• soltroll

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Nu har även jag sökt hjälp. Man kunde anmäla på 1177 om utredning. Bara det lite ministeget att skicka in anmälan känns Stort! Hoppas de återkopplar snart:)

• soltroll
    Tessi1 skrev 2019-08-26 12:58:47 följande:

Jag har också försökt med det idag men jag lyckas inte...vilken stad bor du i? Hur gjorde du?

Jag bor i Östergötland, fick söka till reproduktionsmedicinskt i Linköping. Och där stod att man kunde anmäla till fertilitetsutredning för par. Det kanske är olika för alla län.

Vilket län tillhör du?
  • soltroll
    TrueLove12 skrev 2019-08-28 17:39:51 följande:

Skönt när man väl får svar sen och lättnad har ju sj gått genom fertilitetsutredningen

Kan tänka mig det, lite oavsett vad som är fel så känns det som att det blir lättare att veta så att man kan utgå från det. Och bara mentalt också, är såå påfrestande. Sambon verkar dock inte tycka roligt lika,eller inte vad han säger ialf. Tror att han är rädd för vad det kan visa. Hoppas på att inget är fel, bara att det behövs tååålamod. Jobbigt att vänta på att de hör av sig nu..

Vad visade er fertilitetsutredning? Tog utredningen lång tid?
  • soltroll

Pepsin, hur går det för er? <3

Vi väntar på att få en kallelse till utredning nu, men det lär säkert dröja:(

• soltroll
    Sirest01 skrev 2019-09-13 22:25:46 följande:

Behöver lite råd. Jag har pcos och tar just nu Provera, sedan mars typ. Enligt min gyn.läkare ska jag ta Provera året ut och om jag inte blivit gravid då så ska jag höra av mig(alltså nästa år) . Men problemet är ju att man inte kan bli gravid när man tar Provera. Det känns som jag går å slösar tid på detta och det har varit lite strul och väldigt olika "mens" varje gång. Önskar råd vad jag ska göra? Ska jag ringa till gyn? Vad ska jag säga för att de inte bara ska säga att vänta/försök lite till typ?

Har inte svar på dina frågor eftersom jag inte är insatt i de problemen, men vad hjälper Provera mot och varför kan man inte bli gravid när man tar det? Har du försökt länge att bli gravid?
  • soltroll
    Pepsin skrev 2019-09-16 20:26:43 följande:

Nu har vi varit på läkarbesök del 1 av 2 i utredningen, allt såg bra ut på mig men mannens spermiekoncentration var gravt nedsatt. Sååå skönt att få lite klarhet i varför det inte gått. De tryggade oss dock med att om det inte är något fel med mina äggledare (del 2 av 2 av läkarbesöket) så kommer det gå naturlig väg men det kan ta lång tid. Därför får vi göra ivf om 3 månader om vi vill. Vilket vi vill. Varför vi ska vänta tre månader är för att mannen ska lämna ett nytt spermaprov då!

Åh, vad skönt att ni fått svar nu,även om det inte var positivt. Hoppas nu att allt är ok med dig, det kan ju räcka med ett problem. Man får alltså reda på kvalitén direkt? Har ni fått tid för del 2 än? Vad bra att ni inte behöver vänta ännu längre på ivf ialf:) Har jag fattat rätt om att ni får ivf även fast allt är ok med dig?
  • soltroll
    Pepsin skrev 2019-09-16 21:03:59 följande:

Ja han gjorde provet imorse och fick svar på em läkartid! Då gjordes också ultraljud och undersökning av hans testiklar. Del 2 blir i samband med att nästa mens slutar så jag ska ringa nästa mens första dag! SÅÅ skönt att inte ens bli ledsen över mens utan veta att Ivf troligtvis blir vår utväg :)

Ja exakt! Vi får ivf fast vi kan få på naturlig väg eftersom vi väntat ett år :)

Tack för att du delar hur det går<3 Jag håller tummarna hårt för att ni får ett plus snabbt oavsett hur det går till:)
  • soltroll
    Pepsin skrev 2019-09-22 16:45:01 följande:

Hur går det för er alla? <3 jag inväntar mensen imorgon eller på tisdag och ska då ringa om att göra en äggledarundersökning. Läskigt!

Väntar fortfarande på tid för utredning.

Inget plus, bara mens. För tillfället känner jag bara hopplöshet, som att jag Aldrig kommer att bli en mamma. Försöker att inte vara inne och läsa här för mycket då jag känner att allas plus påverkar mig för mycket och om jag läser om allas problem då känns det ännu värre.

Jag har själv börjat forska i min låga temp och andra fysiska 'problem' och insett att jag kan bocka av många punkter på tex jodbrist (jag hatar salt och äter typ aldrig det). Nu har jag precis fått hem ännu fler tillskott så hoppas att det ger resultat.

Sen är jag så nervös hur jag kommer att reagera om utredningen sen visar att det inte är migbdet är fel på utan sambon. Ibland känns det så ensamt och som att inte förstår riktigt (förutom ni andra kämpare här)<3
  • soltroll
    Anonym (Varit gravid 3ggr) skrev 2019-09-24 20:27:43 följande:

Inget plus för oss heller än. Vågar inte prata mer med sambon om de för han vill inte prata.

Jag frågade t ex. Om han varit i kontakt med urologen en och då fräste han

- vad bryr du dig, du har ju barn. Det är ju solklart att felet är mitt.

Så känner mig lite maktlös.

Oj, låter som att han verkligen behöver prata om det, men män är så svåra att prata om sånt med. Det upplevs ju så olika om den ene redan har barn. I min relation är det sambon som redan har två stycken och jag kände i början länge att det är självklart mig det är något fel på, men nu förstår jag att han är lika orolig att något är fel på honom också.

Har ni gjort någon utredning?
  • soltroll

Äntligen har även vi fått tid för utredning!:) Känns nervöst men så bra att vara med i systemet och få reda på om det är nåt fel och så fall vad och så fortsätta därifrån.

Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader