Banana84 skrev 2019-09-18 23:14:08 följande:
Hej,
Jag skulle gjort en insättning med en 5 dagars igår tisdag. Hade mått ok efter äggplock med lite svullnad och liten risk för överstimulering som jag skulle vara uppmärksam på. Men jag mådde ok och var taggad på insättning.
Natten till tisdag vaknar jag av en fruktansvärd smärta i magen, äggstockarna. Det gjorde så ont att jag grät medan jag försökte få i mig alvedon för att stoppa smärtan. Men det gjorde alldeles för ont och vi körde direkt till Gynakuten, jag misstänkte så klart överstimulering och trodde att de skulle behöva tömma mina äggstockar. Det var den värsta smärtan i mitt liv! Jag skrek, grät och kräktes av smärta. På gynakuten gav de mig morfin vid upprepade gånger men det bet inte på smärtan. Efter en ultraljud såg läkaren att mina äggstockar inte var för överstimulerade men stora och den högra äggstocken hade vridit sig kring sin egen axel så blodtillförseln stoppades och den ?höll på att dö?. Jag fick akut opereras inom 2 timmar. De sövde mig och gjorde en titthålsopration i magen. Som tur är kunde de virad tillbaka och rädda äggstocken. Hade jag kommit in till operationen 3 timmar senare hade äggstocken blivit svart av syrebrist och dött. De hade fått opera bort den.
Var inlagd på sjukhuset en natt men är nu hemma och återhämtar mig efter en mycket smärtsam upplevelse. Komme vara sjukskriven i 2 veckor. 2 embryon klarade sig till frysen och återinsättning får bli när jag mår bättre och stygnen har läkt.
Alla ni som gör samma resa, känner ni av extrem stark smärta (10 på skalan, går ej att missa) åk direkt till akuten och varna om vriden äggstock. En sällsynt men förekommande komplikation vid ivf där timmar kan avgöra om äggstocken kan räddas.
Ivf resan fick en tuff start gör mig, ska nu vila och försöka återhämta mig. Kram och lycka till till alla er starka modiga kvinnor <3
Men va?! Stackars! Går det bra nu?
Jag har funderat hur det gick för dig, tolkade frånvaron som att något inte var riktigt bra men det här liksom! Jättebra att ni åkte in på en gång, låter fruktansvärt läskigt. Hittar knappt några ord. Hoppas att du läker bra och snabbt!
Massor av kramar, krya på dig!