• Anonym (Kalas)

Vem gjorde fel?

Två syskonskaror som umgås så gott som dagligen, tre barn i vardera familj.

Den yngsta i den ena familjen ska ha kalas och av syskonen i andra familjen är det bara den yngsta som bjuds.

Väl på kalaset kommer alla tre syskon ändå.

Vem gjorde fel? Familjen som inte bjöd alla syskon eller familjen som lät alla gå ändå?

De är grannar och går själva, barnen är mellan 4-7 år gamla.

• Svar på tråden Vem gjorde fel?
  • Anonym (H)
    Anonym (båda) skrev 2019-07-07 10:17:51 följande:

Båda. Umgås man tätt bjuder man alla syskon, framförallt utesluter man inte bara en. Men det är också fel att gå emot en inbjudan.

De har inte uteslutit en , utan bjudit 1 av 3 .

Hur många extra barn bör man bjuda enligt dig bara för att barnen har syskon?

Alla andra bjudna barn kan ha flera syskon...
  • Annita

TS, är det du som skrev om barnen som fick glass av grannen och sedan kladdade i hissen? Om det är samma barn verkar de gränslösa och föräldrarna har nog inte särskilt bra koll.

• Anonym (båda)
    Anonym (H) skrev 2019-07-07 10:56:36 följande:

De har inte uteslutit en , utan bjudit 1 av 3 .

Hur många extra barn bör man bjuda enligt dig bara för att barnen har syskon?

Alla andra bjudna barn kan ha flera syskon...

Alla som umgås.
  • Anonym (H)
    Anonym (båda) skrev 2019-07-07 11:06:24 följande:

Alla som umgås.

Alla har inte plats till flera extra barn per gäst. De umgås nog inte med endast 2 till barn rent allmänt.

Och nu vet vi inte om barnen umgås med just 4 åringen som har kalas.

Oavsett , det finns ingen etikettregel som säger att gästernas syskon bör bjudas , det hör däremot till vett och etikett att man inte släpar med sig oinbjudna extragäster.

Det är inte upp till gästen att bestämma vilka som är bjudna.
  • Anonym (båda)
    Anonym (H) skrev 2019-07-07 11:13:12 följande:

Alla har inte plats till flera extra barn per gäst. De umgås nog inte med endast 2 till barn rent allmänt.

Och nu vet vi inte om barnen umgås med just 4 åringen som har kalas.

Oavsett , det finns ingen etikettregel som säger att gästernas syskon bör bjudas , det hör däremot till vett och etikett att man inte släpar med sig oinbjudna extragäster.

Det är inte upp till gästen att bestämma vilka som är bjudna.

Då får man göra plats. Det är rent hyfs och folkvett. I ts står att familjerna umgås. Barnen är dessutom i nära ålder.
  • Annita
    Anonym (båda) skrev 2019-07-07 11:25:22 följande:

Då får man göra plats. Det är rent hyfs och folkvett. I ts står att familjerna umgås. Barnen är dessutom i nära ålder.

Nej in ts står att barnen umgås, föräldrarna vet vi inget om.
  • Physalis

De som skickade med de oinbjudna barnen gjorde fel.

Om det uttryckligen stod att ett specifikt barn var bjudet så var det garanterat genomtänkt av föräldrarna.

Exempelvis hade kanske föräldrarna ordnat så att de äldre syskonen var borta på annat så att den yngsta fick ha sitt kalas själv.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (H)
    Anonym (båda) skrev 2019-07-07 11:25:22 följande:

Det är inte du som individ som bestämmer vad är hyfs och folkvett utan det finns regler.

Problemet är med ohyfsade människor som struntar i vett och etikett att ni begriper inte att det finns flera människor än ni.

Det funkar inte att göra plats om alla dyker upp med flera extragäster.

Anledningen med att värden bjuder gäster och inte ohyfsade gäster är att man räknar med en viss antal gäster när man ordnar plats, mat , godispåsar om det är barnkalas i förväg.

Du kan inte räkna med att det är bara du som är ohyfsad nog att ta med extragäster.
  • Anonym (båda)
    Annita skrev 2019-07-07 11:34:01 följande:
    Nej in ts står att barnen umgås, föräldrarna vet vi inget om.
    Men whatever. Du vet vad jag menar och jag vet vad jag menar. 
    Anonym (H) skrev 2019-07-07 12:02:49 följande:
    Det är inte du som individ som bestämmer vad är hyfs och folkvett utan det finns regler.

Problemet är med ohyfsade människor som struntar i vett och etikett att ni begriper inte att det finns flera människor än ni.

