Inlägg från: Ocdkille |Visa alla inlägg
  • Ocdkille

Varför pratar ingen om hund och katt-skam?

Anonym (Äcklad) skrev 2019-07-14 08:35:11 följande:
    Vadå det bästa som finns? Klart att en slav är det. En hund förblir en valp, ett barn, hela sitt liv som slav hos en människa. Långt ifrån en vargunge som tillåts följa livets naturliga gång och växa mot självständighet och självbestämmande.

Sedan var inte det frågan, om du på ett egoistiskt sett tycker om katter eller inte, frågan var klimatet. Folk pratar om flygskam och ekofascister (som du själv) pratar med hat om människor, att människor är onda och inte förtjänar att leva, men 30% av vår klimatpåverkan kommer från enbart foderproduktion till hundar och katter.

Då är alltså inte foderproduktion till nyttodjur inräknade.

Eftersom det snackas mycket om att det är egoistiskt att äta kött som människa med tanke på klimatet.

En betande ko kompenserar dock 60% av sina utsläpp genom metangas och möjliggör för biologisk mångfald (vi behöver fler betande djur i Sverige, inte färre).

Din hund kompenserar INTE för klimatet, din hund förstör planeten och dess framtid.

Så tänk på det innan du snackar om flyg, veganmat eller till och med oskyldiga barn.
    En hund förblir inte valp. Dom utvecklas till en fullvuxen hund. Att jämföra dom med vargar är fel eftersom dom inte är samma art. Dom tillhör samma gren men är olika arter. Hundar är utvecklade under väldigt lång tid att samverka med människor. Hundar kan läsa oss otroligt bra vilket en varg inte kan dessutom har man en hund som man hanterar på ett naturligt sätt då har dom rätt mycket fri vilja.

När det gäller utsläpp då är det som någon skrev tidigare så att hundar får det som blir slaktrens. Dvs man använder hela djuret istället för att dumpa det. Dessutom finns det massor av fördelar med hundar. Dom håller sina ägare friska dom håller dom lyckligare m.m. När det gäller kor då beror det helt på hur dom skötts. Är det ekologiskt där korna äter mest bete och inget kraftfoder då är det rätt ok. Men är det från kor som lever på en massa kraftfoder lever trångt mm det är inte bra. 

Sen många som har hund gör mindre avtryck eftersom dom inte gör en massa som dom skulle annars. Sen kan man vara helt klimatneutral när det gäller hunden om den får leva på rester från skjutet vilt. När det gäller biologiska mångfalden då finns det förövrigt andra sätt att hålla landskapet öppet man kan återinföra dom djur som höll det öppet tidigare. Det har pratas om att återinföra visenten igen.

Slutklämmen är att vi människor är problemet och det är vi som måste minska vår konsumtion. Vi måste sluta handla en massa prylar och slösa.
  • Ocdkille
    Dandelojjan skrev 2019-07-21 08:51:11 följande:
    ?Wolfes cooperate, dogs submit?. Människan har avlat sönder psyket på hunden. Vargar samarbetar i flock på ett sätt som är mycket mer flexibelt och ?demokratiskt?. Hundar har blivit förstörda av att vara och avlats för att vara slavar i hundratusentals år så dom samarbetar inte utan formar strikt hierarkiska relationer där en ska bestämma allting och den andra ska hålla käften och lyda hela tiden.

www.sciencemag.org/news/2014/08/wolves-cooperate-dogs-submit-study-suggests

Håller med om konsumtionen, alla skulle kunna dra ner på den, speciellt dom med hög inkomst då människor ofta lever efter sina tillgångar och högavlönade har dyra vanor.
    Nu stämmer inte det. Hundar har en egen vilja och det ska man låta dom ha. Det är det man lär ut också i modern hund etologi. Sen visst du kan få en hund att bete sig som en slav. Men det kan du få människor att göra också men det hindrar inte att människor har en fri vilja. Sen har man en hund men inte far till Thailand varje år eller köper ny mobil vartannat år då har man ändå tjänat igen dom små utsläpp som hundfodret kan ge. Sen ger hunden bättre hälsa och annat som gör att man kräver mindre resurser och mindre utsläpp.
  • Ocdkille
    Loloboije skrev 2019-07-29 18:50:55 följande:

Fast du reagerar på det NU? Jag håller med, men det som äcklar är alla trådar om påstådd överbefolkning, uppmaning till folkmord, att alla måste bli veganer, att influencers som flyger ska ställas på offentlig skampåle osv. Miljörörelsen har blivit helt sinnessjuk Sovjet volume 2. Även den fjärde vågens feminism har blivit antidemokratisk och någon slags kvinnlig version av ?unga arga män? eller ?vita kränkta män?.

Dessa människor har hursomhelst oftast både hundar och katter och DET är ett förbannat hyckleri av DOM med deras anti-barn, anti-människa och anti-flyg samt vegan-propaganda. Deras husdjur förstör klimatet mer än både flyget och bilismen.

Fine, låtsas som ingenting vilket enormt resursslöseri hundar och katter i väst ställer till med men kom fan inte och prata om klimatet och skamma andra människor om du har hund eller katt!

Det handlar väl snarare om att folk ska agera mer hållbart. Man kan inte ha hur många ungar som helst om klimatet ska klara det. Med det talar man inte om folkmord. Däremot att folk kanske inte ska skaffa mer än två barn. Sen är det sällan det snackas om att bli veganer däremot att minska på köttet rejält. För bara 50 år sedan åt varje svensk betydligt mindre kött. Ska vi klara klimatet då fungerar det inte att äta biff från brasilien varje dag. Då får man äta ekologiskt kvalité kött någon gång i veckan. Flyga flera ggr om året fungerar inte man får tex spara och vara borta någon månad istället. Sen får man prioritera vill man flyga mycket då får man hålla igen på annat. Har man hund men flyger inte till thailand varje år och äter klimatsmart då har man gjort det valet. Flyger man en massa då får man kanske skippa annat.

Sen stämmer det inte att husdjur skapar lika mycket utsläpp som bilar och flyg. Man måste se på livstidscykeln. Plus djuren har en massa fördelar.
  • Ocdkille
    Yasminaoo skrev 2019-07-31 08:15:57 följande:

Du skriver att det inte stämmer trots att forskningen visar det.

Det stämmer INTE att vi är för många människor. Och ska den diskussionen föras så är det nolltolerans för husdjur först eftersom vi ger hundar och katter 30% av människans totala matproduktion. Helt jävla sanslöst.

Snacka inte om klimatet och lägg dig i att det finns andra människor på jorden och hur dom äter om du samtidigt har hund och/eller katt.

Sedan är det bara bullshit det du skriver om livslängd på djur, jag tror inte du vet mer än vad forskare gör. Dessutom brukar sällan en människa bara äga ett enda djur i sitt liv utan dom brukar avlösa varandra och ofta vara fler än ett.

Men en enda hund släpper ut mer än en SUV under ett år.

www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/59619/dogs-cause-more-pollution-cars

amp.theguardian.com/sustainable-business/reduce-pets-sustainable-future-cats-dogs

www.theverge.com/platform/amp/2017/8/4/16094674/cats-dogs-meat-diet-greenhouse-gases-climate-change

Sedan är katter skadliga för ekosystemet också om dom inte är 100% innekatter

www.smithsonianmag.com/science-nature/moral-cost-of-cats-180960505/

www.businessinsider.com/are-cats-the-cause-of-global-warming-2011-7&IR=T

mentalfloss.com/article/91280/8-ways-domestic-cats-are-serious-threat-nature

Men det är bara som vilda utekatter dom inte skadar klimatet då dom fångar sin egen mat och inte konsumerar flera ton kattsand. Så lose/lose.

Att du är superego och attackerar oskyldiga barn och andra människors mänskliga rättigheter med falsk ?hänsyn till klimatet? när du blundar för den värsta klimatboven som är värre än flyget för att DU känner dig älskad av din hund/katt och älskar att ha en liten slav instängd i ditt hus som du kan mata och gå i koppel med... det visar bara att ditt påstådda klimatengagemang är tomt och falskt.

Dessutom, i Sverige föds det 1.9 barn per kvinna och i det är invandrade kvinnor inräknade som ibland och från vissa länder har 4-5 barn var.

I hela världen har födseltalen stadigt gått ner sedan 1960-talet så det är bara alarmistiskt (och fascistisk!) fakenews du sysslar med när du skriker på nätet om överbefolkning och att tvinga kvinnor sluta föda barn.

Sluta skaffa hund och katt och håll käften.

data.worldbank.org/indicator/sp.dyn.tfrt.in

Du tittar inte på siffrorna vetenskapligt. En SUV skapar en massa utsläpp när den tillverkas. Det skapas en massa utsläpp hela processen med att ta fram bensinen för den. Sen skapar bilen sen utsläpp. Sen skapas det utsläpp för att ta hand om den när den skrotas. Det blir väldigt mycket klimatutsläpp och då har jag inte tagit upp alla andra utsläpp den skapar. Ett husdjur skapar betydlig mindre utsläpp och har man foder som baserar på restprodukter då skapar djuret inga utsläpp. Sen när det gäller barn då skapas det enorma utsläpp. Vi i Sverige använder om jag inte minns fel fyra jordklot om året. Skulle alla använda resurser som oss då skulle vi vara körda efter ett kvartal. Jag påstår inte att folk inte ska skaffa barn men det är fakta att vi måste bli färre på jorden. Eller får vi återgå att leva som på stenåldern för annars är vi körda.

Sen undrar jag varför du vill utrota flera arter? Varför vill du utrota tamhundar och tamkatter? Hatar du djur så mycket? 

Det vi måste göra är att ändra vanor vi kan inte slösa som vi gör. Jag har husdjur som btw inte är slavar. Om dom är slavar då är dina barn också slavar för dom har ju regler som dom är tvingade att följa också och måste lyda dig. Men jag har husdjur. Men jag gör lite utsläpp i övrigt. När jag har haft hund så har dom fått rester dvs det skapas noll extra utsläpp, Jag köper sällan saker jag köper kvalite och har dom så länge som möjligt. Jag flyger inte. Jag åker kollektivt. Jag ska försöka minska även mer men jag ligger väldigt lågt när det gäller utsläpp så att jag har husdjur spelar ingen roll du orsakar ändå betydligt mer utsläpp när du glider i en SUV. Drar till Thailand varje år m.m.
  • Ocdkille
    Yasminaoo skrev 2019-08-05 17:17:18 följande:

Det är vetenskapsmän som har kommit fram till det, inte jag personligen. Och du är ingen vetenskapsman utan sitter bara och killgissar.

Kennlar och kattuppfödare slukar enorma resurser för klimatet. Deras avelsdjur får djurmat med den högsta koncentration kött som finns på marknaden. Deras koppel, burar, leksaker , godis mat och alla förpackningar till detta är heller inte gjorda av luft och solsken. En bil ?lever? längre än en golden retriever. En golden dör typ efter 7-8 år och ersätts av en ny valp, dom flesta hundägare har dessutom flera hundar samtidigt. En bil från 20-talet, 50-talet, 70-talet osv kan fortfarande köras 2019.

Jag har högskoleutbildning och kan läsa vetenskapliga rapporter. Följer dessutom med när det gäller dom vetenskapliga rönnen. Du tar tex upp flygen. Men du missar höghöjdseffekten. Du missar att dom flesta flygningar är onödiga många av dom görs på sträckor där man kan åka miljövänligare alternativ. Eller när det gäller arbetsresor så skulle dom i dom flesta fall kunnat skötas över internet. Sen när det gäller foder då går det att fixa foder som är miljövänligt. Koppel går att fixa som är miljövänligt. Sen tar du upp att en golden dör efter 
    7-8 år. Nja golden lever några år till men det är rätt oväsentligt. För ska man se det krasst ur miljösynpunkt så skapas det inga nya utsläpp om en hund dör och man skaffar en ny. Den döda hunden skapar inga stora utsläpp och den nya valpen skapar till och med mindre eftersom den inte äter så mycket. Bilen skapar en massa utsläpp hela tiden, Den skapar stora utsläpp vid tillverkning, Den skapar utsläpp när den transporteras till säljaren. Den skapar stora utsläpp  under hela dess livstid. Inte bara avgaser utan även andra partiklar som skadar allt levande sen när den ska skrotas då skapar den en massa utsläpp. Sen visst en gammal bil kan köras men det är inte speciellt miljövänligt. Dom gamla bilarna är stora miljöbovar. 

Det du inte tycks förstå är att vi måste minska på konsumtionen. Vi måste prioritera. Vill du flyga till Thailand varje år fine gör det men då får du snåla in rejält på annat.  Sen är jag nyfiken menar du som det verkar att du vill utrota flera arter som hundar och katter mfl?
Svar på tråden Varför pratar ingen om hund och katt-skam?