• Alexi

Vad gör ni istället för att småäta?

Fjäril kär skrev 2019-07-16 22:17:48 följande:

Förbjud att äta vid tv?

Det införde jag när mina barn var små och det sitter kvar fortfarande fast de nu är vuxna och utflugna.

Vi äter aldrig vid tv. Nånsin. Äter och fikar och myser gör man vid köksbordet, på balkongen eller utomhus. Aldrig i tv-soffan och aldrig i sovrummet.

Vattenglas är det enda tillåtna.

Vi är mindre benägen att småäta just därför.

TV är aldrig förknippat med äta här utan i soffan umgås man och ser tv. Myser tätt intill varandra.

Oj! Jag är helt fascinerad. För massor med svenskar är ju tv/film = äta något gott. Hur kommer det sigattdu införde en sån grej? Ni måste vara väldigt ovanliga?
  • Alexi
    Fjäril kär skrev 2019-07-17 01:05:58 följande:
    Jag ville ha ett lättstädat hem och rena möbler utan ketchupkladd och morotspure från små barn. Då blev det helt enkelt ett ätförbud vid tv. Och det var enkelt att fortsätta med det. Mindre städning vill väl alla ha?

Jag själv är uppvuxen med att mina föräldrar hade ett matrum/matplats där man åt bättre middagar, spelkvällar med chips och kortlek etc just för att slippa spill och stök i soffa och förstöra bord och matta.

För mig är inte fredagsmys nånting man stoppar i munnen i första hand.
    Jag tycker det vore toppen att ha som ni! Tyvärr avskyr jag att sitta på en stol, dvs jag kan bara riktigt koppla av om jag sitter i en skön soffa eller fåtölj.

Och tyvärr nr två, jag är oerhört van sedan barndomen att man äter något gott när man vill mysa. Jag har exakt samma problem som TS med att stoppa i munnen, även om jag väljer att inte göra det varje dag på det viset.

Svar på tråden Vad gör ni istället för att småäta?