då det är sunnah

Sahih Al-Bukhari Hadith 7.779 Narrated by Abu Huraira

I heard the Prophet (saws) saying. "Five practices are characteristics of the Fitra (nature): circumcision, removing the pubic hair, cutting the moustaches short, clipping the nails, and depilating the hair of the armpits.

Hittade denna hadith som visar att i islam rekommenderas det att ta bort könshåret och håret under armarna både för män och kvinnor

Hadrat Anas ibn Maalik (r.a.) who served the Messenger of Allah (saws) for ten years, said: "The time period for us to trim the moustache, cut the nails, pluck out the underarm hairs and cut the pubic hairs was forty nights."

Related by Ahmad and Abu Dawud.

Det bör heller inte gå mer än 40 nätter mellan gångerna.

Jag vågar inte säga att det är ett påbud (obligatoriskt ,fard) det tror jag inte men starkt rekommenderat (mustahabb)

Jag vet inte från vilken ålder det bör göras men borde rimligen vara från man börjar praktisera islam aktivt dvs när man kommer upp i tonåren. För mig va det vid 13 som min mamma berättade om det och hon visade mig hur vaxet som hon gjorde skulle användas.
  • Miina97
    Giftskåneman skrev 2019-07-31 08:31:40 följande:

Jaja, barnäktenskap, klart det ska vara hårlöst

Vi diskuterar att ta bort håret på delar av kroppen och du drar genast parallellen barn och sex... sök hjälp Skånemannen
  • Giftskåneman
    Miina97 skrev 2019-07-31 10:18:39 följande:

Vi diskuterar att ta bort håret på delar av kroppen och du drar genast parallellen barn och sex... sök hjälp Skånemannen

Nädå, men samma person som sa det här om könshårsborttagning gifte sig med en ung flicka, anar ett mönster bara.
  • Anonym (Ssk)

Väldigt många muslismska kvinnor går till kliniker där man vaxar och tar bort hår med laser. Har en vännina som jobbar på en skönhetsklinik, och hon säger att dom allra flesta som kommer dit för att ta bort ALLT hår, är muslimska kvinnor med någon slags huvudbonad.

• Krumelur

Vad har islam ens med frågan att göra? TS frågar väl för tusan om kvinnor med utländsk bakgrund och kroppsbehåring? Finns väl kvinnor från Mellanöstern som inte är muslimer? Syrianer, armenier, kristna araber, judar, zoroatrister.. sluta nu

• Anonym (Helloo)

21 år, från Mellanöstern men född i Sverige.
    Använder oftast epilator, ibland rakhyvel, tar bort håret på hela kroppen. 

Varenda gift kvinna jag känner från Mellanöstern tar också bort all hår, dock brukar de oftast vaxa tillskillnad från mig (inte fattat hur man gör det perfekt ännu, bara blivit vaxad en gång inför bröllopsnatten.. men förhoppningsvis lär jag mig för det är enklast istället för epilator som tar 27 år per gång). 

Personligen tycker jag det är rätt äckligt att se kroppshår på en kvinna men respekterar ändå andras val, på en man däremot tänker jag att det känns omanligt med en helt rakad man. 

• Anonym (likadant)

ser inte kroppsbehåringen likadant ut för alla tjejer  

• Anonym (jodå)
    Anonym (likadant) skrev 2019-08-04 18:39:27 följande:

Jo precis lika mycket som kroppsbehåringen på olika män.
  • Anonym (likadant)
    Anonym (jodå) skrev 2019-08-04 19:44:58 följande:
    Jo precis lika mycket som kroppsbehåringen på olika män.
    Det ser ju olika ut för män vissa har mycket andra nästan inget.
    Tjejer brukar ju alltid vara renrakade  
  • Tom Araya
    Krumelur skrev 2019-08-04 02:15:12 följande:

Vad har islam ens med frågan att göra? TS frågar väl för tusan om kvinnor med utländsk bakgrund och kroppsbehåring? Finns väl kvinnor från Mellanöstern som inte är muslimer? Syrianer, armenier, kristna araber, judar, zoroatrister.. sluta nu

Absolut, men det kan väl ändå vara intressant att i sammanhanget få veta hur kultur och religion påverkar dessa vanor, om de har en påverkan.
  • Tom Araya
    Giftskåneman skrev 2019-07-31 08:31:40 följande:

Jaja, barnäktenskap, klart det ska vara hårlöst

Giftskåneman skrev 2019-07-31 10:24:45 följande:
    Nädå, men samma person som sa det här om könshårsborttagning gifte sig med en ung flicka, anar ett mönster bara.
    Tänker du lika om kvinnor som gifter sig med män som är helrakade i ansiktet?

• deski
    Anonym (likadant) skrev 2019-08-04 18:39:27 följande:
    Indiskor är för jävligt håriga.

Har träffat främmande fågel-damer som använt laser över hela kroppen - ink nedre regionerna
  • Anonym (likadant)
    Anonym (Helloo) skrev 2019-08-04 02:40:51 följande:

Använder oftast epilator, ibland rakhyvel, tar bort håret på hela kroppen. 

Är det inte likadant för alla tjejer vad tycker du?
Svar på tråden Kvinna med utländsk bakgrund - kroppsbehåring?