• Pepsin

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Hej!

Jag tänkte att denna tråd kunde vara för alla oss som kämpat med att bli gravida ett tag (hade som förslag i rubriken 8 månader men fritt fram för alla såklart). Här kan vi dela med oss hur mycket eller hur lite vi vill av vår längtan efter barn. Hoppas fler hakar på! :) Jag vet att det finns många liknande trådar men jag vill gärna vara med från början!

Min historia:

Jag och min man har försökt att bli med barn sedan september men INGENTING händer. Jag har regelbunden mens(tror jag?!) och jag har hittat äl med clearblues äl-test. Vad vi vet finns inga problem i släkten på varken hans eller min sida. När ska man söka hjälp? Vi är båda mellan 25-27 år så vi borde ha åldern på vår sida.

• Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader
  • Pepsin

Jg testade rosenrot denna månad som var och fick äl typ 4 dagar tidigare än väntat! Hoppas det hjälper om du testar! <3

lilagrodautanben skrev 2019-07-31 21:30:00 följande:

Någon som provat rosenrot? Min klinik är stängd över sommaren så får inget Letrozol för ägglossningen så gick på hälsokosten och blev rekommenderad rosenrot.. min äl är sen nu efter den. Ska ha imorgon men inget utslag på ältest.. blir sååå ledsen. Drygt 2 år och 11 missfall.. ville så gärna ägglossa utan letro men nej.. verkar inte hända

• lilagrodautanben
    Pepsin skrev 2019-07-31 22:01:38 följande:

Jg testade rosenrot denna månad som var och fick äl typ 4 dagar tidigare än väntat! Hoppas det hjälper om du testar! <3

Jag räknar äl efter Letrozol vilket är en vecka efter avslutad kur. Nu när jag inte hade letro så räknade jag ändå på en vecka och ser i kalendern att äl ska vara (enligt min egna cykel) den 10:e. Så kanske inte börja gråta än! Jag som förmodligen räknat fel då jag brukar ha äl efter en vecka från letro
  • Pepsin

Skönt! <3

lilagrodautanben skrev 2019-07-31 23:25:41 följande:

Jag räknar äl efter Letrozol vilket är en vecka efter avslutad kur. Nu när jag inte hade letro så räknade jag ändå på en vecka och ser i kalendern att äl ska vara (enligt min egna cykel) den 10:e. Så kanske inte börja gråta än! Jag som förmodligen räknat fel då jag brukar ha äl efter en vecka från letro

• SofiaJak

Hej!

Jag har tänkt ett tag att jag ska hoppa in i den här tråden men det har inte blivit av. Jag tänker att det säkert finns en del kloka och kunniga här så jag provar med ett inlägg då jag behöver hjälp.

Vi är inne på försök nr 10 nu och det har inte velat tagit sig, även fast jag har haft lätt tidigare i tidigare relationer att bli med barn.

I juli vid förra äl provade jag därför concivie plus i hopp om att det skulle hjälpa. Hade bim 19:e men inget hände så jag tog ett grav test. Det var negativt, och dagen efter kom mensen och var precis som vanligt. Då började jag med rosenrot och bisolvon, då jag läst att det ska kunna hjälpa vissa.

I onsdags tog jag första äl testet då jag började känna ömt i magen osv, som om äl närmade sig. Det var positivt. Testade även torsdag och fredag, då jag inte trodde att ägget släppt då symptomen fortsatte, och jag inte fått de där äl flytningarna osv. Det var fortfarande positivt. Så även idag runt mitt på dagen. Anade då ugglor i mossen och tog ett grav test, även fast det inte var morgon urin, jag var relativt nykissad osv. Bifogar en bild på det.

Kan någon hjälpa mig reda ut detta? Kan det vara positivt, och hur är det möjligt i så fall?

Jag är förbryllad!

• Tessi1

Idag kom äntligen mensen.. egentligen är väl äntligen fel ord att använda då jag såklart vill ha ett plus. Men mensen blev 10 dagar sen denna cykeln så det har blivit väldigt många negativa test och till slut vill man hellre ha mens än massa tomma blanka test. Väldigt blandade känslor. Nu kommer känslan av att nähä ingenting denna månaden heller och nu har vi försökt i ett år . Så nästa vecka ska jag ringa och be om att få börja göra en utredning. Väldigt mycket känslor nu känner jag.. jah kollade tillbaka i min flo app och såg att det var exakt likadant förra året. Så jag tror det är semestern som ställer till det alltså man går ur sina vanliga rutiner och kroppen blir helt konstig. Så ja...nästa mens enligt appen blir inte ens i augusti men det tror jag för nu kommer det nog inte bli såhär sent igen så någon gång i slutet av månaden blir väl nästa..

• Anonym (Inte fokus)
    SofiaJak skrev 2019-08-03 21:38:58 följande:

Hej!

Jag har tänkt ett tag att jag ska hoppa in i den här tråden men det har inte blivit av. Jag tänker att det säkert finns en del kloka och kunniga här så jag provar med ett inlägg då jag behöver hjälp.

