Inlägg från: ExhibitA |Visa alla inlägg
  • ExhibitA

Ni som skickar arga lappar till grannarna

Hur tänker ni egentligen? Uppriktigt alltså! Jag har varit med om grannar som skickar eller sätter upp lappar ungefär tre gånger. Alla gångerna har jag gått raka vägen och ringt på och oj oj vad läskigt det var tydligen! En vägrade öppna dörren, en bad om ursäkt på sekunden, en tredje blev så rädd att han måste ha börjat kika genom kikhålet innan han vågade sig ut för honom såg jag aldrig mer mer än när han skyndade sig genom porten för att slippa möta mig om han såg mig på avstånd. 

Min teori är att lappar sätts upp av extremt konflikträdda men samtidigt lättkränkta personer som räknar med att grannen är precis lika konflikträdd.

Så ni som skickar och sätter upp lappar till grannen (när ni vet vilken granne det är som stör/ni är sur på) varför kan ni inte bara ringa på och prata? Är det som jag tror att ni är konfliktärdda och lättkränkta? Är det inte bättre att faktiskt bara gilla läget då än riskera att grannen knackar på? 

Supernyfiken på svar! Solig

• Svar på tråden Ni som skickar arga lappar till grannarna
  • ExhibitA
    viseversa skrev 2019-07-18 12:36:38 följande:

Vad har du gjort som grannarna stör sig på då? Stor skillnad liksom på vad du gjort enligt mig.

Lämnat innerdörren till porten öppen medan jag tar ut grejer samt att min hund skällt några gånger (inte om dagen, några gånger) när det ringde på dörren, helt inom ramarna för vad som får anses vara normalt i ett hyreshus Glad
  • ExhibitA
    Lånehajen skrev 2019-07-18 12:55:16 följande:

Har det funnits grund för lapparna då?

Naturligtvis är det oftast bäst att prata om saker mellan fyra ögon men det beror ju också på situationen. Rör det sig t ex om en missbrukare har jag all förståelse för att man som granne inte gärna går och ringer på. Då kanske en arg lapp är att föredra framför att grannen ringer störningsjouren eller klagar till hyresvärden direkt.

Nu rör det sig ju varken om missbruk eller något ens liknande. Om det rör sig om missbruk bör man ju i så fall kontakta hyresvärden direkt om man känner sig osäker. Klarar man inte av att yttra att man är missnöjd över något så får man nog faktiskt låta bli, eller räkna med att den man skickar lappen till vill prata om det. Något annat är faktiskt superkonstigt.
  • ExhibitA
    Anonym (-) skrev 2019-07-18 13:01:49 följande:

Jag hade också blivit livrädd för dig. Du känns som ett sånt där psyko som söker konflikter.

Hur lyckas man annars få TRE arga lappar av grannar, oberoende av varandra?

Sök hjälp och lämna dina stackars medmänniskor ifred.

Psycho som söker konflikter? Sätter du upp en arg lapp alternativt skickar en lapp till din granne så söker man ju uppenbarligen konflikt? Japp, tre lappar på tolv år av tre uppenbart lättkränkta personer. De har alltså inte bott där samtidigt utan alla har bott i samma lägenhet (från vilket ljud från min egentligen knappt borde höras) och ingen av de närmsta grannarna har någonsin klagat utan helt lugnt (precis som jag) sagt till om de tycker att det är för högljutt eller att man glömt sin tvätt etc Glad

Att vilja diskutera när någon skickar en otrevlig, på gränsen till hotfull lapp är verkligen inte ett dugg konstigt, vad är det egentligen med er och att skicka lappar? 

• ExhibitA

Så jag är varken knarkare, våldsam eller en särskilt hotfull uppenbarelse. De grannarna som satt upp/skickat lappar har ingen som helst anledning att vara rädda för mig men efter att ha läst era svar börjar jag verkligen se mentaliteten bakom, herregud!

Att sätta upp/skicka arga lappar och sen påstå att folk är psychon eller att man är rädd när den som det berör ringer på och vill prata, saknar ni verkligen helt ryggrad? Förvånad Konflikträdsla kombinerat med passiv aggressivitet är verkligen ocharmigt...

• ExhibitA
    Anonym (...) skrev 2019-07-18 12:57:07 följande:

Har aldrig fått klagomål eller lappar i brevlådan.

Så frågan är vad du gjort för att förtjäna det?

Haft lättkränkta grannar som borde bo i ett hus på landet istället för lägenhet i stan Skrattande
  • ExhibitA
    Sandraberg skrev 2019-07-18 14:08:03 följande:
    Låter som väldigt lättkränkta grannar om du ställt upp dörren en kort stund eller att hunden skällt nån gång i veckan eller hur ofta du nu får besök.
    Jo, tack extremt. Men ovanliga verkar det inte vara. Kan ju påpekas att det inte bara är jag som utsätts för den här typen av granne. Den nuvarande gillar dessutom att ryta åt andras barn när hen tror att ingen ser för att de t.ex. låtit för högt i trappuppgången. Istället för att vänligt be dem dämpa sig som en normal människa.  
  • ExhibitA
    Anonym (...) skrev 2019-07-18 14:04:52 följande:
    Skriv en lapp tillbaka ????
    Flört nä, sjukt mycket under min värdighet att sänka mig till den nivån!
  • ExhibitA
    LaFontaine skrev 2019-07-18 14:10:33 följande:

Jag hade också en granne som höll på så. Lapp efter lapp i brevlådan, men ingen som helst tillstymmelse till att vilja prata öga mot öga. Det slutade med att styrelsen hade ett långt samtal med honom och sen slutade det, även om han ständigt tittade bort när han såg mig.

