• Mima93

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Pepsin skrev 2019-08-08 17:26:47 följande:

Sådärja! Nu har vi varit på ett första möte. Vi tog blodprover (jag för hormon och virus), min man bara för virus. Massa info. Lämnade hälsodeklarationen, vi gick igenom den. Barnmorskan sa att allt pekar på oförklarad barnlöshet men att först ska man ju göra läkarbesök. Nästa besök är vaginalt ultraljud och spermaprov ska lämnas för mannen, tredje besöket är ultraljud av äggledare! Hon sa att mest tror blir behandlingen IVF så vi fick hem info om det med. Hon sa också att jag ska sluta med ägglossningstester samt att även mannen ska äta folsyra :)

Tack för att du delar med dig! Skönt att få veta vad som händer om det blir dags för oss att söka hjälp. Jag har börjat läsa på lite om IVF och känner nu lite hopp inför det. Om vi inte lyckas själva finns ju hjälp att få och vi kommer troligtvis ändå få vårt efterlängtade barn <3 I december hat vi försökt i 1 år så det är inte många försök kvar. Hoppashoppas att jag plussar snart! Och tack för tipset med folsyra, ska trycka i mannen det :)
  • Mima93
    Pepsin skrev 2019-08-19 06:00:54 följande:

Hur går det för alla? Jag försöker koppla av så mycket som möjligt vad ägglossning och barn heter... fokuserar på annat men kan ju inte låta bli att gå in på familjeliv då och då (:

Jag försöker som du att inte tänka för mycket på det. Jag är mellan ÄL och BIM nu. Vi fick inte till det på ÄL för karln åkte bort då. Så dålig tajming! Men innan det iaf. Nu har jag väldigt ömma bröstvårtor, brukar ha det vid ÄL och sen brukar det gå över snabbt men nu håller det i sig. Hoppas det är ett tecken för att det kan ha gått vägen denna gång. Men försöker att tänka på annat :)
  • Mima93
    soltroll skrev 2019-08-22 08:43:23 följande:

Måste fråga er andra som försökt länge, hur ser det ut med rökning? Jag slutade för flera år sedan, nu senaste månaden har jag rökt ett par cigg för att det känns ändå så hopplöst, jag vill absolut inte börja igen och skulle aldrig röka om jag blir gravid. Men hur är det för er andra? Och era partners? Jag är såå nervös att sambons rökning har sabbat hans spermakvaliten totalt, att det är därför det inte går..

Någon mer som har dessa tankar och oro?

Min sambo snusar, har tänkt tanken att det kanske stör. Men jag är mest orolig över att han ofta dricker alldeles för mycket kaffe och dessutom äter medicin. Tycker det är så konstigt att det aldrig tar sig när jag har regelbunden ÄL osv, måste ju vara något fel...
  • Mima93
    soltroll skrev 2019-08-22 13:12:38 följande:

Vad för medicin äter han?

Min sambo dricker massor kaffe, röker och typ lever på Ipren efter alla skador. Känner mig så stressad över det.

Känner detsamma att allt verkar vara ok med mig och min cykel men ändå går det inte..

Och det är inte så ofta det pratas om hur mycket mannens vanor stör så jag vet inte riktigt vad man ska tro och tänka.

Förstår att du oroar dig! Kaffe och cigaretter är ju verkligen inte bra! Kan han äta panodil istället? Eller gäller inte det med ipren på män kanske? Vet att kvinnor som vill bli gravida inte ska äta tex ipren och ibuprofen.

Min karl har seratoninbrist så han äter sertralin mylan och ibland även melatonin för att kunna sova. Hans läkare vet om att vi försöker skaffa barn så förhoppningsvis ska inte dessa mediciner påverka något. Tror hans syster åt samma när hon plussade. Men man försöker ju ständigt hitta förklaringar till problemen.
  • Mima93

Jag blir galen av den här bebisverkstan! Denna månaden hade jag ömma bröstvårtor flera dagar efter ÄL, sen försvann det o kom tillbaks igen flera dagar innan mens. Trodde och hoppades att det kunde vara ett gravtecken. Men icke, idag kom den förbannade mensen :( Nu har vi passerat åtta försök och räknas inte längre som "normala"... Börjar faktiskt längta efter att kunna söka hjälp och få veta vad som är fel.

