Iarwain skrev 2019-07-11 12:58:02 följande:
Jag pratar om etik, inte juridik.
Ska jag nu tolka dig som att det är i sig inte fostrets rättigheter som är i fokus, om dom nu har olika rätt. Är det så är det du som nu tar steget mot lagdiskussionen och bort från det etiska ställningstagandet.
Eller förespråkar du etiska gråzoner där hur mycket det är synd om dom som "drabbas" vägs in?
Så återigen;
Har foster samma etiska rättigheter oavsett sättet för tillkomst eller är det samma?
Nej. Den juridiska debatten är ju inte min uppgift, utan den etiska.
Även rent etiskt måste man dock väga in olika saker. Den som blivit våldtagen bär inte ansvaret för gärningspersonens brott. Det finns som jag ser det vid en graviditet 2 skyddsvärda individer. Jag tror att även du om du skall vara ärlig skulle se det som obehagligt med en abort i tex 7:e månaden även om fostret blivit till i en våldtäkt,(tror inte ens det utan vidare är lagligt i Sverige) och jag säger inte att en våldtagen skall göra abort, men å andra sidan har ju den våldtagna utsatts inte bara för ett juridiskt brott utan även för ett etiskt, och det känns inte som kreativt om jag skall säga till en våldtagen: "du är oetisk om du gör abort". Jag tänker inte göra det. Det känns inte som att det gagnar saken.
Jag sätter inte upp några exakta gränser för vad som är etiskt eller inte, utan vill hålla mig till huvudlinjerna. Jag sätter inte någon precis siffra på fostrets värde i förhållande till värdet av annat. Om kvinnan väljer att behålla ett barn i ett sådant läge stöder jag henne, men jag vill inte säga "du är oetisk om du inte föder barnet"..Våldtäktsmän skall givetivs gripas av polis, ställas inför rätta och lagföras för brottet. Jag har inte svar på allt, men jag har vissa tankar om huvudlinjerna på området. Det är dem jag talar för, inte de mer extrema fallen.
Jag avstår också från att använda ordet rättighet där. jag har helt enkelt inte nog vishet, inte nog insikt, för att svara på exakt alla delar.
Däremot är det solklart att i normalfallet av graviditet har mannen och kvinnan gemensamt ansvar för att kvinnan är gravid.