Nu bor jag i ett hus där folk är glada i anonyma lappar i hissen. Det klagas vilt på borrande inom tidsram och skällande hundar, men det finns ju ingen chans för vederbörande att försvara eller förklara sig när det hålls långa och anonyma konversationer på hisslapparna. Så otroligt omoget och töntigt!

Jo, det är ju exakt det som stör mig! Hade grannarna kommit och ringt på hade jag ju dels kunnat förklara att tyvärr får man stå ut med skall om man bor i lägenhet men också kunnat försäkra dem om att jag verkligen försöker hålla det till ett minimum för att inte störa. Skickar man lappar tar man liksom bort mottagarens chans att förklara sig och komma fram till en lösning. 
  • ExhibitA
    Anonym (Hanna) skrev 2019-07-18 14:13:27 följande:

Jag har vare sig varit med om att få lappar eller skicka lappar men kan tänka mig att en orsak är att lappskickaren inte vill ha en diskussion. Lappskickaren vill bara informeea dig om att tex din hund stör eller vad det nu kan vara så att du får kännedom om det och kan göra något åt det. Dvs de vill inte ha en diskussion.

Om lappen är arg låter det inte som en konflimträdd person. Däeemot om lappen är välskriven och försiktig så kan det ju vara så att man tycker att det är lättare att få fram den man vill på ett trevligt och icke-konflikfyllt sätt i en lapp, det är ju inte konstigt om man vill undvika konflikter med grannarna.

Jag förstår inte varför det är bättre att vara tyst om att grannen stör bara för att man hellrw kommunicerar sjriftligen? Hur menar du då?

Fast du. Om du skriver en arg lapp under villfarelsen att ingen kommer reagera på den och därför känner dig trygg i att vara otrevlig - då är du konflikträdd. Du vill vara otrevlig, men du vill slippa konflikten det kan innebära att ta det ansikte mot ansikte. 

Det skrev jag ju? Skicka en arg lapp så får du ju räkna med att grannen vill prata om det då det faktiskt är riktigt obehagligt att få och dessutom sällan löser någon konflikt. Om du då är livrädd för att grannen ska ringa på - då bör du för din egen skull faktiskt låta bli. 

• ExhibitA
    Anonym (Okej) skrev 2019-07-18 14:35:28 följande:
    Så konflikträdda människor ska inte få klaga?

Det är ditt sätt eller inget sätt alls?

Man kan inte sätta upp arga lappar och sen tycka att grannen är ett psycho för att hen ringer på. Det handlar inte om att inte få klaga, det handlar om att kunna stå för det man gör något annat är orimligt. Klarar man inte av det så är man dels fruktansvärt omogen dels gör man det ju väldigt svårt för sig själv om man sen ska leva med att undvika sin granne resten av tiden man bor där. 

Mitt sätt som du kallar det handlar med andra ord om att kunna bete sig vuxet. Vill man skicka lappar så går det naturligtvis och ingen blir nog arg för en trevlig och försiktig lapp, men ska du prompt skicka en arg får du ju faktiskt ta konsekvenserna av det. 

Men om du själv är en sån som skickar arga lappar, hur tänker du när du gör det? Räknar du med att grannen inte ska tycka att det är obehagligt och prata igenom det och varför är det så svårt att ringa på och prata om du vet vem som stör dig?

• ExhibitA
    Anonym (Hanna) skrev 2019-07-18 14:40:28 följande:
    Vet inte varför du skriver "du" när jag tydligt skrivit att jag inte skrivit någon lapp. Försöker bara klura på hur ee som skrivit lapparna tänkt.

Om någon är otrevlig på en lapp så tänker jag att något annat ligger bakom. Att det ör någon som jnte mår så bra av något helt annat skäl och tar ut det med oprportionerlig ilska i en lapp. Så kanske inte så genomtänkt alls.

Om man på allvar vill lösa problemet bör man ju försöka få fram kritiken så trwvligt som möjligt,och det kan många tycka är lättare skriftligt. Att slippa hamna i en diskussion utan bata föra fram sitt klagomål kan ju då vara en orsak till att ta det skriftligt.

Att vara otrevlig finns ju ingen konstruktiv anledning till vare sig skriftligt eller muntligt.

Om du läser så ser du att jag använde ett exempel, i vilket 'du' kan användas. Jag påstod alltså inte att du skickar lappar. 

Fast dels kan man faktiskt inte utgå från att människor mår dåligt enbart för att de skickar arga lappar - i så fall får man bli riktigt orolig för svenska folket med tanke på hur vanligt det är. Dels så löser en arg lapp absolut ingenting. Hur många konflikter blir lösta av att bara ena parten får en chans att yttra sig? Om man då sedan tycker att man får fram bättre i skrift och det är anledningen till att man skriver en arg lapp så borde man ju sen välkomna att mottagaren sedan också får chansen att yttra sig, genom att prata om hen tycker att det är lättare att uttrycka sig så.

Jag ser verkligen inget försvarligt med arga lappar, vilket den här tråden handlar om, intre trevliga påpekanden om att en hund skäller lite mycket eller att man kan vara snäll och stänga innerdörren t.ex. 

Svar på tråden Ni som skickar arga lappar till grannarna