LFF skrev 2019-07-12 10:17:24 följande:
Jag är ett oplanerat barn själv och absolut är jag önskad. Men det betyder inte att det är enkelt för de flesta även om man har ordnade förhållanden att välja att behålla ett barn. Det finns 1 000 000 olika orsaker till varför man väljer att göra abort. Ja, många aborter sker i fasta relationer där det inte "passar" att bli förälder men det är faktiskt helt och hållet upp till dem! Det är ingenting som någon annan har med att göra!
Jag är inte villig att riskera att barn som annars skulle ha aborterats hamnar i en familj där de under hela sin uppväxt känner sig oönskade.
Man tjatar hela tiden om att kvinnor som råkar bli oplanerat gravida ska göra abort bara för att männen inte vill bli pappor även fast de VILL behålla, ofta när kvinnan och mannen inte har någon mer relation än sexuellt med varandra. För "alla barn ska vara önskade av båda sina föräldrar". Att då tvinga kvinnor att behålla ett barn de inte vill ha, gå igenom en graviditet och förlossning (inte en riskfri historia) och döma ett barn till att kanske vara oönskat av BÅDA sina föräldrar är för mig inte att tänka på barnets bästa.
Vi har inte tillräckligt med familjehem ens till de barn idag som lever i trasiga familjer. Det finns familjehem som bara gör det för pengarna. Hur skulle det bli om det fylls på med ytterligare oönskade barn? Inhemsk adoption existerar knappt här. Processerna för det är långa och krångliga.
Så, hur gör du en oönskad graviditet till en önskad av båda föräldrarna? Eller är det fortfarande bara kvinnan som ska ta ansvaret för det hela?
Det beror på vad du menar med "ha med att göra". I en offentlig debatt där det är frivilligt att läsa vad jag skriver måste det vara OK att tala för sådana värderingar hos både män och kvinnor att man inte väljer att göra abort, även om aborten är laglig i sig. Ingen tvingar en att läsa det. edan är det också så att ett oönskat barn i vissa fall förvandlas till ett önskat beroende på ändrade omständigheter.Jag tycker fortfarande att det är bättre att eliminera hinder och problem än att eliminera fostret självt.
Självklart är båda föräldrarna ansvariga. Vad som gör en oönskad graviditet till en önskad är helt individuellt, och det finns inget allmänt recept på det, men förbättrade omständigheter för båda föräldrarna är en bra sak, och där kan såväl de själva som t.ex vänner, släktingar och andra spela en betydande roll
Sedan har jag inte skrivit något om att tvinga Jag för inte så mycket den juridiska abortdebatten utan snarare den etiska. Jag talar för sådana värderingar hos män o kvinnor att man inte efterfrågar dödande av foster, oavsett lagstiftningen..
Man kan jämföra med att jag är djurrättsaktivist (fastän många sådana har andra åsikter än jag om aborter).. Jag ser inte lagstiftning som det stora svaret där, utan jag talar för sådana värderingar hos enskilda män och kvinnor att man inte efterfrågar uppfödning och dödande utav djur.