• Anonym (Pappa)

Vårdnadstvist AKUT

TS en vårdnadstvist är sällan rumsren, det kan till och med utvecklas till något av det mest skitiga du någonsin träffat på och då gäller det att veta hur man ska agera och ha ett ombud som verkligen arbetar för en.

Lyssna med vänner och bekanta om de har erfarenheter god och inte så goda beträffande olika jurister, det är otroligt svårt att veta om man valt rätt.

Ta in så mycket information du kan från olika källor, sök även på hemsidor på nätet och facebook mm efter de som genomgått liknande och kan ge tips och råd.

Det är inte alls som ett brottmål utan i en vårdnadstvist så kan det spruta likt en gödselspridare och det kan vara svårt att värja sig för alla lögner.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (styvföräldrar) skrev 2019-07-16 01:28:26 följande:
    Okey, TS och TS, TS hit och TS dit!! TS ljuger och pappan ljuger etc! 

Jag öppnade ett inlägg inte för att få påhopp av er, inte för att ni skall döma ifall jag/pappan/mamman ljuger, vem har rätt samt fel och absolut inte ifall barnen ljuger etc! 

Jag bad om råd, ett exempel som här ovan .. har ni goda råd om hur vi ska gå tillväga är jag tacksam annars kommer jag skippa onödiga kommentarer och ifrågesättningar! 
    Ett bra råd utan påhopp eller ifrågasättande är att kontakta representant för PappaBarn de har varit mycket hjälpsamma för många som hamnat i motsvarande problematik. www.pappabarn.se/sv-SE/om/lokalgrupper-21334089
  • Anonym (Pappa)
    Flaffy skrev 2019-07-16 10:46:14 följande:

Har tagit kontakt med en advokatbyrå som vi kanske kommer att anlita men vet inte om den kan vara den rätta eller inte!

Hur vet man ifall just denna advokatbyrån är denna rätta för vårdnadstvist etc?

Din fråga - när du kontaktar advokatbyrån frågar du ju efter hjälp i en vårdnadstvist. Då är det ju rätt rimligt att du får svar direkt om det är något de jobbar med. Inte konstigare än så. Utgå ifrån att de kan sina saker. Sedan är det ju inte säkert att det blir det utfall ni vill ha. Inte för att de gör ett dåligt jobb utan att det finns orsak till det. Kom ihåg att det är ungarnas bästa som ska vara i fokus inte föräldrarnas tyckande och interna tjafs. Lycka till!

Bara för att de arbetar inom området familjerätt så behöver det inte betyda att de är speciellt duktiga inom detta område, det bästa är att ta referenser från andra och då gärna vänner och bekanta som man känner stort förtroende för.

Det är många som efter dom kunnat konstatera att deras ombud inte höll måttet.
  • Anonym (Pappa)
    Flaffy skrev 2019-07-16 10:46:14 följande:

Har tagit kontakt med en advokatbyrå som vi kanske kommer att anlita men vet inte om den kan vara den rätta eller inte!

Hur vet man ifall just denna advokatbyrån är denna rätta för vårdnadstvist etc?

Din fråga - när du kontaktar advokatbyrån frågar du ju efter hjälp i en vårdnadstvist. Då är det ju rätt rimligt att du får svar direkt om det är något de jobbar med. Inte konstigare än så. Utgå ifrån att de kan sina saker. Sedan är det ju inte säkert att det blir det utfall ni vill ha. Inte för att de gör ett dåligt jobb utan att det finns orsak till det. Kom ihåg att det är ungarnas bästa som ska vara i fokus inte föräldrarnas tyckande och interna tjafs. Lycka till!

Bara för att de arbetar inom området familjerätt så behöver det inte betyda att de är speciellt duktiga inom detta område, det bästa är att ta referenser från andra och då gärna vänner och bekanta som man känner stort förtroende för.

Det är många som efter dom kunnat konstatera att deras ombud inte höll måttet.
  • Anonym (Pappa)
    Flaffy skrev 2019-07-16 11:13:31 följande:
    Klart jag förstår det. Referenser är ju att föredra. Det jag ville inflika var att även om de är väldigt duktiga så kanske det inte blir som önskat och då är det lättare att skylla på att ombudet håller måttet än att man själv kommer till korta. Det är sannerligen en djungel!
    Visst kan det vara så, men det går även att se brister i processföringen och kvalitén är mycket ojämn när det gäller ombud. Man får inte glömma att personkemin mellan klient och ombud är viktig även den.

Resultatet i domstolen är svårt att i förväg säga så mycket om, men har man gjort sitt bästa så tror jag ändå att det är lättare att förhålla sig till även ett beslut som inte gått som man har hoppats på. 
Svar på tråden Vårdnadstvist AKUT