• Anonym (styvföräldrar)

Vårdnadstvist AKUT

Lång historia, men det hela är att jag gift med en 3:e barnspappa som har barnen hemma hos oss, mamman ville inte ha barnen efter att hon haft dem i 1 år då hon ville ha sin frihet och njuta med sin/a vänner  samt pojkvän/ner etc.

Tyvärr så fick min man en stämningsbrev hem för 3 dagar sedan om att mamman till barnen vill ha hela vårdnaden för sig själv intermistiskt och det chockade pappan jätte mycket då hon helt ej ville ha dem via bevis via sms samt mycket annat vad mamman gjort mot barnen tidigare.

Min man var ej förberred med att får tid för rättegång som äger om ca 2-3 månader då en hel bunt från en jursitbyrå skrivits ner stämningen och lämnat in den till domstolen.

Har tagit kontakt med en advokatbyrå som vi kanske kommer att anlita men vet inte om den kan vara den rätta eller inte!
    Hur vet man ifall just denna advokatbyrån är denna rätta för vårdnadstvist etc?

Jag tar emot all slags råd det uppskattas!

• Svar på tråden Vårdnadstvist AKUT
  • Flaffy

Har tagit kontakt med en advokatbyrå som vi kanske kommer att anlita men vet inte om den kan vara den rätta eller inte!

Din fråga - när du kontaktar advokatbyrån frågar du ju efter hjälp i en vårdnadstvist. Då är det ju rätt rimligt att du får svar direkt om det är något de jobbar med. Inte konstigare än så. Utgå ifrån att de kan sina saker. Sedan är det ju inte säkert att det blir det utfall ni vill ha. Inte för att de gör ett dåligt jobb utan att det finns orsak till det. Kom ihåg att det är ungarnas bästa som ska vara i fokus inte föräldrarnas tyckande och interna tjafs. Lycka till!

• Anonym (Pappa)
    Flaffy skrev 2019-07-16 10:46:14 följande:

Din fråga - när du kontaktar advokatbyrån frågar du ju efter hjälp i en vårdnadstvist. Då är det ju rätt rimligt att du får svar direkt om det är något de jobbar med. Inte konstigare än så. Utgå ifrån att de kan sina saker. Sedan är det ju inte säkert att det blir det utfall ni vill ha. Inte för att de gör ett dåligt jobb utan att det finns orsak till det. Kom ihåg att det är ungarnas bästa som ska vara i fokus inte föräldrarnas tyckande och interna tjafs. Lycka till!

Bara för att de arbetar inom området familjerätt så behöver det inte betyda att de är speciellt duktiga inom detta område, det bästa är att ta referenser från andra och då gärna vänner och bekanta som man känner stort förtroende för.

Det är många som efter dom kunnat konstatera att deras ombud inte höll måttet.
  • Anonym (Pappa)
    Flaffy skrev 2019-07-16 10:46:14 följande:

Bara för att de arbetar inom området familjerätt så behöver det inte betyda att de är speciellt duktiga inom detta område, det bästa är att ta referenser från andra och då gärna vänner och bekanta som man känner stort förtroende för.

• Flaffy
    Anonym (Pappa) skrev 2019-07-16 10:58:40 följande:

Klart jag förstår det. Referenser är ju att föredra. Det jag ville inflika var att även om de är väldigt duktiga så kanske det inte blir som önskat och då är det lättare att skylla på att ombudet håller måttet än att man själv kommer till korta. Det är sannerligen en djungel!
  • Anonym (Pappa)
    Flaffy skrev 2019-07-16 11:13:31 följande:
    Klart jag förstår det. Referenser är ju att föredra. Det jag ville inflika var att även om de är väldigt duktiga så kanske det inte blir som önskat och då är det lättare att skylla på att ombudet håller måttet än att man själv kommer till korta. Det är sannerligen en djungel!
    Visst kan det vara så, men det går även att se brister i processföringen och kvalitén är mycket ojämn när det gäller ombud. Man får inte glömma att personkemin mellan klient och ombud är viktig även den.