Det funkar inte att göra plats om alla dyker upp med flera extragäster.

Anledningen med att värden bjuder gäster och inte ohyfsade gäster är att man räknar med en viss antal gäster när man ordnar plats, mat , godispåsar om det är barnkalas i förväg.

Du kan inte räkna med att det är bara du som är ohyfsad nog att ta med extragäster.

Precis, det finns regler. Oskrivna seder. En säger att man inte utesluter hur som helst. Var har jag skrivit att jag tar med extragäster? I mitt första inlägg skrev jag tydligt att också det är fel. 
  • Anonym (H)
    Anonym (båda) skrev 2019-07-07 12:10:32 följande:

Men whatever. Du vet vad jag menar och jag vet vad jag menar. Precis, det finns regler. Oskrivna seder. En säger att man inte utesluter hur som helst. Var har jag skrivit att jag tar med extragäster? I mitt första inlägg skrev jag tydligt att också det är fel. 

Och du hittar inte på dessa oskrivna seder.

Det finns ingen etikettregel om att alla syskon måste bjudas om en bjuds.

Din personliga åsikt blir inte regel och seder oavsett hur mycket du överskattar din egen viktighet.
  • Anonym (Kalas ar INTE "oppet hus")

Givetvis den som lat alla ga. Vad far dem att tro att "alla aldrar" ar bjudna? 

Det yngsta barnet bjod sin kompis (det yngsta barnet i den andra familjen) och kanske 1-2 andra 3-aringar till sitt kalas. Det ar 3-aringens kalas, inte "familjens" kalas. Vardfamiljen planerar for ett LITET 3-arskalas med 3-arsaktiviteter. In kommer 2 objudna gaster, som ar mer an dubbelt sa gamla som fodelsedagsbarnet, och valdgastar tillstallningen (och nastan fordubblar antalet gaster). Hur fan tankte familjen som skickade sina barn till ett kalas de inte var bjudna till? Djavligt frackt! Det kan ju ha forstort hela kalaset och dessutom fa de andra barnens familjer att undra varfor DERAS syskon inte var inbjudna nar en av gasterna tydligen fick ha SINA syskon dar... Mycket obehagligt det har, kan bli brak, snack bakom ryggen och utfrysningar till foljd av detta "missforstand" - allt detta orsakat av den fracka familjen som valdgastat.

Nar syskonskaror umgas ar det inte givet att "alla som man kanner" blir bjudna. Om 7-arige Kalle leker med Olle, 5-arige Janne leker med Ville och 3-ariga Stina leker med Lotta sa betyder inte detta att Olle (7 ar) automatiskt blir bjuden pa Stinas 3-arskalas, dar hon bara bjudit Lotta och 2 andra 3-ariga kompisar. 

Undrar om familjen som valdgastade detta kalaset bjuder alla 3-aringar i hela grannskapet till "Olle's" 8-arskalas, da dessa 3-aringar har syskon som umgas med antingen Olle, Ville eller Lotta?

Barnkalas ar inte "oppet hus", endast hos de som bjuder hela forskolegruppen eller hela klassen, da de uttryckligen bjudit in alla - annars inte.

Den vanliga regeln ar att bjuder man forskolegruppen sa ar ALLA bjudna (man utesluter inte en eller ett par stycken). Har man inte plats och darmed bjuder till mindre kalas sa kan det ibland delas upp till alla flickor/pojkar/samma arskull eller dylikt utefter grupperingar. Ibland endast ett fatal "bastisar" (om man har mycket ont om plats eller bara orkar halla ett litet kalas), men i dessa fall delas inte inbjudningarna ut pa forskolan da det anses som en privat tillstallning (nar inte alla ar bjudna). Fattar inte hur valdgastarfamiljen tankte. Det ar ju 3-aringens kalas, inte "Familjen Nilssons" kalas (dar man umgas familjevis). STACKARS vardfamiljen!

• Anonym (H)
    Anonym (båda) skrev 2019-07-07 12:10:32 följande:

Men whatever. Du vet vad jag menar och jag vet vad jag menar. Precis, det finns regler. Oskrivna seder. En säger att man inte utesluter hur som helst. Var har jag skrivit att jag tar med extragäster? I mitt första inlägg skrev jag tydligt att också det är fel. 

Det är en annan sak att man såklart inte kastar ut dessa objudna gäster när de är väl framme utan gör så gott man kan.

Men man behöver fortfarande inte bjuda gästernas syskon från början. Oavsett vad du anser som individ.
  • Vinterankan
    Anonym (Kalas ar INTE "oppet hus") skrev 2019-07-07 12:24:21 följande:

Givetvis den som lat alla ga. Vad far dem att tro att "alla aldrar" ar bjudna? 

