Nyblivna föräldrar funderar på abort
Svårt beslut! Vi fick våra tätt - planerat - men har full förståelse för att man vill undvika det.
Vi valde att skaffa barn unga efter att ha fått veta att jag mest troligt var påväg mot ett tidigt klimakterium. Redan som 20-åring började vi försöka, och vår son föddes när jag var 21. Redan när jag var gravid med honom pratade vi om att försöka få barnen tätt. Så efter att ha läkt efter förlossningen och en operation började vi försöka. Blev gravid när sonen var 4-5 månader gammal. Överlycklig. Men då var det ju också det vi ville och hoppades på.
Vi ville verkligen inte bli utan syskon till sonen, så vi körde på och hoppades att det skulle bli bättre graviditet och förlossning med andra barnet... Mådde mycket bättre med tvåan, och förlossningen var gudomlig i jämförelse. Så det kan ju hända att det inte blir lika jobbigt andra gången för dig. Om ni nu skulle välja att behålla.
Fördelar med barnen tätt:
- Stora sömnmöjligheter dagtid efter att andra barnet fötts då även storasyskonet sover på dagen
- Ingen syskonavundsjuka då storasyskonet är för litet för att begripa sig på den känslan
- Stora möjligheter att vara hemma samtidigt en längre period med F.L. för varsitt barn
- Barnen är på samma nivå och leker bra ihop när lilla blivit något äldre
- Inte en massa förskolesjukdomar som dras hem till bebisen då den äldre bebisen fortfarande är hemma
- Barnen är på samma nivå, så det är enkekt att hitta på aktiviteter som båda barnen uppskattar
Nackdelar med barnen tätt:
- Man får ju kortare tid med första barnet som endabarn
- Två riktigt små barn samtidigt med allt vad det innebär
- Gravid samtidigt som man har en liten
Så ser min upplevelse ut.
Det jag kan säga är att det ÄR arbete att ha barnen tätt, och om inte vi absolut velat det, hade det då varit värt det..?