Resultatet i domstolen är svårt att i förväg säga så mycket om, men har man gjort sitt bästa så tror jag ändå att det är lättare att förhålla sig till även ett beslut som inte gått som man har hoppats på. 
  • Flaffy
    Anonym (Pappa) skrev 2019-07-16 13:12:18 följande:

Visst kan det vara så, men det går även att se brister i processföringen och kvalitén är mycket ojämn när det gäller ombud. Man får inte glömma att personkemin mellan klient och ombud är viktig även den.

Resultatet i domstolen är svårt att i förväg säga så mycket om, men har man gjort sitt bästa så tror jag ändå att det är lättare att förhålla sig till även ett beslut som inte gått som man har hoppats på. 

Håller med till fullo. Nog är kvaliteten ojämn alltid. Suck! Klart man måste känna förtroende. Det är ju väldigt känsligt ämne och detaljer man behöver lägga upp på bordet. Håller tumme för TS att det löser sig både smidigt och på bästa sätt. Barnen i fokus.
  • Anonym (styvföräldrar)
    Anonym (Frågor) skrev 2019-07-16 07:58:45 följande:

Eller så tolkar man det så här

Mamman och pappan levde ihop i över 10 år. Mamman var en bra mamma. Så bra att pappan valde att skaffa flera barn med henne.

Plötsligt en dag så flyr mamman med barnen (fly är ditt ord som indikerar att mamman var rädd för pappa.)

Mamman lever med barnen i ett år. Pappan hälsar på sporadiskt. Han har inte råd att hälsa på mer. Han prioriterar att bo kvar i ett större boende och gifta om sig. Han väljer inte att flytta närmre, inte att bo billigare och han kämpar inte för varannan vecka boende.

Plötsligt dyker barnen upp hos pappan. Mamman säger att hon vill vara med kompisar och pojkvännen istället. Barnen berättar om misshandel. Misshandeln har varit så grov så att barnen är starkt traumatiserade (då hen bara skriker hysteriskt när hen ser sin mamma på skolan) Pappan gör. Ingenting. Han lyssnar på barnen men gör ingen anmälan, ansöker inte om ensam vårdnad. Gör ingenting. Skolan gör en anmälan till soc. Socialen har skyldighet enligt lag att göra polisanmälan om dom tror våld förekommer. Dom väljer att inte göra någon anmälan. Mamman söker kontakt ibland via sms. Barnen vill inte ha kontakt.

Desaa olika slutsatser har jag gjort utifrån dina inlägg. Rätta mig gärna. Båda får pappan att se ilka ut. Mamman ser illa ut i ett av dom.

Ni måste få ihop er story.

Då går jag ut från denna punkt och skall då rätta till vad som stämmer samt inte!

Mamman och pappan levde ihop i över 10 år. Mamman var en bra mamma. Så bra att pappan valde att skaffa flera barn med henne.

Plötsligt en dag så händer det lite tjafs mellan mamman samt pappan ang privata saker och det bir bråk, mamman lämnar hemmet därefter på några dagar så tar hon barnen direkt från skolan utan att informera pappan om det.

(Jag kanske valde fel ord "fly" och istället skall det vara "lämnade")

Mamman lever med barnen i ett år. Pappan hälsar på sporadiskt. Han har inte råd att hälsa på mer. Han prioriterar att bo kvar i den lägenhet som barnen växte upp. Han väljer inte att flytta närmre pga att det är vart barnen har växt upp och har sina vänner, inte att bo billigare och han kämpade och led för barnen.

Plötsligt dyker barnen upp hos pappan. Mamman säger att hon vill vara med kompisar och pojkvännen istället. Barnen berättar om misshandel. Misshandeln har varit så grov så att barnen är starkt traumatiserade (då hen bara skriker hysteriskt när hen ser sin mamma på skolan) Pappan gör. Ingenting. Han lyssnar på barnen men gör ingen anmälan, pappan ansökte om ensam vårdnad men därefter får han en stämmning från mammans ombud i brevlådan. Gör ingenting. Skolan gör en anmälan till soc. Socialen har skyldighet enligt lag att göra polisanmälan om dom tror våld förekommer. Dom väljer att inte göra någon anmälan. Mamman söker kontakt ibland via sms . Barnen vill inte ha kontakt.

så ändrar jag det efter allt jag fått höra, imorn skall dem till en advokat och prata vidare om det hela och får se hur det går till!

tack för att ni håller ut men det är så tufft för pappan, barnen samt mig!

• Anonym (styvföräldrar)
    Anonym (Pappa) skrev 2019-07-16 10:04:46 följande:
    Ett bra råd utan påhopp eller ifrågasättande är att kontakta representant för PappaBarn de har varit mycket hjälpsamma för många som hamnat i motsvarande problematik. www.pappabarn.se/sv-SE/om/lokalgrupper-21334089
    Tack det skall jag göra, uppskattas verkligen
  • Anonym (styvföräldrar)
    Akira Öken skrev 2019-07-16 10:37:22 följande:

Hur kommer det sig att det är du, och inte pappan, som söker råd, letar advokat och kommunicerar med barnen om deras mor?

för att han inte är så bra på svenska samt så kan han inte så mkt om hur man skall gå tillväga när det gäller sådanna ärenden, han bad mig och jag hjälper min man!

Pappan har stor kommunication med barnen och pratar om deras om etc, men jag försöker hålla mig utanför så jag varken står med den ena eller den andra då jag ej sett vad som hänt under deras konflikter!
  • Anonym (styvföräldrar)
    Flaffy skrev 2019-07-16 13:41:22 följande:
    Håller med till fullo. Nog är kvaliteten ojämn alltid. Suck! Klart man måste känna förtroende. Det är ju väldigt känsligt ämne och detaljer man behöver lägga upp på bordet. Håller tumme för TS att det löser sig både smidigt och på bästa sätt. Barnen i fokus.
    Jag satt med barnen idag samt innan och sa att det är ni som säger vad ni vill oh inte, ingen har rätt att säga till er vad ni ska säga. Det är erat liv och eran framtid och jag är utan för allt. Jag försöker att ge dem den modet så gott jag kan och den tryggheten att säga vad dem tycker och tänker själva, dem känner sig så ledsna och utmattade pga allt det dem går igenom. Det handlar om barnens trygghet.

Tack det behövs uppskattas!
    Det är tufft
  • Anonym (styvföräldrar)

Kan förmedla att vi varit till en advokat, advokaten verkar ha stor bred syn på familjerätt och specifikt vårdnadsärenden i helhet, flera möten kommer att uppstå för att hen skall hjälpa barnens pappa!

Mycket info som vi fixk reda på att det var onödigt att tänka på ... så vi håller tummarna

• Anonym (styvföräldrar)

Behöver er råd snälla

Mamman ringde och bråkade med en av flickorna då hon vill ha dem och började snacka skit om pappan o mig samtidigt, till frågan ska vi polisanmäla henne ??

Det är akut , flickan mår jätte dåligt

• Anonym (Liknande sits)
    Anonym (styvföräldrar) skrev 2019-08-04 20:38:20 följande:

Behöver er råd snälla

Mamman ringde och bråkade med en av flickorna då hon vill ha dem och började snacka skit om pappan o mig samtidigt, till frågan ska vi polisanmäla henne ??

Barnen är i lojalitetetskonflikt och vanligt är att de känner att de måste välja. Att välja att inte se sin ena förälder alls är då ett vanligt val, ibland uppmuntrat eller stöttat av vuxna.

Barnen mår dåligt av ett sådant val. Det är sällan som set finns tillräckliga skäl till att inte alls träffa sin förälder (men naturligtvis finns det, hemska tidigare olagliga övergrepp osv).

Bra föräldrar samverkar efter skilsmässan så att barnen inte hamnar i onödig lojalitetskonflikt. Varningstecken om barnen haft vanlig bra kontakt med sina föräldrar fram till skilsmässan och att de efter skilsmässan självständigt väljer sida när föräldrarna sedan får hög konfliktnivå sinsemellan.

Minska konfliktnivån och coacha barnen till att naturligt träffa båda sina vårdnadshavare som älskar dem. De ska inte isoleras onödigt från den ena föräldern. Alla mår dåligt av det. Samverkan är bäst för barnen.
  • Kjell2
    Anonym (styvföräldrar) skrev 2019-08-04 20:38:20 följande:

Behöver er råd snälla

Rådfråga er advokat.
Svar på tråden Vårdnadstvist AKUT