Tom Araya skrev 2019-07-09 02:01:43 följande:
Klimatet inom både politik och samhälle var ju betydligt mer nationalistiskt och mindre globalistiskt om man blickar tillbaka och Socialdemokraterna utgjorde inget undantag i detta.
Rasbiologi och tvångssteriliseringar känns idag som något typiskt nazistiskt, men var verklighet i 30- och 40-talets Sverige...trots att vi inte hade nazister vid makten...
Närmare nazism är såklart förhållandevis, men jag menar då närmare än de flesta av dagens etablerade riksdagspartier, inkl Socialdemokraterna anno 2019 och närmare än borgerliga partier över tid.
Som den historiestudent du vill vara uppmanar jag dig att studera historia istället för att hitta på eller svälja historieförfalskning med öppet gap.
Rasbiologi var för 100 år sedan en världsomspännande modern vetenskap, vet du var världens första rasbiologiska vetenskapsinstitut bildades?
Det svenska rasbiologiska institutet grundades då vi hade en borgerlig statsminister. Initiativet kom brett från alla partier, S inkluderat men inte alls ensamt, det var en gemensam motion underskriven av alla partier, utom kommunisterna om jag kommer ihåg rätt. Motionen finns på nätet så du kan själv läsa den.
I mitten på 30-talet lade S-regeringen ned verksamheten så som den utformats med rasbiologi och ersatte institutets ledare. Institutet ägnade sig efter det åt forskning inom genetik. Namnet levde kvar men inte verksamheten.
Tvångssteriliseringen riktade sig mot de utsatta som genom sina personliga eller levnads-villkor inte var förmögna att ta hand om barn som de satte till världen. Utvecklingsstörda, fattiga, lösdrivande, personer med alkoholproblem eller andra problem som gjorde att de trots sina oförmågor satte barn till världen som de inte hade förmåga att ta hand om varken med mat eller omsorg. Det begicks många fel, men var detta en fråga om ras eller utrensning? Nej.
Tvångssteriliseringen var inte riktad mot resandefolket eller andra folkgrupper.
Allt detta är väl känt om man nu inte svalt propagandan som SD och andra på högerkanten sprider om att dessa två saker gör att S skulle vara nazistiska eller göra dessa saker pga samma skäl som nazisterna utrotade judar, romer, slaviska folk, kommunister, homosexuella osv..
Inom de borgerliga partierna på den tiden var stödet för nazismen betydligt större än inom S var på den tiden, S var motståndare till nazismen och hade en beredskap där de ryckte ut för att mötas upp på nazisternas möten för att ställa obekväma frågor eller helt enkelt störa dem. Förra S-statsministern Erlander beskriver gatuslagsmål mellan SSU /S och lindholmarna.
Motståndet mot nazismen var utbrett i andra partier, men det fanns stöd inom centerpartiet och dess grundare, stöd inom övre samhällsskikt och militär, kungahus mm som du själv redan skrivit.
Så att Nazismen skulle stå närmare S än borgerligheten stod näras nazismen på den tiden är en felaktig uppgift och slutsats. Var du fått detta från vet jag inte, men det material du studerat för att komma till den felaktiga slutsatsen behöver du redovisa.