Carrie123 skrev 2019-11-13 09:16:39 följande:
Hej! Vilka prover tar er bm på er? Jag är i vecka 28 (27+1) och frågade min bm om ferritin och järn, men detta kollas inte då mitt Hb var 114 sist och de kollar endast om det är under 110. Hon sa att jag skulle vända mig till min vårdcentral som i sin tur ansåg att det brukar bm kolla (men de skulle se vad de kunde göra). Samma sak med min sköldkörtel (men de trodde de iaf kunde hjälpa mig med det på vc då jag redan innan hade hypotyreos).
Jag har bott större delen utomlands nu när jag varit gravid och när jag var på inskrivning i Irland kollade de ?allt?, men man får både hos sin läkare och sin bm där och läkaren följer upp det som bm kanske inte kollar (som inte har 100% koppling till graviditeten) kort förklarat och i USA tas urinprov varje gång tex även om man gått väldigt nyss hos dem. Känns lite som jag inte har riktigt koll på något här just nu och även om det är fint och skönt med skattefinansierad sjukvård saknar jag lite av det amerikanska ?ansvaret? som finns då de är livrädda för att missa något som gör att de kan stämmas/bli av med sin legitimation osv (inte menat att bli en politisk diskussion utan bara en reflektion från en vilsen gravid kvinna haha).
Hej,
Min BM tog ferritin andra besöket men jag är visserligen gastric opererad och har lågt järnvärde alltid. Men jag tror det är som din BM säger, har man i v. 28 114 i järnvärde är det bra. Samtidigt kan jag tycka, begär man det så ska hon ta det. Och vill inte hon så borde du kunna gå på drop-in på vårdcentralen och få svar direkt på ditt ferritin.
Jag tar urinprov varje gång, men som sagt - i Sverige är det alldeles för stora skillnader mellan region/kommun/landsting fortfarande. Förmodligen kommer det att ändras med tiden..
Är du inte nöjd, kan du ju alltid byta BM, eller mejla till själva BVC (där kanske någon annan än din BM läser mejlet, för vem vet, det kanske också är din BM som personligen inte tycker detta, men att andra kanske gör det). Min första BM var 6 mån från pension och värdelös rent ut sagt, hon körde alldeles för mycket sitt eget race mot vad som ordinerades.
Sköldkörteln är ovanligt att de kollar, det är nog bättre du vänder dig till din vårdcentral då.
Men de provet jag fått ta är endast järn, ferritin, äggvita i urinen, klamydia, HIV, röda hund och syfilis och erbjudande om cellprov om det inte gjorts på ett tag.