Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

ska nog adoptera bort mitt barn

Varför ska du adoptera bort barnet när din situation går att lösa? Du är verkligen inte den enda som sitter i skuldfällan, det som krävs är bara lite jävlar anamma, planering, kortsiktiga mål, långsiktiga mål och sedan karaktär nog att hålla sig till det.

Först och främst. Hur mycket är lånet på och hur ser avbetalningen ut idag?

Sedan:
    Fixa en bostad. Försök hitta något billigt. En etta går jättebra även om du har barn, särskilt om du kan hitta en med sovalkov. Där kan ni bo länge!

Inkomst. Först så kommer du ha FP, barnbidrag och underhåll. Sök bostadsbidrag. Om detta inte räcker och du hamnar under existensminimum så finns ekonomiskt bistånd. Har du jobb annars?

Sök förskola lagom tills din FP är slut eller nästan slut. Barn kan även börja på förskola från 1 år, det vore kanske bra med tanke på att du då kan jobba och få undan skulden fortare.

Var tog du lånet och hur ser räntan ut? Kan du få ner räntan eller stoppa räntan? Kan du få lån på någon annan bank med bättre ränta och lösa det dyra lånet?

Kortsiktigt mål: Lösa nuet, med boende, ha så du och barnet klarar er och betala resten till lånet.
    Långsiktigt mål: Betala av hela lånet. Räkna på hur lång tid det kommer ta om du tex kan betala X i månaden, Y i månaden eller Z i månaden.

Finns det någon förälder som kan hjälpa dig ta ett mer fördelaktigt lån i en annan bank och lösa det dyra lånet?

Ring kommunens ekonomirådgivare och sätt er ner och fila ordentligt på planen.

Du fixar det här!

• Anonym (Mia)

En sak till, om skulden skulle gå till KF så har de högre existensminimum än vad socialen har, och det går utmärkt att både leva på förbehållsbeloppet OCH ha pengar kvar till lite nöjen och annat man behöver.

KF drog från mitt konto varje månad, trots det lyckades jag spara såpass mycket av mitt förbehållsbelopp att jag blev av med skulden mycket tidigare. Men då såg jag till att inte köpa något onödigt alls utan sparade allt.
    Jag är skuldfri idag och väntar bara på att prickarna ska försvinna!

Svar på tråden ska nog adoptera bort mitt barn