Men om båda har det behovet får väl det stå för dig att du väljer att inte åka. Du har behov som du struntar i. Du har valt att strunta i alla dina behov för din mammas skull. Sen tycker du att din syster ska göra samma som du. Du skriver att du åker dit all din lediga tid. Jag skulle inte kunna sätta mig själv åt sidan så pass att all ledig tid gick åt till det. Man har sig själv, hus och hem, ev barn, ev sambo, fritidsintressen och vänner här i livet också. Hade jag en nära anhörig som var döende hade jag velat umgås med den mycket. Men inte all min lediga tid. Och hade den personen behövt hjälp med allt får man prata med kommunen.
Jag trodde du skrev trådstarten för att få input från vad andra tycker. Men du näbbar ju emot alla som försvarar din syster. Bara för att du har valt att vara den barmhärtig samariten så behöver inte alla bete sig som du gör. Låter tvärtom sunt att inte spendera all sin lediga tid men en svårt sjuk. Jag skulle inte orka det. Men det spelar ingen roll vad man skriver. Vet redan svaret. "Min syster är egoistisk".
Tycker det är helt otroligt att du inte kan skriva under på att alla andra inte vill spendera all sin lediga tid med någon annan bara för att du vill det. Du kallar din syster för egoistisk men det är du som bara kan se det från din synvinkel som är ego. Jag vet, svårt för dig att ta in eftersom du förknippar det med motsatsen att du för allt för sin mamma.
Allra mest anmärkningsvärt är det att du skriver att det är dåligt att hon lämnar allt ansvar att hjälpa eran mamma till dig och eran pappa. Men det är ju egentligen inte någon av ert ansvar utan kommunens ansvar. Att du och din pappa väljer att göra det ändå är ju upp till er. Det rimligare vore som sagt att ringa kommunen och se till att få hjälp.
Jag är sån som har svårt att sätta mig själv först. Min syster har inte det. Jag hade behövt hjälp att få göra det. Hade hon bollat med mig och sagt att hon bokat upp en resa och frågat mig om jag vill åka, så kanske jag hade tagit en vecka. Hon har inte räknat in mig i sina planer alls, inte haft en tanke på hur jag känner det om jag är själv hela semestern med mamma.
Jag näbbar inte emot, jag säger hur jag känner. Men det är konstigt att ni alla försvarar min systers beteende och ingen verkar ens förstå hur jag känner.
Det är verkligen så man ska vara enligt er, sätta sig själv först. Hur mycket det än sårar andra så är det absolut viktigaste att tänka på sig själv - i alla lägen. Jag önskar ingen av er hamnar i denna sits jag är nu. För ni verkar totalt ofröstående kring hur det känns att vara ensam i detta vilket jag är nu.
All ledig tid har jag inte begärt min syster att vara med min mor. Jag hade uppskattat om vi delat på semestern på något vis. Å det handlar inte om hjälpen som sagt, det handlar om att mamma ska få må lite bättre denna svåra tid genom SÄLLSKAP av oss - dett kan inte hemtjänsten ersätta!