Det yngsta barnet bjod sin kompis (det yngsta barnet i den andra familjen) och kanske 1-2 andra 3-aringar till sitt kalas. Det ar 3-aringens kalas, inte "familjens" kalas. Vardfamiljen planerar for ett LITET 3-arskalas med 3-arsaktiviteter. In kommer 2 objudna gaster, som ar mer an dubbelt sa gamla som fodelsedagsbarnet, och valdgastar tillstallningen (och nastan fordubblar antalet gaster). Hur fan tankte familjen som skickade sina barn till ett kalas de inte var bjudna till? Djavligt frackt! Det kan ju ha forstort hela kalaset och dessutom fa de andra barnens familjer att undra varfor DERAS syskon inte var inbjudna nar en av gasterna tydligen fick ha SINA syskon dar... Mycket obehagligt det har, kan bli brak, snack bakom ryggen och utfrysningar till foljd av detta "missforstand" - allt detta orsakat av den fracka familjen som valdgastat.

Nar syskonskaror umgas ar det inte givet att "alla som man kanner" blir bjudna. Om 7-arige Kalle leker med Olle, 5-arige Janne leker med Ville och 3-ariga Stina leker med Lotta sa betyder inte detta att Olle (7 ar) automatiskt blir bjuden pa Stinas 3-arskalas, dar hon bara bjudit Lotta och 2 andra 3-ariga kompisar. 

Undrar om familjen som valdgastade detta kalaset bjuder alla 3-aringar i hela grannskapet till "Olle's" 8-arskalas, da dessa 3-aringar har syskon som umgas med antingen Olle, Ville eller Lotta?

Barnkalas ar inte "oppet hus", endast hos de som bjuder hela forskolegruppen eller hela klassen, da de uttryckligen bjudit in alla - annars inte.

Den vanliga regeln ar att bjuder man forskolegruppen sa ar ALLA bjudna (man utesluter inte en eller ett par stycken). Har man inte plats och darmed bjuder till mindre kalas sa kan det ibland delas upp till alla flickor/pojkar/samma arskull eller dylikt utefter grupperingar. Ibland endast ett fatal "bastisar" (om man har mycket ont om plats eller bara orkar halla ett litet kalas), men i dessa fall delas inte inbjudningarna ut pa forskolan da det anses som en privat tillstallning (nar inte alla ar bjudna). Fattar inte hur valdgastarfamiljen tankte. Det ar ju 3-aringens kalas, inte "Familjen Nilssons" kalas (dar man umgas familjevis). STACKARS vardfamiljen!

Tack för den! Blev väldigt förvånad över alla som tycker det är självklart att hela syskonskaran ska bjudas, i vanliga fall är jag en som propagerar väldigt mycket för att inte lämna utanför. Växte själv upp med liknande (faktiskt 3 syskonskaror som umgicks med 2+3+3 barn). Även om vi alla lekte ihop som grupp var det ju ändå tydligt att jag "hörde ihop" med bara den som var närmast mig i ålder i kalassammanhang.
  • Anonym (Läskunnig)

Om ett barn är inbjudet på kalas så är det barnet inbjudet. Att skicka med/låta objudna gå med på kalaset är ohyfsat.

Jag tycker det elakt mot fest-/kalasfixaren att överraska med fler gäster än vad de räknat med.

• Anonym (Moa)

TS, vem tycker du gjorde fel?

• Anonym (J)

Man kommer inte oinbjuden, punkt!

• EnAnonumius
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-07-06 22:59:39 följande:
    Jo.
    BurningDiamond skrev 2019-07-06 21:29:01 följande:

Var vänlig att citera och feta den delen av inlägget.

Står i första meningen.
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-07-06 23:04:33 följande:
    Jag läser bara vad som står i ts.
    Detta är FÖRSTA meningen i TS..

citerar TS första mening:

"Två syskonskaror som umgås så gott som dagligen, tre barn i vardera familj."
    (slut citat)

Det står syskonSKAROR..

Detta är inte samma sak som att de måste vara kusiner, eller ens släkt över huvud taget. Har ett förslag till dig, om du inte vet vad "skaror (grundform "skara") betyder så kan du slå upp ordet.

Så bara för att du vill att dessa två syskonskaror skall vara kusiner med varandra så betyder det inte att det är sant och fakta.
    TS vet att de inte är släkt med varandra. TS är ju den som sitter inne med verklig fakta.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vem gjorde fel?