• Kusinen

Skilda, vem har ansvar under sommarläger?

Det finns väl två sätt att tänka

1. Att den som vill att barnet ska gå på lägret ansvarar för det och att msn därför planerar in att lägrrveckan blir denna föräöders vecka oavsett semestrar mm. Dvs att man i sommarplaneringen planerar in lägerveckan som F1s vecka. Att man alltså tar hänsyn till lägret när man delar upp vrckorna,

2. Att man delar in veckorna och ansvar efter semester och att den förälder som då får ansvar tar ansvar för allt som råkar ligga den veckan. Men för stt det ska funka krävs ju att även den veckoansvarige föräldern tycker att barnet ska gå på lägret och är beredd att ansvara för det. Man brukar ju säga att varje förälder bestämmer på sin vecka pch denna lösning kan då blimett problem för både barnet och F1 om F2 inte anser att barnet ska gå på lägret.

Om det finns oenighet kring lägret eller om F1 tror att F2 inte kommer ta sitt ansvar skulle jag om jag vore F1 ta ansvar för dessalägerdagar eftersom lägret verkar vara viktigt för barnet.

Om båda föräldrarna är beredda på att engagera sig i lägret funkar ju lösning 1 och verkar vara den rimliga utifrån hur nj valt att dela upp sommaren. Så det hela beror ju på hur de olika föräldrarna förhåller sig till lägret pch hur viktigt de anser det vara för barnet.

Jag kan inte tänka mig in i situaionen att vara förälder 2 utan att vilja ta ansvar för lägret. Enda skulle vara om jag tyckte att lägret var dåligt för barnet, men då skulle det ju vara lika dåligt även om F1 ansvarade. Så detta påverkae ju mitt svar. Jag utgår från att jag vore F1 i exemplet pch då skulle jag ta över ansvaret om F2 ville det och jag trodde att det var bäst för barnet.

• Kusinen
    Kusinen skrev 2019-07-24 07:31:11 följande:

Det finns väl två sätt att tänka

1. Att den som vill att barnet ska gå på lägret ansvarar för det och att msn därför planerar in att lägrrveckan blir denna föräöders vecka oavsett semestrar mm. Dvs att man i sommarplaneringen planerar in lägerveckan som F1s vecka. Att man alltså tar hänsyn till lägret när man delar upp vrckorna,

2. Att man delar in veckorna och ansvar efter semester och att den förälder som då får ansvar tar ansvar för allt som råkar ligga den veckan. Men för stt det ska funka krävs ju att även den veckoansvarige föräldern tycker att barnet ska gå på lägret och är beredd att ansvara för det. Man brukar ju säga att varje förälder bestämmer på sin vecka pch denna lösning kan då blimett problem för både barnet och F1 om F2 inte anser att barnet ska gå på lägret.

Om det finns oenighet kring lägret eller om F1 tror att F2 inte kommer ta sitt ansvar skulle jag om jag vore F1 ta ansvar för dessalägerdagar eftersom lägret verkar vara viktigt för barnet.

Om båda föräldrarna är beredda på att engagera sig i lägret funkar ju lösning 1 och verkar vara den rimliga utifrån hur nj valt att dela upp sommaren. Så det hela beror ju på hur de olika föräldrarna förhåller sig till lägret pch hur viktigt de anser det vara för barnet.

Jag kan inte tänka mig in i situaionen att vara förälder 2 utan att vilja ta ansvar för lägret. Enda skulle vara om jag tyckte att lägret var dåligt för barnet, men då skulle det ju vara lika dåligt även om F1 ansvarade. Så detta påverkae ju mitt svar. Jag utgår från att jag vore F1 i exemplet pch då skulle jag ta över ansvaret om F2 ville det och jag trodde att det var bäst för barnet.

Ursäkta, skrev fel. I nöst sista stycket ska det förstås stå: "funkar ju lösning 2 och verkat vara det rimliga".
  • Kusinen
    stor grön drake skrev 2019-07-24 19:09:31 följande:

1. Lägret var ett gemensamt beslut. Föräldrarna vill båda uppmuntra barnet när hen tar egna initiativ. Det har inte varit uppdelade veckor under sommaren pga F2s jobb. Barnet har varit hos F1 hela tiden som inte F2 haft semester eftersom hen inte kan vara ensam en hel dag. Detta visste föräldrarna om, då problem med semestern är mer vanligt än ovanligt för F2.

2. Båda anser att barnet ska få gå på lägret eftersom hen vill det. Vanligtvis sköter de sitt på sina veckor. Det är 2 veckor sedan som det blev klart att F2 kommer ha semester när lägret är.

F1 har problemet att det finns 2 småsyskon att ta hand om, som inte kan följa med till lägerplatsen och stanna där. Det äldre barnet har inte fsk-plats.

F2 har problemet att det finns 1 småsyskon att ta hand om, som det inte är lämpligt att ha med om en tänker stanna där. Oklart om det barnet kommer vara hos fsk dagtid då det blev mycket strul med tider iom semesterproblemen.

Jag förstår inte riktigt. Är tanken alltså att en förälder behöver vara med barnet på lägret och ni är oense om vilken förälder som ska vara det?

Halva tiden var är väl ett rimlitt förslag i så fall? Hur långt från hemorten är lägret?
  • Kusinen
    stor grön drake skrev 2019-07-25 06:27:31 följande:

Barnet har ingen skillnad på vilken av fötäldrarna som kommer som så, men iom att barnet är autistiskt och det är F2s vecka så kommer barnet vid tillfrågan svara F2.

.Föräldrarna var överens vid bokning, men skulle bestämma detaljer när det närmade sig.

.Planen var att en förälder skulle övernatta i anslutning till lägret. En natt var skulle varit en rimlig lösning om ingen kände sig hågad för båda, men kräver fortfarande att båda är med på det. Jag vet inte hur många mil det är men det tar ca 2 timmar att ta sig dit.

.Problemet är att vid en kris mitt i natten tar det 2 timmar att ta sig dit, ev längre pga mörker och sämre sikt. Barnet kommer med 99% säkerhet inte vilja åka hem, men blir det en total krasch och stödet från föräldrarna dröjer för länge så kan det hinna gå för långt och med tidigare erfarenheter i åtanke kan det leda till att barnet vägrar fortsätta med denna aktivitet. Detta pfa ångest över den egna prestationen och att hen inte 'klarade av' att bo på läger.

Personligen tycker jag att 3 dagar i lugn och ro ute i skogen, utan barn och ansvar, låter som en riktig dröm.

Är grundproblemet att den ena förälder inte anser att man behöver sova på lägerorten och den andre inte anser det? Eller är problemet endast att ni båda skjutit upp på planeringen i det sista och nu upplever er ha svårt att lösa det hela praktiskt?

För framtida läger kan det ju vara bra att ta med sig erfarenheter från nu och ordna sådana här saker innan/samtidigt som lägret bokas så att ni inte riskerar hamna i en situation där barnet har blivit lovat något, ser fram emot det och sedan blir det inte av för att det inte går att lösa praktiskt. Så kan det ju vara och ibland inträffar också oväntade saker som imte går att planera för , men det bästa är ju ändå att planera det som går direkt. Inte på ett löst sätt att "det ordnar vi" utan ordentligt. Om mitt barn anmält sig till ett läger som krävde min närvaro skulle jag ju genast behövt kolla upp med semester, möjlighet att ta med syskon eller alternativ barnvakt innan anmälan gjordes så jag visste att det var genomförbart. Naturligtvis skulle jag prcis som alla andra människo kunnat missa det/skjutit upp det av nån anledning men då bli det ju ett större problem längre fram och i ett sådant läge kanske det är vimtigare att situationen löses på bösta sätt för barnet än att det blir rättvist för föräldrarna? Och så får ni ta avstamp i denna situation för samtal om framtiden så att det ibte blir samma sak igen.

Om problemet är att ni är oense om HUR det hela ska lösas, dvs aty båda föräldrarna är beredda att ansvara för lägerveckan men är oense om hur man tar ansvar (om man behöver befinna sig på lägerorten eller ej) är det nog rent krasst så att den förälder som ansvarar för veckan ocså får bestämma om detta behövs eller ej och om den amdra förälder har en annan åsikt får denne gå in och ta det ansvar som denne anser behövs.
  • Kusinen
    stor grön drake skrev 2019-07-25 11:05:29 följande:

De kan styra sitt barns upplevelse.

.När lägret bokades såg livet annorlunda ut för F1 och just då var en ev övernattning inte ett problem. Nu ser situationen annorlunda ut. F2 vill vara hemma med sin familj.

Ja sånt händer ju som sagt att saker händer som ändrar förutsättningarna. Man får väl då göra en bedömning om förändringen påverkar så pass att den planerade övernattningen inte längre är genomförbar och edan i nästa skede fundera på om det då innebär att lägret måste ställas in. Väldigt tråkigt förstås, men är det omöjligt så är det.

Vilket är värst för barnet bedömer ni? Att vid en eventuellt upkommen situation behöva vänta två timmar på skjuts hem eller att ställa in lägret? För om ingen av er kan stanna på lägerorten över natten är det ju det som ni till slut får ta ställning

Har F2 också varit övetens om att F2 ska bo över på lägerorten och bryter nu denna överenskommelse? I så fall förstår jag besvikrlsen från F1s sida. Vad ör F2s förskag på lösning om F1 inte kan sova över. Tycker hen att lägret ska ställas in?

till.

Till nästa gång låter det som att det skulle vara bra för er om ni gör tydligare överenskomnelser och kanske ovkså undersöker okika möjligheter tudigare/noggrannare.
Svar på tråden Skilda, vem har ansvar under sommarläger?