Skilda, vem har ansvar under sommarläger?
Jag har en sak jag funderat på ett tag, utan att få rätsida på. Jag ska försöka skriva ihop ett exempel utan min åsikt, jag vill höra era tankar om det.
Barnet är 10 år och har en lätt autismspektrumstörning, föräldrarna har varit skilda mer än halva hens liv. På pappret bor barnet 50/50 men i verkligheten blir det ca 65/35 pga praktiska orsaker.
Föräldern där barnet bor mest (F1) har en ny familj där det finns syskon på 2,5 år samt 0,5 år.
Föräldern där barnet bor lite mindre (F2) har en ny familj där det finns ett syskon på 4 år.
Hittills i sommar har barnet bott väldigt mycket hos F1 då denne varit föräldraledig med det yngsta syskonet samtidigt som det varit problem med F2s semester och barnet inte kan vara ensamt en hel dag själv.
Snart är det dags för ett sommarläger som barnet sett fram emot väldigt mycket. Det är 3 dagar (och 2 nätter) och barnet har aldrig sovit borta förut, annat än hos far- och morföräldrar.
F1 är den förälder som anmält barnet, och även den som sett till att barnet under läsåret varit på den aktivitet som lägret är kopplat till. De gånger ansvaret hamnat på F2 har det ofta kommit förhinder så de inte kunnat närvara. Ingen av föräldrarna har någon egen bakgrund i denna aktivitet, det var barnet själv som hittade den och tog initiativ att vilja delta.
Lägret är på F2s vecka, och denne kommer att ha semester då. Då lägret börjar på bytesdagen har F2 bett F1 att lämna barnet till lägret så hämtar F2 barnet 3 dagar senare.
F1 har tidigare påtalat att barnet inte sovit borta förut och iom sin diagnos troligtvis skulle behöva en vuxen trygghetsperson i närheten. Detta läger kommer att innebära mycket nya och sannolikt svåra situationer för barnet. F2 anser att barnet borde få ha sin mobil för sådana händelser, även fast mobiler inte är tillåtna på lägret.
Vad tycker ni i detta läge?
Vem är det som borde vara ansvarig för att hämta barnet mitt i natten om det inte funkar?
F1 som varit pådrivande och bokat läger fast det var F2s vecka?
F2 vars vecka det är?