Vi är inne på försök nr 10 nu och det har inte velat tagit sig, även fast jag har haft lätt tidigare i tidigare relationer att bli med barn.

I juli vid förra äl provade jag därför concivie plus i hopp om att det skulle hjälpa. Hade bim 19:e men inget hände så jag tog ett grav test. Det var negativt, och dagen efter kom mensen och var precis som vanligt. Då började jag med rosenrot och bisolvon, då jag läst att det ska kunna hjälpa vissa.

I onsdags tog jag första äl testet då jag började känna ömt i magen osv, som om äl närmade sig. Det var positivt. Testade även torsdag och fredag, då jag inte trodde att ägget släppt då symptomen fortsatte, och jag inte fått de där äl flytningarna osv. Det var fortfarande positivt. Så även idag runt mitt på dagen. Anade då ugglor i mossen och tog ett grav test, även fast det inte var morgon urin, jag var relativt nykissad osv. Bifogar en bild på det.

Kan någon hjälpa mig reda ut detta? Kan det vara positivt, och hur är det möjligt i så fall?

Jag är förbryllad!

Oj svårt att säga vad det ör men jag ser inget på denna sticka, testa med morgonurin istället. Har dock löst stt rosenrot kan ställa till det i menscykeln
  • Anonym (Förmodligen)
    SofiaJak skrev 2019-08-03 21:38:58 följande:

Hej!

Jag är förbryllad!

Ägglossningstester ger utslag när man är gravid. Förmodligen blev du gravid i juli och det som kom var inte din mens, ibland fattar inte kroppen att den är gravid så pass tidigt så man får en blödning. Dock borde strecket kanske vara lite starkare. Jag råder dig att ta ett digitalt test imorgon!
  • Anonym (31)

Tråkigt för alla som inte plussat än! Själv går jag och väntar utan en aning hur det gick denna gång, hade ändå sex nästan varje dag (semester) men vill inte hoppas för mycket.

Vi har försökt i ca 9-10 ggr och jag kan inte låta bli att undra om jag försöker för lite eller för mycket. Det finns ju mängder av saker man ska/kan tänka på som gravid eller försöker bli (samtidigt som vissa blir gravida /inget missfall "oavsett" hur de lever sina liv). Behöver lite moraliskt stöd kring mina funderingar för jag vet inte själv vad som är en rimlig ambitionsnivå.

Hur mycket har ni anpassat er Nu när ni försöker? Hur gör ni med alkoholhaltiga drycker, hoppa studsmatta, bada varmt, basta, koffeinintag, kost m.m. under tiden ni försöker?

Hur mycket vågar man "leva som vanligt" medan man försöker när man försökt länge?

• Mima93
    Anonym (31) skrev 2019-08-03 23:41:27 följande:

Tråkigt för alla som inte plussat än! Själv går jag och väntar utan en aning hur det gick denna gång, hade ändå sex nästan varje dag (semester) men vill inte hoppas för mycket.

Vi har försökt i ca 9-10 ggr och jag kan inte låta bli att undra om jag försöker för lite eller för mycket. Det finns ju mängder av saker man ska/kan tänka på som gravid eller försöker bli (samtidigt som vissa blir gravida /inget missfall "oavsett" hur de lever sina liv). Behöver lite moraliskt stöd kring mina funderingar för jag vet inte själv vad som är en rimlig ambitionsnivå.

Hur mycket har ni anpassat er Nu när ni försöker? Hur gör ni med alkoholhaltiga drycker, hoppa studsmatta, bada varmt, basta, koffeinintag, kost m.m. under tiden ni försöker?

Hur mycket vågar man "leva som vanligt" medan man försöker när man försökt länge?

Vi har försökt åtta gånger utan framgång. Försöker tänka på att äta bra mat och inte dricka för mycket kaffe. Studsmatta o bastu är inget jag brukar syssla med så heller inget att avstå. Vi har druckit alkohol när det är fest men i rimlig mängd, super ju inte ned oss alldeles men lite lagom lullig. Nu har vi sagt att efter sommaren ska vi avstå alkohol helt. Jag har en fest kvar och han två och sen ska vi hålla oss nyktra. Sen tar vi båda vitaminer som är anpassade efter våra behov via vitamin manager. Vad kan man göra mer?
  • Anonym (.)

Vi hade försökt sen i november förra året. Jag gick ganska tidigt "all in" och gjorde bland annat en hälsokoll på werlabs. Den visade att jag låg lågt på järn, b12, D-vitamin och kolesterol. (Är vegetarian). så tog tag i kosten direkt och åt många olika tillskott. Åt även mindre gluten, socker och ingen alkohol. Sedan gjorde jag fertilitetsmassage och yoga. Jag började med det här i mars, det tar 3 månader för ägg att utvecklas och nu i juli blev jag gravid :) så jag tror att iallafall kosten i mitt fall gjorde det möjligt att bli gravid! Jag är dålig på att vänta så för mig kändes det bra att göra olika insatser direkt, även om det kan tyckas lite överdrivet ;)

Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader