Skilda, vem har ansvar under sommarläger?
Det finns väl två sätt att tänka
1. Att den som vill att barnet ska gå på lägret ansvarar för det och att msn därför planerar in att lägrrveckan blir denna föräöders vecka oavsett semestrar mm. Dvs att man i sommarplaneringen planerar in lägerveckan som F1s vecka. Att man alltså tar hänsyn till lägret när man delar upp vrckorna,
2. Att man delar in veckorna och ansvar efter semester och att den förälder som då får ansvar tar ansvar för allt som råkar ligga den veckan. Men för stt det ska funka krävs ju att även den veckoansvarige föräldern tycker att barnet ska gå på lägret och är beredd att ansvara för det. Man brukar ju säga att varje förälder bestämmer på sin vecka pch denna lösning kan då blimett problem för både barnet och F1 om F2 inte anser att barnet ska gå på lägret.
Om det finns oenighet kring lägret eller om F1 tror att F2 inte kommer ta sitt ansvar skulle jag om jag vore F1 ta ansvar för dessalägerdagar eftersom lägret verkar vara viktigt för barnet.
Om båda föräldrarna är beredda på att engagera sig i lägret funkar ju lösning 1 och verkar vara den rimliga utifrån hur nj valt att dela upp sommaren. Så det hela beror ju på hur de olika föräldrarna förhåller sig till lägret pch hur viktigt de anser det vara för barnet.
Jag kan inte tänka mig in i situaionen att vara förälder 2 utan att vilja ta ansvar för lägret. Enda skulle vara om jag tyckte att lägret var dåligt för barnet, men då skulle det ju vara lika dåligt även om F1 ansvarade. Så detta påverkae ju mitt svar. Jag utgår från att jag vore F1 i exemplet pch då skulle jag ta över ansvaret om F2 ville det och jag trodde att det var bäst för barnet.