Så jobbigt när mensen kommer mitt på jobbet, kan ju inte direkt börja lipa utan måste spela normal. All styrka till alla er som kämpar!

• Mima93
    lilagrodautanben skrev 2019-08-29 16:37:41 följande:

Hej!

Ett tag sen jag var aktiv här men varit så fruktansvärt deppig över vår situation. Vår svenska klinik hjälper oss inte mer nu och pga vår sons stora operation finns inte tid eller pengar att åka utomlands. Så jag tänkte göra något, som kanske är mysko och flummigt, men försöka kan man. Jag ska prova munkpeppar (agnus castus) Är det någon som haft erfarenhet av det? Kruxet är att jag inte kunde äta från mensens första dag utan får äta det en vecka före äl (ska äta 2 veckor egentligen) och undrar om någon vet om jag sabbar hela min cykel då? Skjuter upp äl eller nåt? Greppar halmstrån nu..

Beklagar er situation, hoppas ni lyckas <3 Jag har bara hört talas om munkpeppar till hästar men tänker absolut prova! Jag har tidigare provat rosenrot, bidrottningsgelé och bisolvon. Ingenting är för knäppt att prova om det finns minsta lilla chans att det ger oss vår efterlängtade bebis!
  • Mima93

Jag har funderat mycket på mannens del i det hela på sistone. Ni som försökt länge är ju många som också provat olika hjälpmedel som t.ex. bisolvon, munkpeppar, rosenrot och bidrottningsgelé. Jag undrar om era män också provat något? Har ni eller dem läst på vad som kan hjälpa? Det är ju inte säkert att felet beror på kvinnan så oavsett hur mycket droger vi proppar i oss kommer det ju inte hjälpa om det t.ex. beror på att spermierna är långsamma. Någon som vet något preparat som kan förbättra mannens chanser?

• Mima93

Det går inge vidare :( Karln har slutat snusa nu om det kan ha någon inverkan, han hade läst att det kan ge långsamma simmare... Jag har slutat med ägglossningstest och att leta tecken och hoppas varje månad. Nu tänker jag bara att jag inte är gravid, det är lika bra att vara inställd på det. Jag såg ett så himla opassande citat på en tygkasse "det är bättre att ha barn än att ha ett liv". Förstår det fyndiga i det men för oss som inte har barn och kämpar för att få det var det så himla fel. Bara förra veckan fick jag frågan om barn fyra gånger. "Ska inte du skaffa egna barn snart?" "När har ni tänkt skaffa barn?" och liknanade. Så jobbigt att försöka krångla sig ur det varje gång och verka oberörd...

• Mima93
    missibell skrev 2019-09-27 18:21:40 följande:

Hej! hoppar också in här om det är okej.

Jag och mannen har försökt i 8 månader nu. Men inget än!

har precis införskaffat mig bidrottninggelé jag tänkte börja med.

Kul att följas åt!

Kör ni andra med någon "hälskokost" eller vitaminer för att hjälpa till det lite ?

Välkommen! Jag har provat bidrottningsgelé, bisolvon och rosenrot. Inget har hjälpt. Vi båda äter extra vitaminer och folsyra och nu provar jag munkpeppar.
  • Mima93
    Pepsin skrev 2019-10-02 14:19:37 följande:

Nu har jag varit på äggledarundersökning och det gick bra! Eventuellt dålig passage i ena äggledaren, de kunde inte säga om det var normalt eller sämre för det var något strul men troligen dåligt. Men det påverkar inte planen för oss eftersom vi kommer påbörja IVF runt årsskiftet :)

Vad skönt det måste kännas att ni ska få göra IVF! Om vi inte plussat till 2020 ska vi söka hjälp då...
Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader